Langkau ke kandungan utama

Mengenai Klasik Nasional Dan Rabun Warna

Klasik Nasional

Percayalah, aku sedang dengar siaran Klasik Nasional. Malah sebenarnya, setiap petang semasa balik dari kerja, siaran radio di dalam kereta aku adalah Klasik Nasional. Aku cuma dengar lagu-lagu klasik lama.

Aku tak fikir aku ini 'tua'. Aku cuma mahu menghargai seni dan salah satu minat aku adalah mendengar lagu-lagu melayu klasik lama. Aku suka liriknya, seni lagu dan iramanya. Penyanyi seperti R.Azmi dan P.Ramlee yang selalu aku dengar.

Cubalah kalau sesiapa yang tidak pernah dengar. Tidak semua orang suka. Cuma kalau kamu fikir, bukan setiap hari kamu dengar lagu-lagu klasik melayu lama.

Rabun Warna

Bukan senang menjadi seorang yang rabun warna. Dulu semasa sebelum peperiksaan SPM, aku terpaksa pergi ke hospital untuk mengambil surat pengesahan doktor bahawa aku rabun warna. Ini kerana dengan ada surat tersebut, bolehlah aku meminta pertolongan penjaga peperiksaan berkaitan soalan yang melibatkan warna. Apa punya bengap juga aku ketika itu sebab mengambil jurusan sains tulen yang melibatkan fizik, kimia dan biologi. Semasa peperiksaan amali biologi, satu ujiannya melibatkan udang (seingat aku), ada tindak balas yang perlu aku perhatikan. Kejap, mungkin amali kimia. Tak kisahlah. Jadi aku minta pertolongan penjaga peperiksaan untuk mengenal pasti warna yang terhasil. Kamu tahu apa yang terjadi? Dia langsung tidak peduli, malah siap tanya aku balik,

"Kamu agak warna apa yang terhasil?"

Sabar je la. Begitu juga dalam peperiksaan amali lain. Penjaga peperiksaan enggan membantu walaupun aku sudah tunjukkan surat pengesahan doktor kepada ketua penjaga peperiksaan. Jadi akhirnya, keputusan SPM aku untuk ketiga-tiga subjek sains tulen adalah amat teruk. Ya, salah aku juga kerana ambil jurusan sains tulen.

Begitu juga semasa belajar di UiTM. Pensyarah suruh kutip seratus jenis daun yang berlainan dan buat penerangannya mengenainya termasuk warna. Semua warna yang aku nyatakan adalah hijau...

Fikir-fikir balik, selama ini aku selalu pilih jurusan yang salah semasa belajar.

Kemudian, semasa kerja sekarang pun aku masih berada di jurusan yang salah. Kerja aku sekarang adalah DTP Artist atau designer yang buat design buku, majalah dan apa saja kerja-kerja grafik untuk Jabatan aku. Bayangkanlah apabila Bos Besar bising pada aku mengenai warna oren yang aku salah pilih untuk buku atur cara Hari Kualiti yang akan berlangsung minggu depan. Aku kesana kemari, selongkar serata internet untuk dapatkan warna yang dia mahu. Tanya beberapa orang yang tahu aku rabun warna di pejabat. Mereka langsung tidak membantu. Ada sikit tapi tidak mampu membantu kerana mereka tidak mahir dengan software yang aku guna. Jadi bukan salah mereka juga.

Itulah cabaran aku setiap hari dengan keadaan aku yang rabun warna.

"Idan, ubah warna background tu jadi warna oren seperti tudung si Rina tu..."

Yeah, right...

Begitu juga dengan keadaan seharian. Seperti tadi. Kononnya aku ke Jusco untuk membeli beberapa helai baju kemeja kerja. Aku pergi berseorangan. Aku belek label beberapa helai baju. Aku sebenarnya cuma ingin lihat kalau-kalau ada tertulis warna apa sebenarnya baju yang sedang aku belek di label tersebut. Ada beberapa jenama yang tertulis warna dengan jelas.

Tapi ada beberapa jenama yang cuma letak nombor atau gabungan nombor dan huruf.

Color : D2
Color : 79

Apa? Apa ke jadah warna D2 atau 79? Aku lebih rela kalau mereka letak pada label

Color : 0,0,100,0 atau 255,0,0 sebab aku tahu masing-masing adalah warna kuning dan merah. Tapi apa benda warna D2? 79?

Aku rasa aku wajib saja saman syarikat pengeluar jenama baju tersebut. Buat seperti Teresa Kuok yang saman semua orang yang dia mahu saman. Aku patut saman Dapper sebanyak RM10 juta dan John Master sebanyak RM100 juta. Kenapa? Kerana mereka menipu aku dengan mengeluarkan kod-kod warna yang tidak masuk akal dan tidak diketahui oleh orang yang rabun warna seperti aku.

Aku putus asa dan langsung tak jadi beli. Kemudian aku mesej seorang rakan,

"Esok temankan I beli baju boleh? Susah jadi orang rabun warna ni."

Tidak, aku tidak salahkan nasib. Aku cuma agak terkilan sebab ada orang dalam dunia ini tidak sedar bahawa ramai manusia dalam dunia ini rabun warna dan tidak faham apa itu kod-kod warna ciptaan sendiri mereka yang mereka letak pada produk mereka.

Perlu rasanya ada petisyen supaya semua pengeluar produk meletakkan kod warna yang standard pada produk mereka. Tidak kisahlah kalau mereka mahu letak seperti begini

Warna : "Hijau coklat berbelang oren", "Biru laut", "Kelabu asap"

Aku tidak kisah. Janji aku tahu aku tidak pakai t-shirt purple selama setahun menyangka aku memakai baju t-shirt biru!


Satu lagi masalah aku, aku kidal. Tapi itu lain kali aku cerita. Masalah juga tu.

Ulasan

  1. INTERESTING ... minggu ni minggu yg busy bagi BDP ... bos pulak terlebih elmo .. x kira mcm mana bos tu .. yg jadi mangsa org bawahan

    BalasPadam
  2. xpe,mana ada orang yang perfect dalam dunia ni kan...kelemahan tue bukan satu alasan tok putus asa tau tp y i nak puji u dah semakin slim,akhirnya berjaya gak u tok menurunkan berat badan,whatever teruskan perjuanaganmu...kira ni satu kejayaan gak tau..tahniah...

    BalasPadam
  3. Anonymous10:51 PTG

    Hah? Idan dah turun berat badan? Hope tak byk sgt coz i suka tgk org yg mcm teddy bear! U r unique in yr own way, that's what makes u interesting in my eyes. - aku yang pemalu

    BalasPadam
  4. Huh? Teddy bear? Takde la kurus. Tak minat kurus sangat pun, mcm org tak sihat je. Target 75kg. So, masih jauh nak sampai.

    BalasPadam
  5. Anonymous2:05 PTG

    Iye teddy bear, sbb huggable. So i will not wish you good luck in this quest since i like to see you just the way you are right now. -aku yang pemalu though tak nampak mcm tu.

    BalasPadam
  6. Idan, I happen to like your t-shirt purple tu...

    BalasPadam
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    BalasPadam
  8. Ulasan terakhir dipadam kerana double post oleh Renny.

    Tanpa Nama : First time orang samakan saya dengan Teddy Bear. Menarik. Rahsianya, saya juga minati teddy dan atas sebab apa, entah. Cuma setiap kali saya beli teddy bear, saya akan beri kepada orang. Renny sudah dapat 2 rasanya.. dahululah.

    Renny : Rasanya beli t-shirt tu semasa di unviersiti. Sudah lupa bila. Ada lagi ke I pakai t-shirt purple di Maktab?

    Masam : Thank. Patut tukar nickname tu jadi Manis.

    BalasPadam
  9. Anonymous9:38 PG

    Bro...aku rasa elok kamu badan fit sikit..nampak cergas...stamina lebih...sekadar cadangan

    BalasPadam
  10. Anonymous9:38 PG

    Bro...aku rasa elok kamu badan fit sikit..nampak cergas...stamina lebih...sekadar cadangan

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon