Langkau ke kandungan utama

Dia Yang Sebenarnya

Awak, Selamat hari Lahir.

Semoga dipanjangkan umur dan dirumahkan rezeki. Saya tak pernah tau umur awak, kan. Tidak mengapa. Janji awak akan sentiasa gembira. Awak akan sentiasa damai dan sentiasa dalam perlindungan Allah. Senyum selalu.

====

Tidak, dia tidak pernah baca blog ini. Aku tak fikir dia pernah tahu ada blog ini. Aku pernah kirim URL blog ini melalui SMS. Mungkin dia pernah berkunjung, aku tidak tahu. Tetapi kalau pernah, aku sebenarnya mengulangi setiap perbualan aku dengannya.

Tidak perlu juga aku beritahu siapa dia, kecuali seorang dua yang sudah mengenali dia. Aku mahu sembunyikan dari kamu semua. Walau tidak sepenuhnya. Maafkan aku kerana melakukannya.

Tiada apa-apa antara kami berdua. Masih terlalu jauh untuk memikirkan perkara itu.

Suatu ketika dahulu, semasa awal perkenalan, aku fikir aku seperti perlu mendaki tembok yang amat tinggi. Mana mungkin aku boleh meluahkan hati ini kepada orang yang sepertinya. Kamu lihat dia di luar sana dan kamu lihat aku dan kamu akan berkata, tidak mungkin. Begitu juga yang aku rasa dan fikirkan.

Sehinggalah aku diberitahu dia sebaliknya. Sehinggalah dia membuka sedikit ruang dan aku melihatnya. Begitu rupanya suatu rasa yang telah aku lupa sejak sekian lama. Kalau 10 tahun lalu ianya hilang, kebelakangan ini aku seperti menemuinya semula. Aku tersenyum sendirian. Ya, harapan yang amat tinggi, lebih dari yang aku mampu. Tetapi tidak mustahil, bukan? Kerana dia sendiri sekurang-kurangnya memberi sedikit harapan. Tidak mengapa. Aku tidak terlalu mengharap. Cukuplah sekadar tahu, aku diberi sedikit ruang. Cukup.

Selebih dari itu, terpulang kepada keadaan. Namun tidak juga aku biarkan saja keadaan berlalu. Setiap detik aku akan usahakan sesuatu hingga berjaya, hendaknya. Sekurang-kurangnya aku berusaha dan tidak tunggu ianya berlalu lagi. Kerana itu yang aku lakukan dulu. Dan mereka berlalu pergi begitu saja. Sekarang aku sudah mulakan sesuatu, aku perlu habiskan. Apa jua keputusannya nanti, aku terima. Tidak lagi aku akan duduk menyesali tindakan aku yang tidak melakukan apa-apa langsung.

Realitinya, hidup ini sebenarnya tidak menarik langsung. Aku berjalan dan disekeliling aku manusia ada pasangan hidupnya dan mereka gembira. Ada yang bergaduh dan bermasam muka. Namun sekurang-kurangnya mereka masih ada seseorang untuk bergaduh dan bermasam muka. Aku menunggu tiba waktu itu nanti. Entah bila, tetapi aku tunggu.

Aku tidak mahu berjalan-jalan seorangan di mana-mana selamanya. Aku tidak mahu menonton wayang seorangan selamanya. Aku tidak mahu makan di Mcd, Carl's Jr., menunggu matahari pagi timbul dan melihat senja berlabuh dan tidur seorangan selamanya. :-) 

Aku sepatutnya sedih namun aku tersenyum semasa menulis ini. Mungkin, keadaan aku ini sebenarnya tidak seteruk mana. Ada yang mahu bersama aku dan betul kata mereka, aku terlalu memilih. Cuma kalau kamu benar-benar melihat dia, kamu akan faham mengapa.

Aku suka melihat senyuman dan dia penuh dengan senyuman. Aku suka melihat damai dan dia begitu mendamaikan. Aku suka melihat ceria dan dia adalah gembira dan bahagia. Aku suka melihat keindahan dan dia itu indah. Aku tahu kamu tersenyum. :-)

Ahh, alangkah baik kalau dia membaca ini semua. Kerana cara ini paling mudah untuk aku luahkan segalanya. Aku yang tidak pandai berkata-kata dengan suara, hanya jari jemari ini yang begitu mudah untuk melakarkan isi hati ini. Sebenarnya, memang hendak sangat aku tunjukkan ini semua kepadanya. Lebih mudah bagi aku. Kalau di hadapannya, mata aku cuma di bibirnya yang sentiasa berkata-kata dan aku sendiri kelu. Kamu tahu rasanya, ketika berhadapan dengan seorang itu yang kamu begitu... suka. Sejuk, kelu dan dungu.

Hidup ini sebenarnya indah.

Ulasan

  1. Anonymous8:45 PG

    Hmm so sweet! Kalau dia baca, mesti dia terharu.
    Idan, semoga awak berjaya. Semoga awak gembira.
    -ayp

    BalasPadam
  2. lau ler sy orgnyer..pasti sy akan tersentuh hati membaca tulisan bisu awk ni..sy turut tersenyum..ade kalanyer sy merasakan awk juga terlalu lama berseorangan seperti sy.

    BalasPadam
  3. lau ler sy orgnyer..pasti sy akan tersentuh hati membaca tulisan bisu awk ni..sy turut tersenyum..ade kalanyer sy merasakan awk juga terlalu lama berseorangan seperti sy.

    BalasPadam
  4. :) Terima kasih. Hakikatnya orang yang ditulis di sini sudah berkahwin. Jadi, tidak mengapalah.

    Saya tak pernah nampak awak di sini.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon