Langkau ke kandungan utama

Sepanjang Sabtu

Seharian mendengar Death Magnetic. Aku keluar sebelah petang untuk melihat (aku belum mahu beli) CD Metallica terbaru. Tiada. Dua kompleks membeli belah aku cari dan tiada. Lagu-lagu album Death Magnetic yang aku dengar sekarang adalah yang aku download secara haram. Aku pasti akan beli CD original. Aku sudah beli semua album original Metallica sejak 1991. Aku cuma perlu dengar album baru sekarang. Kenapa lembab sangat kedai muzik di Malaysia ni?

Lama juga aku jadi peminat band Metallica ye, 19 tahun. Sejak 1989.

Cukup pasal Metallica dan Death Magnetic. Aku pasti kamu lebih suka Amuk, PeterPan, Faizal Tahir dan Too Phat. Aku dengar juga. Tapi untuk masa beberapa minggu ini, aku akan lebih tertumpu dengan Death Magnetic, terutama lagu All Nighmare Long.

Waktu berbuka tadi aku makan asam laksa di Lemongrass, Alamanda. Sebenarnya aku tak tahu apa yang hendak dimakan untuk buka puasa. Masuk waktu, aku cuma minum air soya dalam tin. Hampir dekat jam 8.00 malam baru aku mencari tempat makan. MacDonald's, sudah semalam. A&W, baru beberapa hari yang lepas. Kenny Rogers, baru kelmarin. Pizza Hut, erm... aku tak pasti aku boleh habiskan pizza seorang diri. Memang semua restoran makanan barat. Aku di Alamanda, ingat. Ada Food Court tapi aku tak makan nasi. Juga mee atau yang lain tidak menyelerakan aku.

Pada mulanya aku tergerak untuk ke Secret Recipe. Aku mahu makan Tom Yam Kung (aku salahkan Aliah kerana perkenalkan aku dengan juadah ini), tapi aku takde tekak (tiru ayat filem Bujang Lapok) nak makan makanan di Secret Recipe. Bukan tak sedap, tapi dah biasa sangat.

Kemudian aku terpandang Lemongrass di aras atas Alamanda berhampiran dengan pasaraya Carrefour. Aku meninjau menu yang terpapar di bunting dan juga di kertas menu. Ada asam laksa. Aku mahu makan laksa. Ya, laksa adalah makanan kegemaran aku.

Hakikatnya asam laksa di Lemongrass tidak sebaik di Laksa Shak. Kedua-dua restoran itu juga tidak sehebat laksa yang emak aku buat sendiri, Laksa Kuala Kangsar (laksa Penang lah tu). Asam laksa di Lemongrass ada rasa masam tapi tiada rasa pedas. Kuahnya agak pekat namun, kurang isi. Lebih pada kuah saja. Laksanya juga agak 'liat' dari biasa. Aku lebih suka laksa basah ala laksa Kuala Kangsar iaitu laksa yang asli, bukan laksa kering yang terpaksa dicelur sebelum dimakan.

Balik dari Alamanda, aku singgah di Port Aroma, Equine Park. Asalnya untuk menonton pelawanan Liga Perdana Inggeris antara Liverpool dan Manure (yeah, I HATE THEM!). Tapi sempat juga aku pesan kuay teow goreng. Boleh tahan. Penuh dengan udang dan ketulan ayam goreng, RM3.50. Bolehlah tu, ditambah Liverpool menang perlawanan tersebut. Nasib baik ada peminat Liverpool di kalangan ramai peminat Manure di situ. Jadi aku tidaklah berseorangan apabila mengangkat tangan gembira semasa Ryan Babel menjaringkan gol kedua.

Kalau Liverpool bermain begini sepanjang musim (tidak seperti main ndak tak ndak di Villa Park tempohari), mereka pasti boleh mencabar takhta juara liga walaupun masih sukar. Realistik la ni. Melainkan Dubai International Capital (DIC) mengambil alih daripada dua makhluk Amerika yang bodoh (Gillet dan Hick). Aku fikir Gillet dan Hick wajar saja jual Liverpool kepada DIC. Buang masa menjadi pemilik kelab sukan yang mereka tidak faham apa jenis sukan yang dimainkan sebenarnya.

Sudah hampir 3 pagi. Aku perlu tidur. Esok ada banyak perkara yang perlu aku lakukan. Apa dia? Aku nak ubah posisi tilam aku. Heh. Ye lah, setahun setengah berpindah ke rumah ini, aku masih tidur di tempat yang sama. Ada sebabnya. Dulu aku ada PC dan kebetulan punca elektrik di dalam bilik berada di sudut kiri bilik (dari pintu). Aku letak meja komputer berhampiran dengannya. Jadi aku tidur di kanan bilik. Sekarang aku tidak perlukan meja komputer lagi (tidak perlu kerap). Aku boleh menaip di mana-mana dalam rumah ini. Aku mahu alih tilam ke sebelah kiri bilik. Paling utama adalah supaya tilam aku tidak berada betul-betul dihadapan pintu masuk. Psycho la...

Aku ke Carrefour Alamanda tadi untuk membeli kotak plastik yang boleh digunakan untuk menyimpan barang. Aku beli satu dengan harga RM12.90. murah untuk sebuah kotak plastik yang sederhana besar. Kalau yang berjenama dan pada saiz yang sama, harga boleh mencecah RM30. Aku bukan nak duduk atas kotak tu pun. Esok aku boleh simpan semua barang-barang yang tidak perlu bersepah di depan mata lagi. Kalau tak muat, aku beli lagi satu nanti. Kalau masih tidak muat, aku akan beli lagi 10. Baru RM129. 10 kotak adalah banyak, boleh membuat bilik aku kosong dan tinggal kotak-kotak itu saja nanti.

Hmm... tiba-tiba terdetik di fikiran. Kenapa dulu aku tidak menulis diari? Bukankah apa yang aku sedang lakukan ini sekarang adalah menulis sebuah diari peribadi aku? Mungkin aku tidak minat menulis, lebih suka menaip. Mungkin diari tidak se'cool' blog...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon