Langkau ke kandungan utama

Fotografi Di Cameron Highlands - Set 1

Sepanjang kursus tempohari, aku mempelajari dan mencuba beberapa teknik fotografi. Maklumnya aku masih kurang mahir dan akibat daripada rabun warna, kualiti gambar yang pada aku adalah baik, dilihat oleh orang lain lebih pakar sebagai kurang sempurna. Tidak mengapalah. Aku terus akan cuba perbaiki teknik aku.

Aku masih tercari-cari modal untuk membeli lensa yang lebih baik. Ada dua buah lensa yang menjadi sasaran aku; Lensa 50mm yang berharga kira-kira RM350 dan lensa 28-105mm yang berharga kira-kira RM1000. Buat masa ini, aku cuma menggunakan lensa asas 18-55mm yang disertakan bersama semasa membeli Canon 400D.

Shot sebenar gambar di atas adalah sekumpulan peserta kursus yang sedang membuat senaman pagi. Aku tidak meniarap atas rumput, sebaliknya meletakkan kamera dan set kepada fokus automatik di atas rumput (berlapik sebab basah). Hasilnya, aku dapat mengambil shot rumput yang masih ada titisan air berlatar belakang sekumpulan peserta kursus yang sedang senaman.

Aku sentiasa suka mengambil gambar kesibukan pekan kecil Tanah Rata. Aku rasa Tanah Rata adalah antara pekan yang paling cantik di Malaysia. Cantik bukan kerana hiasan atau kebersihan. Tapi lebih kepada latar dan suasananya. Dalam sibuk, ada tenang. Itu yang aku rasakan.

Gambar atas dirakam oleh Bos Besar JPN. Memang beliau juga seorang peminat fotografi dan memiliki sebuah Nikon D40 yang sering dibandingkan dengan Canon 400D aku. Beliau juga banyak mengajar aku teknik-teknik fotografi terutama bagaimana mahu mengambil shot berhadapan dengan cahaya.

Satu lagi gambar yang dirakam oleh Bos Besar JPN. Berkali-kali mencuba dengan banyak setting kerana cahaya yang kerap berubah. Akhirnya dapat shot ini yang pada fikiran aku cukup segar dan 'hidup'.

Ini juga shot yang dirakam oleh Bos Besar JPN. Beliau cuba mencari kontras dengan warna sekeliling. Aku tidak faham kerana aku tidak nampak apa bezanya (rabun warna!). Tapi memang jelas berbeza warna.

Ini shot yang aku cuba sendiri dan setting manual sepenuhnya. Sedikit over-exposed tetapi masih nampak garisan-garisan di kelopak bunga. Mungkin selepas ini kalau aku pergi ke Cameron Highlands lagi, aku akan cuba mengambil seberapa banyak shot bunga-bunga di sana. Tempohari sepanjang petang sentiasa hujan, menyebabkan aku tidak berpeluang melakukannya. Tapi akibat hujan juga, komposisi menjadi lebih menarik terutama kalau dapat mengambil gambar titisan hujan pada bunga.

Satu lagi teknik yang diajar oleh Bos Besar; close-up. Close-up apa saja objek sehingga tidak nampak apa sebenar objek tersebut. Seperti batang kayu di atas. Menarik bukan? Nampak garisan dan lekukan yang natural.

Aku mahu mengaku ini shot yang aku ambil. Tapi sekali lagi, ini shot oleh Bos Besar. Bagi aku, shot ini cukup hidup dan cahaya yang menembusi helaian kelopak bunga kertas (yang memang nipis) membuatkan shot ini lebih menarik.

Close-up ala aku. Aku suka komposisi yang penuh dan padat kerana bagi aku, aku tidak perlu fikir bagaiamana hendak mengisi ruang kosong yang ada disekeliling. Aku belum mahir. Mungkin selepas ini aku boleh mengambil shot dengan komposisi yang lebih terbuka.


Batang kayu pokok pine cukup menarik untuk mengelirukan orang yang melihat gambar ini. Sekali lihat, seperti gambaran tekstur bukit-bukau berbatu yang diambil dari udara.

Bagi aku, paling senang dan juga paling sukar adalah untuk mengambil gambar hitam putih. Paling senang kerana aku tidak perlu memikirkan komposisi warna. Paling sukar kerana aku perlu fikir, apa hasilnya shot yang aku ambil kerana hitam putih walau hanya dua warna, masih ada 'shades' yang menimbulkan mood gambar. Seperti gambar di atas, fokus utama adalah tiang lampu. Maka hasilnya, tiang lampu nampak lebih jelas.


Ini suasana hujan dalam hitam putih. Agak tidak berjaya gambar ini kerana tidak nampak langsung titisan hujan. Tapi tidak mengapa, hasil shot keseluruhan nampak tenang.

Aku masih belajar dan terlalu banyak yang perlu dipelajari. Satu kekurangan aku adalah masa. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon