Langkau ke kandungan utama

Antara Dua Dunia

Ada seorang perempuan india tua yang selalu duduk di sebuah kerusi depan rumahnya.

Setiap petang bila balik dari kerja, pasti aku akan menyapa dia;

"Hello Auntie."

Selalunya dia akan tersenyum sambil melambai tangan. Ada kalanya dia akan bersuara dan bertanyakan sesuatu kepada aku. Entah apa yang dia tanya, 90% daripadanya aku tidak faham. Aku tahu dia berbahasa Malaysia, tetapi kerana suaranya agak halus, susah hendak aku agak apa yang diperkatakan. Biasanya aku akan senyum saja.

Aku terkenangkan arwah atuk aku yang selalu duduk di beranda belakang rumah menghadap jalan raya utama di Kuala Kangsar, sekitar awal 80an. Bukanlah ada kerusi pun, atuk cuma duduk di atas pangkin kecil dan sentiasa merenung ke arah jalan. Mungkin dia terkenangkan masa lalu. Sebelah pangkin tersorok sebilah pedang. Ketika itu aku fikir ianya pedang Jepun. Lama kemudian baru aku sedar bahawa itu adalah pedang sewaktu atuk berkhidmat sebagai ahli bomba.


Gambar atuk dan ayah sekitar awal 80an. Dua budak kecil di hadapan adalah adik-adik aku. Aku masih menetap di Gerik, Perak ketika ini. Setiap kali "balik kampung" ke Kuala Kangsar, aku akan duduk dengan atuk di beranda belakang. Aku sudah tidak ingat apa yang dibualkan. Tapi atuk memang orang yang baik. Tidak segarang arwah nenek.

Aku fikir dia melalui hidup dengan sepenuhnya. 

Aku melihat auntie dekat rumah aku sebegitu juga. Dia sudah melalui hidup dengan sepenuhnya. Dia cuma perlu duduk di kerusi itu dan mengenangkan kembali saat-saat itu.

Tidak seperti aku; berkejar kesana kemari, mencari entah apa. Masih belum ditemui.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...