Langkau ke kandungan utama

Memasang Komputer - Versi Lebih Panjang

Bila aku cerita mengenai pemasangan komputer tempohari, aku terkenangkan balik zaman aku begitu aktif memasang komputer pelanggan. Banyak dan menyeronokkan. Aku berhenti melakukannya kira-kira dua tahun lalu setelah aku menggunakan iMac. Sampai sekarang aku sudah tidak memasang komputer dan aku takkan pasang walaupun disuruh dan dibayar lumayan. Aku sudah tidak berminat.

Tapi kalau hendak berbicara mengenai komputer ini, aku kena balik pada tahun 1985, waktu pertama kali aku memegang dan menggunakan komputer. Sebuah komputer (dinosaur) jenama tidak dikenali dengan prosesor Intel 386, kad grafik 16 warna, tiada hard disk, floppy disk 5.25 inci, monitor 14 inci yang amat tidak menarik dan sebuah printer dot-matrik cetakan warna. Itu spesifikasi paling hebat ketika itu dan aku ingat lagi, Maz Mirza (lelaki) menunjukkan kehebatan Print Shop Deluxe.

PC pertama milik keluarga aku adalah ALR (Advanced Logic Research) ProVesa (kalau tak salah aku) dengan spesifikasi Intel DX4 25MHz, 4MB RAM, 20MB HDD, 4MB grafik, monitor 13 inci dan floppy disk 3.5 inci. Tiada CD Rom. Pomen pertama yang aku lakukan adalah dengan komputer ini, aku tambah kad bunyi (sound card) soket ISA (sekarang sudah tiada). Operating System? Dos 6.22 dan Microsoft Windows 3.11 For Workgroup. Punyalah susah untuk install komponen baru.

Menjelang 1995, aku sudah agak mahir dengan modifikasi dan pemasangan komputer. Walaupun secara asasnya, masih sukar, kerana tidak semua komponen berfungsi secara plug and play seperti sekarang. Aku masih ingat, Bob, kawan aku yang mahu upgrade RAM sebanyak 4MB, beliau terpaksa bayar hingga RM300! Punyalah mahal. Itu pun kerana mahu menonton VCD. Masih juga kena beli MPEG card, baru boleh video dimainkan dengan lancar. Konfigurasi sekitar tahun 1995 adalah Pentium 1, 16MB RAM, 120MB HDD, 8MB kad grafik dengan CD-ROM dan skrin 15 inci. Operating System pula adalah Windows 95. Tapi masih perlu guna MS Dos sebelum boleh install Win 95. Lama lepas itu baru aku tahu kita boleh terus direct install.

Penghujung tahun 1998, aku memang bekerja di CyberCafe dengan kerja aku membaiki dan memasang komputer hampir setiap hari. Memang mahir juga ketika itu. Tengok saja komputer, sudah tahu apa masalah. Tengok saja pelanggan, sudah tahu apa yang mereka mahu.

Sehinggalah sekarang. Kalau diberi balik tools dan bahan kepada aku, rasanya aku boleh pasang komputer tersebut dengan mudah. Cuma, ianya sekarang bukan lagi passion aku. Aku sudah tidak berminat. Aku cuma boleh beri pandangan dan terpulang kepada mereka untuk guna atau tidak.

Satu perkara yang aku sedari bila kita pasang komputer untuk orang, kita kena jujur. Awal dulu semasa aku start pemasangan komputer secara sendirian, aku fikir satu saja; untung. Maka, kadang-kadang aku boleh untuk hingga RM600 bagi sebuah komputer dengan harga RM2000. Banyak tu. Aku bagi pelbagai alasan dan kenyataan mambo jumbo dengan segala frasa teknikal yang mengelirukan pelanggan. Akhirnya aku berikan mereka sistem yang ala kadar saja.

Aku cari RAM paling murah, HDD paling sederhana dan prosesor paling rendah dengan alasan, prosesor tidak penting sangat. Ya, sampai sekarang masih tidak penting sangat.

Kemudian aku sedari sesuatu. Apa yang aku buat sebenarnya merugikan aku kemudian hari. Jadi selepas itu, aku biasanya pasang komputer yang terbaik untuk orang berdasarkan bajet mereka.

Biasanya aku akan tanya apa yang mereka mahu buat dengan komputer. Kemudian aku tanya berapa bajet. Kalau mereka tidak tahu bajet, aku yang letak berdasarkan keperluan kegunaan mereka. Kalau mereka letak bajet dalam RM2000, biasanya aku akan pasang dengan komponen yang berharga hampir RM1950. RM50 lagi cuma upah minyak, teksi, dan beli software yang berkaitan. Aku juga siapkan manual pengguna untuk mereka, sesuai dengan tahap kemahiran. Akhirnya aku listkan harga setiap satu barang yang ada dalam komputer dan juga tempoh waranti (bukan garenti - korang kena faham beza) barangan tersebut kalau ada.

Setelah siap pasang, aku akan buat burn-in sekurang-kurangnya 24 untuk memastikan komputer tersebut berjalan lancar. Aku tidak mahu mereka datang dua tiga bulan kemudian komplen itu ini. Itu sebenarnya. Maka, aku sertakan juga cara-cara penyelenggaraan asas komputer sebagai memudahkan kerja mereka. Ada yang pernah tanya, kenapa aku beritahu semua itu sedangkan aku boleh dapat duit lebih bila buat servis. Kamu, kalau ada komputer, suka komputer kamu rosak? Aku tidak suka, dan kalau aku, aku mahu sekurang-kurangnya tahu sedikit bagaimana hendak selenggara komputer supaya tidak mudah rosak. Begitu juga orang lain.

Sekarang, kalau orang tanya aku mengenai pemasangan komputer, awal lagi aku suruh beli saja iMac kalau mampu. Kalau tidak, beli laptop. Lebih mudah. Kalau hendak juga pasang, aku cadangkan orang lain saja. Aku sudah tidak berminat untuk pasang komputer. Aku sudah tiada passion. Kerana dulu, bila aku pasang komputer, ianya seperti anak sendiri. Bangga dengan hasil kerja yang aku buat. Sekarang, aku tidak boleh hendak bangga dengan komputer biasa. Kerana passion aku hanya pada Apple. Itu hakikatnya. Dan Apple tiada yang boleh kamu pasang sendiri.

Jadi, kamu kena faham bila orang datang tanya aku mengenai komputer dan pemasangan, aku akan beri spesifikasi terbaik berdasarkan harga yang mereka mahu bayar. Kalau mereka kata RM1500, aku akan beritahu mereka setiap satu komponen komputer yang sesuai dalam lingkungan harga tersebut. Kerana aku tidak langsung mahu ambil sesen duit mereka. Aku tidak pasang komputer, jadi perlu apa aku beritahu orang mengenai harga komponen komputer yang dua tiga ratus lebih murah dari harga bajet mereka.

Kemudian aku terfikir. Kalau sudah begitu, siapa pula yang akan pasang nanti? Berapa yang mereka akan dapat kalau mereka berniaga untuk pasang komputer? Bodoh juga aku ye.  Hahaha. Ah, malang juga kawan aku bila aku bagitau bos spesifikasi sebegitu dengan harga begitu. Patutnya aku letak spesifikasi yang lebih rendah pada harga bajet bos. Kurang-kurang kawan aku boleh dapat untung. Tapi aku tak fikir la sebab aku dalam mode penasihat, bukan penjual.

Tapi okay juga kita tak untung awal-awal ini. Kita buat yang terbaik kepada pelanggan awal kita. Supaya mulut pelanggan kita tu boleh ceritakan kebaikan kerja dan produk kita. InsyaAllah akan lebih ramai datang kepada kita untuk mendapatkan perkhidmatan. Betul tak? Hari ini kita rugi, esok mungkin rezeki kita lebih baik.

Tapi maaflah, aku sudah tidak berminat pasang komputer. Jangan suruh lagi. Tanya dan minta pendapat boleh tapi ingat, aku akan beri spesifikasi pada harga mengikut bajet kamu. Tapi kamu kena ingat, orang yang pasang itu berniaga. Mereka tetap mahu keuntungan. So, jangan harap mahu dapat komputer berharga RM2000 dengan kos barang hampir RM2000. Kamu cuma akan dapat barang yang berharga lebih kurang RM1500. Itu saja. RM500 adalah tanggungan waranti dan servis percuma yang pemasang akan cas.

Kalau kalau kawan kamu ada buat pemasangan dan kamu minta dia pasang, kalau kamu mahu dia pasang pada harga RM2000, dan kamu mahu barang harga RM2000, jangan lupa bayar upah pasang dia dan juga upah servis percuma serta waranti.

Ingat senang pasang komputer?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…