Langkau ke kandungan utama

Menjelang 365 Hari

Tahun baru sudah aku sambut awal.

Kelmarin aku pasangkan langsir baru di jendela. Aku juga beli rak menggantung tuala (yang selama ini aku gantung di jendela) dan rak menyangkut baju. Aku juga telah makan 6 ketul donut Big Apple semalam setelah aku makan 3 ketul donut yang sama kelmarin. Memang aku cari penyakit agaknya.

Kalau hendak diikutkan hati, aku mahu membeli sebuah gitar akustik. Aku mahu belajar main gitar hingga aku boleh menghasilkan lagu melaluinya. Kemudian aku terlihat piano. Menarik juga. Berlajar main piano tidaklah susah. Aku pernah belajar sedikit-sedikit dulu semasa di MRSM BP dengan piano di dewan. Tetapi tidak sampai tahap berani untuk bermain di hadapan orang ramai seperti yang Azrul Hanidy lakukan. Kamu masih ingat?

Namun, piano agak mahal harganya dan besar saiz. Jadi aku fikir aku akan beli gitar saja nanti. Kemudian aku teringatkan biola ayah (mungkin bukan ayah punya) di bawah katil di kampung. Tiada tali dan penggeseknya juga sudah hilang. Menarik juga kalau aku cuba baikinya. Nanti aku balik kekampung, akan aku tanya di mana biola itu sekarang.

Seterusnya novel. Ahh... novel. Bila lagi hendak aku teruskan perkara ini. Kamu tahu, jalan ceritanya sudah ada tertanam dalam benak otak ini. Kesana kemari dan setiap hari ada saja yang boleh aku tambah. Cuma aku ada sedikit masalah. Aku fikir dalam menulis novel, ayat pertama yang membuka cerita mestilah bombastik atau sekurang-kurangnya begitu menarik menyebabkan orang mahu terus membaca. Aku belum jumpa ayat tersebut. Atau mungkin sebenarnya tidak perlu sampai begitu sekali? 

Bagi orang yang bercita-cita hendak menulis novel, aku bukanlah seorang pembaca novel. Malah sebuah novel yang aku baca baru-baru ini aku tinggalkan di permulaan jalan lagi. Peliknya membaca novel sekitar tahun 60an. Apatah lagi dengan susunan ayat yang pelik dan berjela-jela. Hendak aku baca novel moden, aku tak fikir aku sanggup. Agaknya aku mahu lari dari cliche dan aku tidak mahu terpengaruh dengan gaya penulisan dan jalan cerita mereka. Jadi sekurang-kurangnya bila orang baca nanti dan bila orang berkata,

"Dan, gaya penulisan engkau macam si polan, si polan..."
"Ye ke? Aku tidak pernah baca novel mereka. Aku tidak pernah baca novel sejak 5 tahun lalu."
"Betul ke ni?"

Mungkin agak menarik untuk melihat mereka terkejut ketika itu. Hehehe...

Kemudian mengenai kerjaya. Sebenarnya bodoh juga aku ni. Sepatutnya aku tidak melengahkan masa untuk mengambil ujian dan temuduga naik pangkat. Kalau aku laluinya tahun ini, aku sudah naik pangkat pun. Sekarang aku beri alasan yang aku akan lalukannya tahun hadapan. Kamu fikir aku akan buat? Lalu aku beri alasan; banyak kerja, sibuk, tidak tahu ada periksa dan lain-lain lagi. Orang lain yang seangkatan atau lebih junior dari aku sudah ambil periksa dan sudah lalui temuduga dan ada antara mereka yang telah berjaya. Tidak mustahil ada antara mereka yang akan jadi ketua aku nanti. Apa agaknya aku rasa ketika itu ya?

Dalam pada itu, kerja aku memang sebenarnya semakin sibuk. AKPM akan menjelma tahun depan. Laporan tahunan perlu aku siapkan sebelum Mac dan segala macam kerja lain yang perlu aku selesaikan segera. Entahlah. Kadang-kadang aku fikir tidak logik juga kerja aku ini. Bukan urus niaga utama organisasi aku tapi sibuknya Tuhan saja yang tahu. Dan yang memerlukan kreativiti. Amat penat tau tak. Penat hendak fikir konsep dan segalanya sekiranya kamu sekadar belajar semua itu melalui buku dan pengalaman sendiri.

Aku akan lama di bahagian aku sekarang. Itu pasti. Selagi aku belum temui orang yang boleh buat kerja seperti yang aku buat sekarang, jangan harap aku akan kemana. Malah kalau naik pangkat sekalipun nanti, tempatnya tetap sama. Lakukan kerja yang sama. Nasib juga sebab sekarang aku masih sukakan dengan kerja yang aku lakukan ini. Tiba masa aku fikir aku tidak boleh pergi lebih jauh lagi, waktu itu baru aku fikir aku akan minta tukar ke bahagian lain. Orang kata aku rugi sebab aku tidak bekerja di bahagian yang melibatkan urus niaga utama. Banyak yang aku tidak tahu mengenai proses urus niaga. Maaf, betul dan tidak. Betul banyak yang aku tidak tahu. Tapi tidak, aku takkan tidak tahu selamanya. Aku akan belajar dan akan aku akan usaha sehingga aku mahir dengan apa yang aku hadapi. Aku bukan tunggul kayu.

Akhirnya, mengenai hidup ini. Mungkin dalam beberapa catatan lepas aku cerita gembira hidup ini kerana seseorang. Ya, betul ada seseorang itu. Tetapi tidak, masih belum ada apa-apa yang berlaku. Jadi, biarkan dulu. Kalau ada seribu orang kata aku rugi dan akan menyesal nanti, biar juga. Seribu orang itu tidak faham keadaan sebenar.

Tahun baru aku memang bermula agak awal. Tiada azam. Aku tidak pernah berazam kerana aku tahu aku takkan boleh menunaikan azam tersebut. Jadi aku teruskan saja hidup aku seperti mana yang telah aku lalui sejak 33 tahun lalu. InsyaAllah, apa yang mendatang, akan aku tempuhi dengan sabar. Jangan kamu risau, okay.

Selamat Menyambut Tahun Baru. Semoga damai hati dan hidupmu sepanjang masa. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon