Langkau ke kandungan utama

Perkhidmatan Kaunter

Tipikal rakyat Malaysia untuk menyalahkan kakitangan kerajaan dalam banyak hal. Harga minyak naik turun pun boleh mereka kata kakitangan kerajaan dapat untung. Untung apa agaknya tu? Kalaulah setiap kakitangan kerajaan ada syer dalam Petronas, berebut rakyat Malaysia mahu jadi kakitangan kerajaan. Aku rasa tiada masalah orang bukan melayu mahu jadi kakitangan awam.

Hakikatnya, ramai kakitangan awam yang hutangnya keliling pinggang. Meminjam daripada ceti haram tu lagilah ramai. Kalau kamu jumpa kakitangan awam berpangkat kerani yang guna kereta lebih mahal dari Waja, mereka samada sudah kerja begitu lama atau anak-anak mereka berduit, atau memang asal mereka dulu berduit. Ramai kakitangan kerajaan terutama yang baru bekerja (aku refer kerani sajalah ye) yang cuma boleh bermimpi untuk pakai Viva dan Saga saja (kita paling baru lah ni). Itu pun setelah bersusah payah untuk berhutang 100% selama 9 - 10 tahun dengan Bank Rakyat. Duit syer royalti minyak? Aku masih belum nampak ianya menghujani wallet aku. Belum ada sesen pun lagi.

Tipikal juga orang Malaysia untuk menyalahkan kakitangan kerajaan semasa berurus niaga di kaunter-kaunter kerajaan. Memang banyak wujud kaunter kerajaan yang dikendalikan oleh kakitangan yang bermuka masam, pemarah dan emosional. Itu kamu patut salahkan kepada pengurusan yang tidak pandai menilai kakitangan mereka sebelum meletakkan seseorang di hadapan kaunter.

Tapi kamu tidak boleh salahkan orang di kaunter setiap kali kamu silap isi borang dan disuruh perbetulkan. Kamu sedar atau tidak, setiap kali berada di kaunter pejabat kerajaan, ramai rakyat Malaysia bertukar jadi orang yang penyabar kepada orang yang tidak sabar. Sama seperti kebanyakkan rakyat Malaysia bila pegang stering kereta. Sama saja. Mungkin kerana mentaliti mereka sering disuap oleh media dan cakap-cakap orang ramai tentang mutu perkhidmatan kaunter di pejabat kerajaan menyebabkan mereka sentiasa bersedia untuk bersikap pasif setiap kali ke kaunter kerajaan. Itu agaknya. Aku tidak tahu. Tapi realitinya, ramai orang bila datang ke kaunter kerajaan, di fikiran mereka,

"Expect the worst..."

Perkara yang sama jarang pula berlaku di kaunter swasta, terutamanya di bank. Jarang pula di bank orang komplen kaunter banyak tapi buka satu dua kaunter je. Mereka yang menunggu (walau ramai macamana sekali pun) akan tunduk diam sambil mengira duit di tangan atau erm... Entah. Pelik. Boleh pula tunggu lama di bank ye. Penghawa dingin di bank lebih sejuk ke? Jangan cakap layanan di bank bagus. Kadang-kadang 100 kali lebih teruk. Kamu ada lihat orang komplen di surat khabar?

Hakikatnya, rakyat Malaysia secara am sentiasa mempunyai pandangan atau idea yang negatif mengenai perkhidmatan kaunter di pejabat-pejabat kerajaan. Hingga ada waktu dulu aku baca di blog, orang komplen suasana persekitaran pejabat kerajaan yang dihias cantik sebagai membazir. Membazir wang rakyat. Begitu juga kaunter yang dihias cantik mungkin akan dianggap membazir wang rakyat. Pada mereka, lebih baik diguna duit tersebut untuk membantu orang yang miskin atau dalam kesusahan atau memperbaiki mutu perkhidmatan kaunter. Secantik mana kaunter tersebut yang hendak dianggap membazir?

Aku punya wishlist untuk tahun hadapan, aku harap rakyat Malaysia lebih rasional dan 'understanding'. Buang mentaliti subsidi yang sering ada dalam diri kita.

Ulasan

  1. Mama Raziq9:04 PG

    I agree with u...
    Almost!! berfikiran negatif dengan kaunter kerajaan..

    Saya ada seorang rakan yg bertugas sebagai kerani kaunter di Pejabat Tanah. Dia seorang yang lemah lembut namun sekarang betapa garangnya dia... sesekali aku saya melawat kaunter.. tension, kesian kerani kaunter.. selalu kena marah pada perkara2 yang tidak sepatutnya... selama aku memerhatikan tingkah laku pelanggan di semua kaunter Pejabat Tanah Negeri Perak yang pernah aku lawatai dan aku boleh buat sedikit kesimpulan :
    1. Pandang rendah - sememangnya mereka memandang rendah pada perkhidmatan kerajaan tetapi mereka juga turut memandang rendah dengan kerani tersebut yg pada mereka hanya kelulusan setakat SPM sahaja. Tidak layak utk berurusan dengan mereka yg berpangkat besar atau public yg perasan bagus... wahal kebanyakan kerani kaunter skrg yg mempunyai diploma & degree.. cukup bijak utk bekerja serta well train..
    2. Takut utk membuat komen pada pihak atasan tetapi berani bersuara tinggi di kaunter... sesetengah mereka hanya bersuara kuat dikaunter tetapi bila pegawai datang untuk menyelesaikan ketegangan boleh pula bermanis kata???
    3. Yang berani pula sebab sudah fikir ada connection dengan pihak atasan.. paling kuat geng Menteri Besar...

    - Namun tidak dinafikan juga ada sesetengah kerani kaunter yg kasar dan PR tak bagus... namun rata-ratanya sudah ada kesedaran dlm menjalankan tugas dengan mesra & berhemah

    BalasPadam
  2. Anonymous3:04 PTG

    Saya pun penah rasa bengang dgn petugas kaunter. Tp bkn bdn kerajaan aje. Bank, pejabat pos etc.
    Kdg2 kalau seseorg tu dah lama sgt jaga kaunter, dah lali sgt dgn keje2 tu, dia tak perasan atau tak dpt lg nak faham, yg ada sesetengah pelanggan ni baru pertama kali buat urusniaga tu. Kalau pelanggan silap isi borang, atau tak tahu prosedur, patut terangkan dengan jelas, atau dgn hemah. Ini ada yg jwb mcm pelanggan bodoh sangat sampai isi borang pun tak tahu. Pelanggan tanya soalan, org kaunter jwb kasar atau nak tak nak. Itu kan tanggungjawab si petugas kaunter? Lain la kalau pelanggan ni dtg ke kaunter JPN la katakan, just nak tanya 'Alamanda kt mana?' atau 'Tlg photostat ni boleh?', then baru la petugas kaunter boleh tarik muka sbb tak relevan dgn bidang keje dia.
    Tak semua petugas kaunter tu rude. Ada yg blh dipuji. -ayp

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…