Langkau ke kandungan utama

Menilai Hidup Ini - Babak 6

"Kenapa dia?"
"Entah. Saya tak tahu kenapa."
"Mungkin kerana dia merupakan cabaran buat awak. Mungkin kerana awak mahu menakluki dirinya. Jauh di hati, awak mahu mengubah dia menjadi lebih baik."
"Adakah begitu sebenarnya?"
"Saya tidak tahu. Saya cuma mengandaikannya."

Lama dia berfikir. Renungan matanya begitu jauh melintasi ruang.

"Ada benarnya apa yang awak cakap tu."
"Saya rasa saya boleh ubah sikap dan perangai dia..." sambung dia lagi.

Aku renung matanya. Jelas berat sekali apa yang ada di hadapannya. Namun, mengenali dia, aku tahu dia tetap mahu melakukannya.

"Manusia sebenarnya begitu."
"Bagaimana?"
"Manusia sering ingin cuba menawan sesuatu yang paling sukar dalam hidupnya."
"Betul?"
"Selama ini saya selalu lihat, perempuan akan sering tertarik dengan lelaki yang penuh kisah hitam dan noda. Kerana dalam hati mereka, mereka fikir mereka boleh ubah sikap lelaki tersebut."
"Erm..."
"Tinggallah lelaki yang sering perempuan anggap baik keseorangan dan sentiasa mengharap. Mereka ini sebenarnya yang selalu ada di hadapan awak. Sanggup lakukan apa saja untuk awak. Tetapi akhirnya kita cuma nampak baiknya... Kasih dia tidak kesampaian."

Kami terdiam dalam suasana hingar bingar kafe.

"Saya ni perempuan, awak. Takkan saya hendak cari timba. Saya ada sifat malu."
"Kalau orang tu mahukan saya, sepatutnya dia beritahu." Tambah dia lagi.

Orang itu tiada kudrat hendak melakukannya, fikir aku.

"Akhirnya orang seperti yang awak sebut tadi saja yang sering berterus terang kepada saya."
"Ya, mereka sering berani melakukannya."

Hidup ini, sering aku alami begitu.

Sering dikatakan terlalu baik. Teramat baik. Sedang aku tidak bermaksud sedemikian. Aku bukanlah baik sebegitu. Aku banyak cacat dan celanya. Tetapi mungkin sering terselindung dengan tingkah perbuatan aku. Aku tidak tahu.

Aku tidak mahu persoalkan kenapa perempuan sering tertarik dengan lelaki ekstrem. Namun kalau melihat sifat haiwan, begitu jua keadaannya. Bukan menyamakan manusia dan haiwan, cuma sering terdapat persamaan, secara kita tidak sedari. Mungkin lelaki sebegitu sebenarnya adalah Alpha Male yang dominan. Aku cuma pengikut atau mungkin, cast away.

"Terima kasih, awak. Awak buka mata saya untuk melihat dengan lebih jelas."
"Saya cuma bantu setakat mampu."
"Saya yakin saya akan dapat mengubah cara dan gaya hidupnya..."
"Iya lah..."

Begitu sering akhirnya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon