Langkau ke kandungan utama

Baris-Baris Kata - 1

Aku yang menunggu, seperti seribu tahun lamanya. Lima hari dia menyepi tanpa berita. Sejauh mana semua ini sedang berlangsung, tidak sejauh hingga aku mengetahui segalanya.

Baru setakat itu; mengenali diri dan menghargai antara satu sama lain. Aku seperti berputus asa. Maka, sehari-hari sepanjang masa itu, aku tidur lama semahu aku dan aku tidak tidur langsung, semahu aku juga. Akibatnya masa menjadi keliru dan sekurang-kurangnya dia dapat aku ketepikan sementara.

Kemudian, telefon berbunyi.

"Awak, apa khabar?"
"Baik saja. Sihat?"
"Tak sangat. Awak, saya minta maaf tak balas mesej awak."
"Tak mengapa."

"Saya kurang sihat la, wak. Kepala asyik rasa pening bila berbaring."
"Tekanan darah, mungkin. Baik awak pergi jumpa doktor."
"Tekanan darah? Darah saya okay je awak."
"Mana la nak tau. Mungkin bukan darah tinggi. Mungkin low blood."
"Ye ke awak? Kalau macam tu saya pergi la nanti."
"Ye, pergi. Janji awak sihat nanti."

"Awak, saya nak jumpa awak boleh? Hari ini ke. Esok ke?"
"Boleh, bila-bila pun boleh. Nak datang hari ni ke?"
"Kalau hari ni, sekejap sangat kot."
"Esok pun boleh datang. Saya tak banyak kerja sangat."
"Okay, saya datang esok. Kita pergi tempat haritu ye, awak."
"Tempat mana ni?" - padahal aku tahu, cuma aku pelik.
"Alah, di Presint 9 tu."
"Boleh. Takde hal."
"Okay, saya datang jumpa awak esok ye."

"Eh, pukul berapa nak datang ni?"
"Saya ingat nak datang petang. Boleh kita sembang lama sikit"
"Okay, tapi pukul berapa?"
"Kalau jumpa pukul 4.00, kita sembang sampai pukul 8.00. Tapi kalau jumpa pukul 3.00, kita boleh sembang sampai pukul 9.30." - Aku ketawa. Dia ketawa.
"Pandai lah awak. Pukul 4.30 boleh? Saya nak pastikan takde kerja tambahan bos suruh buat lewat petang nanti."
"Okay, boleh wak... Saya tunggu awak pukul 4.30 di tempat haritu ye."

"Awak sihat ke?"
"Saya sihat je. Awak tu yang tak sihat."
"Mungkin sebab saya tak makan kot."
"Eh, tak makan? Kenapa nak diet lagi ni? Dah elok kan."
"Tak, saya tak diet dah. Cuma kurang makan je."
"Ada orang risau awak tak sihat."
"Awak janganlah risau ye. Awak pun jaga kesihatan awak. Makan tau, jangan lupa."
"Pandai je nak nasihat orang suruh makan. Awak tu yang kena makan." - Dia ketawa. Aku ketawa.

"Okay lah ye, wak. Saya nak masuk meeting ni."
"Okay, jaga kesihatan."
"Ye. saya datang jumpa awak esok ye."
"Saya tunggu."

Begitu, baris-baris kata. Hilang duka lima hari dalam sunyi. Sungguh indah dunia ini walau hanya untuk seketika itu. Esok aku tunggu. Ada bersama nanti, tiga kuntum ros merah sebagai melunas janji lama. Tapi itu dia tidak tahu. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...