Langkau ke kandungan utama

Ahad Tadi

Petang, ke The Mines. Tiada arah tujuan dan tiada tujuan. Pertamanya perlu makan kerana sepanjang siang belum menjamah makanan. Keduanya, itu saja. Jauh juga mencari makan. Akhirnya menjamah Subway; meatball marinara. Seperti yang aku suka.

Kemudian aku keliru. Apa lagi yang perlu aku buat di situ? Tidak ada apa-apa yang menarik.

Singgah di Switch, penjual barangan Apple. Melihat Macbook baru. Aku minta spesifikasi daripada jurujual. Kata dia, sudah habis. Baru habis hari ini. Ye sangat lah tu. Sebab aku melayu dan berpakaian selekeh, kamu tak fikir aku mampu beli Macbook. Kemudian dia tersedar aku pernah datang sebelum ini dan minta dia faks spesifikasi Macbook ke pejabat. Aku kata aku pernah suruh dia buat tapi dia kata tiada. Nampak sangat dia memandang rendah aku. Kemudian aku cakap, di pejabat ada lima buah iMac. Sekarang pejabat mencari sekurang-kurangnya tiga hingga lima buah Macbook atau Macbook Pro. Barulah jurujual kata kertas spesifikasi ada. Memang begitu keadaannya. Kalau tidak melihat orang sebelah mata, bukan jurujual namanya.

Kemudian aku teringat hendak beli headphone. Sudah lama aku tangguh. Sebenarnya aku sudah ada sebuah, jenama Philips. Aku lebih suka headphone saiz penuh menutupi telinga. Headphone yang aku ada itu dipinjam oleh seseorang sejak lebih setahun dulu. Pernah juga aku minta dia pulangkan balik. Tapi sampai sekarang masih diam seribu bahasa. Kalau jumpa depan mata pun, seperti semua barangan itu tidak pernah ada pada dia. Aku pula bukan jenis nak minta berkali-kali. Jadi akhirnya aku beli baru, tadi.

Dari satu kedai ke kedai yang lain aku masuk mencari headphone yang sesuai. Tidak banyak pilihan. Jadi aku sasar untuk beli headphone Philips SHP2500. Ikut harga biasa, sekitar RM60 - RM70. Tiba di satu kedai, aku sedang mahu bandingkan dua jenis headphone Philips, SHP2500 dan SHP2100. Datang jurujual,

"Mahu beli headphone ka bos?"
"Tengok dulu."
"Itu headphone (merujuk kepada SHP2500) ada volume control. Itu tak ada (merujuk kepada SHP2100)..."
"Ye lah, saya tak peduli pun."

Dia tidak berputus asa.

"Itu kabel panjang, 6 meter (merujuk kepada SHP2500). Itu hitam 1 meter setengah saja..."
"Ya, tapi orang beli headphone tak tengok benda tu."

Aku sebenarnya sedang membandingkan data teknikal seperti RMS output, frekuensi dan power dia. Apa jadah aku peduli dengan panjang kabel dan volume control. Malang sungguh kedai tersebut ada jurujual seperti mamat sorang ni. Aku simpati dengan dia sebab aku tahu dia cuma ingin membantu. Tapi tengok oranglah dulu kalau nak bantu pun. Kalau dia sedang sibuk tengok ayat-ayat belakang kotak, tentu dia baca sesuatu. Tambah-tambah kalau ayat itu teknikal. Lainlah kalau orang yang datang beli tu, belum apa-apa lagi, perkara yang pertama dia tanya,

"Tokay, headphone yang cantik punya ada tak?"

 atau,

"Tokay, headphone ni power tak?"

Sah memang dia tak tahu.

Jadi akhirnya aku ke kedai sebelah dah beli headphone Philips SHP2500 dengan harga RM60. Okaylah tu. Aku sebenarnya mahu SHP2700 tetapi tak jumpa.

Esok di pejabat, ribuan lagu dalam iMac akan dapat aku dengar tanpa mengganggu orang lain. Tambah-tambah bilik bos baru saja berpindah betul-betul depan bilik aku. Tidak sampai 5 meter di hadapan. Masalah dengan headphone sebegini, agak susah hendak dengar suara luar. Telinga ditutup sepenuhnya dengan speaker. Itu pun masih okay. Aku pernah berkira hendak beli headphone dengan teknologi Noise-Cancellation. Langsung tidak dengar bunyi lain. Nasib baik harga headphone sebegitu amat mahal.

Asal pergi tidak dengan apa-apa tujuan. Akhirnya habis hampir RM100 di Subway dan kedai komputer. 

Oh ya, aku sedang download filem Kuch Kuch Hota Hai. Kamu jangan ketawa. Biarkan saja. Aku mahu menontonnya kembali. Ada 8MB lagi sebelum selesai. Lambat betul.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon