Langkau ke kandungan utama

eBook, eBay, Misai Kucing dan Wolverine

Sejak beberapa bulan lalu, aku agak keliru dengan jumlah pengunjung ke blog ini. Ianya mencapai lebih 50 hits setiap hari. Banyak untuk sebuah blog sendiri yang tidak "hip" dan trendy. Aku fikir mungkin orang tersampai di sini akibat daripada carian mereka di enjin pencari mengenai sesuatu perkara yang mungkin perkataan tersebut pernah aku tulis di dalam post aku sebelum ini.

Sebenarnya kalau aku betul-betul mahu untung dari blog ini, aku akan kaji setiap perkataan (keywords) yang menyebabkan orang tersesat ke sini dan gunakannya untuk mempromosi produk. Boleh juga dapat duit. Cuma, aku tidak fikir aku mahu menggunakan frossonice.com sebagai blog mendatangkan keuntungan walaupun aku letak iklan Nuffnang pada blog ini. Biarkan. Kalau ada orang terdetik mahu klik, silalah. Adalah aku dapat untung beberapa sen.

Aku ada beberapa blog lain yang aku cuba wujudkan khusus untuk mendatangkan keuntungan atau mendapat hasil daripada iklan yang terpapar. Aku tidak menggunakan teknik dari ebook sesiapa pun. Aku mencuba sendiri. Ada sekali sekala aku baca tulisan-tulisan mengenai bagaimana untuk menghasilkan blog yang boleh mendatangkan keuntungan. Tetapi tidak pula aku ikut kerana hampir semua yang ditulis memerlukan aku membeli ebook (yang sebenarnya mendatangkan keuntungan kepada mereka). Kalau sudah namanya ebook, kenapa perlu aku beli lagi? Cari sajalah dalam internet.

Sebentar tadi, aku aktifkan balik akaun eBay dan PayPal aku. Aku memang sudah lama wujudkan akaun tersebut dengan niat untuk berniaga di eBay tidak lama dulu. Tapi usaha terbantut kerana kekurangan modal. Rupanya ada cara yang lebih mudah. Aku sedang usahakan. Apa yang perlu aku dapatkan sekarang adalah nombor kad kredit/debit untuk memudahkan urusan jual beli nanti.

Produk apa yang aku akan jual? Aku sebenarnya dulu ingin menjual produk-produk kraftangan Malaysia terutamanya dari Kuala Kangsar seperti labu sayong, batik tekat dan keris/parang. Barang-barang sebegini agak esotik di luar negara dan boleh menghasilkan pendapatan yang banyak kalau bijak mempromosinya. Cuma, seperti yang aku cakap tadi, perlukan modal. Ada teknik menjual produk yang tidak perlu banyak modal dan inilah yang aku mahu cuba.

Apa bezanya promosi ebook dan jual barang di eBay? Promosi pelan perniagaan rahsia yang terbongkar, dibongkar atau didedahkan melalui ebook yang agak panas di internet sekarang adalah tidak lebih daripada menjual ebook itu sendiri. Kalau kamu pandai menulis dan ada idea untuk memberitahu sesuatu produk, ebook adalah cara yang paling mudah untuk kamu hasilkan keuntungan. Kamu tulis dan hasilkan dalam bentuk ebook. Kemudian kamu buat marketing kononnya produk kamu ini telah membongkar dan mendedahkan rahsia yang selama ini tidak diketahui orang. Letakkan promosi potongan harga beberapa kali lebih murah dari harga asal dan diugut pula orang bahawa harga ini hanya kekal untuk beberapa ketika. Kemudian lagi, letakkan juga jumlah ebook yang tinggal dalam stok kamu seperti mendesak orang dapatkan segera sebelum kehabisan. Hairanlah juga, ebook tu cuma sebuah fail elektronik dalam komputer. Apa hal boleh habis? Copy paste sajalah. Lainlah kalau ebook itu di cetak dan di pos kepada kamu. Tapi itu bukan lagi nama eBook. Itu adalah BUKU. ebook ini tidak lebih daripada, lebih ramai orang membeli, lebih untung kamu. Kemudian kamu tunjukkanlah akaun bank kamu yang masuk duit setiap masa untuk membuktikan produk kamu menguntungkan. Padahal duit yang masuk itu adalah duit orang beli ebook. Bukan duit hasil produk yang kamu tulis dalam ebook. Bijak juga orang sekarang ni.

eBay pula, kamu menjual produk. Ada produk, ada permintaan, ada urusan jual beli maka adalah keuntungan. Kamu buka produk kamu untuk bidaan orang. Lebih tinggi bidaan, lebih menguntungkan. Itu kalau produk kamu tawar itu sesuai untuk di bida. Macam kereta kancil kamu, contohnya. Jadi eBay lebih jujur? Tidak juga. Cuma kita kena anggap begini, pembeli mahu beli apa saja yang dia mahu beli. Kalau ada yang sanggup mengeluarkan wang yang banyak untuk membelinya, takkan kita mahu halang? Itu hak mereka. Kita jual sajalah.

Cuma, kenal dengan perangai aku ni, agak susah sikit hendak kekal lama melakukan sesuatu. Aku terlalu asyik melakukan perkara lain nanti. Itulah masalahnya. Padahal, setiap hari lebih 5 jam aku di depan komputer dan internet. Kalaulah sejam aku di internet boleh menghasilkan RM10, sebulan aku boleh dapat tidak kurang RM1000. Kalau sajalah kan...

Kamu kamu yang mengambil berat mengenai masalah jari aku, terima kasih. Aku amat menghargainya. Agak menyenangkan, hari ini atau lebih tepat, sejak beberapa jam tadi, jari manis tangan kiri aku sudah semakin pulih. Aku tidak ada masalah lagi untuk membengkokkan jari tersebut. Tidak langsung lagi rasa sakit aku pedih. Perlu aku katakan, aku tidak makan apa-apa ubat pun lagi. Aku cuma minun air teh misai kucing yang aku beli siang tadi kerana katanya ia boleh membantu mengurangkan Gout, darah tinggi dan sakit-sakit lain. Malah boleh membantu mengurangkan berat badan. Jadi, aku cuba.

Aku ceritakan kepada Bayah (sahabat online/pernah bertemu sekali) mengenainya dan ceritakan bagaimana sistem badan aku yang agak menghairankan, dapat memulihkan kesakitan aku dalam jangkamasa yang tertentu. Syukur aku ucapkan. Sedikit terasa seperti Wolverine dari cerita X-Men, cuma masa untuk pulih agak lambat. Hehe.

Terima kasih sahabat-sahabat yang mengambil berat. Aku amat menghargai kamu.

Ulasan

  1. Ingat lagi ek penah jumpa sekali - kat puduraya. tahun 2001/2002? hehe.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…