Langkau ke kandungan utama

Semalam Senja

Semalam petang Aliah sakit. Agak teruk. Mulanya aku bawa dia ke klinik kerajaan di Presint 9. Aku sudah desak dia pergi ke hospital terus tapi kenal dengan perangai dia, memang susah hendak didesak. Naik saja kereta dan keluar dari klinik, keadaan Aliah semakin kritikal. Aku desak lagi dia ke hospital namun dia masih tidak mahu. Akhirnya aku buat keputusan sendiri dan terus arahkan kereta ke hospital Putrajaya.

Setiba di hospital, pemeriksaan awal yang dijalankan menunjukkan keadaan dia adalah semi-kritikal. Maklum saja Aliah sedang mengandung anak pertama, aku tak senang duduk. Pertamanya aku tidak dapat menghubungi suami Aliah di Johor Bahru, aku tiada nombor telefon suaminya. Kemudian, telefon Aliah juga sudah kehabisan bateri dan tiada alat pengecas. Akhirnya aku mohon kebenaran jururawat untuk masuk ke dalam bilik pemeriksaan. Aku minta juga nombor telefon Sani daripada Aliah. Mulanya dia enggan beri kerana fikir Aliah sakitnya tidak seberapa. Aku desak juga dengan mengatakan sekurang-kurangnya suami dia kena tahu apa yang berlaku.

Setelah menelefon suami Aliah, barulah hati aku agak tenang. Jam sudah 6.40 petang. Aku perlu balik ke rumah Aliah untuk dapatkan kad pra-natal dan telefon (untuk aku cabut cip dan guna di telefon aku). Menjelang waktu berbuka, aku tiba kembali di hospital dengan kad pra-natal Aliah, tanpa telefon. Teman rumah dia gagal mencari di mana telefon itu berada.

Aku tinggalkan Aliah di jagaan doktor dan pulang ke rumah untuk berbuka puasa. Dalam perjalanan pulang, aku terperasan ada beg tangan di kerusi hadapan kereta. Dalamnya ada telefon bimbit Aliah. Patutlah teman rumah Aliah tidak jumpa.

Sedang aku hendak selesaikan makanan, kira-kira 8.30 malam, Aliah telefon dan mengatakan bahawa dia sudah boleh keluar. Aku agak hairan. Sakit teruk begitu doktor boleh lepaskan begitu saja.

Setiba di hospital Putrajaya, aku lihat Aliah yang berjalan menuju ke kereta nyata masih amat sakit dan hampir tidak boleh berjalan. Hari ini dia bercuti. Aku pasti sakitnya masih terasa. Telefon masih tutup jadi aku tidak tahu apa keadaannya.

Setiba di rumah malam tadi setelah selesai semua itu, aku berbual-bual dengan teman rumah aku. Setelah menceritakan apa yang berlaku, timbul satu persoalan dari salah seorang dari mereka. Kenapa aku perlu bersusah payah membantu Aliah sedang dia sudah ada suami.

Pertamanya suami Aliah jauh di Johor Bahru. Kedua dan amat penting, dia akan sahabat aku. Kalau aku tak tolong, siapa lagi?

Aku teringat aku pernah menulis dalam blog ini suatu ketika dahulu. Setiap manusia melakukan sesuatu untuk memperolehi sesuatu. Makan untuk kenyang, belajar untuk pandai, buat baik dengan orang untuk mungkin dapatkan orang itu. Semalam aku sedar, ada ketikanya apa yang kita lakukan tidak selalunya untuk kepentingan diri sendiri. juga tidak untuk mendapatkan sesuatu. Kita lakukan kerana kita perlu lakukan demi hidup sebagai seorang manusia yang berakal fikiran.

Teringat juga aku dengan salah satu episod Friends mengenai persoalan Pheobe kepada Joey bahawa dalam dunia ini tiada "selfless good deeds"- tidak kita buat kebaikan tanpa apa-apa tujuan.

Semalam aku katakan, ada.

Ulasan

  1. Thats what friends are for....

    BalasPadam
  2. Anonymous8:42 PTG

    Kekadang kita rasa kita dah buat terbaik...ttp kita lupa masih ada yg tertinggal.....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...