Langkau ke kandungan utama

Pemimpin, Memimpin, Dipimpin

Kalaulah...

Ahli politik tidak mengambil kesempatan dari pangkat yang mereka pegang untuk mengutip lebih banyak harta, lebih aman makmur Malaysia ini. Apabila aku membaca mengenai peribadi Obama di sebuah akhbar barat, beliau amat risau untuk memakai jam tangan yang mahal. Kalau lihat gambarnya sebelum menjadi presiden, jam tangan yang dipakai adalah dari jenis yang murah (buatan China) sama seperti jam digital Casio yang boleh dibeli dengan harga RM10. Akibat daripadanya, para Secret Service terpanggil untuk mengumpul duit sesama mereka dan menghadiahkan jam Secret Service (rasanya jenama Tag Hauer) kepada Obama untuk dipakai semasa hari mengangkat sumpah beliau tempohari.

Boleh aku kata perkara yang sama untuk ahli politik Malaysia? Botol air mineral tidak dibuka oleh pelayan pun sudah mencuka muka mereka (kisah benar). Setiap kali diadakan jamuan makan dengan kehadiran menteri, makanan yang terhidang adalah dari yang terbaik dengan harga yang mahal. Untuk mereka sahaja. Orang lain yang ada di majlis yang sama makan "kurang" sikit nilainya dari menteri.

Sebenarnya aku hairan situasi di Malaysia ini. Kenapa menteri dan pembesar (melainkan Sultan dan Raja) di layan seperti dewa dan diberi segalanya. Sedang mereka dilantik (dipilih dan diundi) oleh rakyat kejawatan mereka itu. Kemudian kita pula menjamu dan menghadiahkan mereka pelbagai barangan dan juadah yang bernilai kerana mereka adalah menteri dan pembesar? Mana logiknya?

Sepatutnya para pembesar perlu lebih malu dan lebih merendah diri dari orang yang ada disekeliling mereka. Orang yang melantik mereka. Mereka perlu malu sekiranya mereka dihidang dengan makanan mewah sedang orang biasa di sekeliling mereka hanya makan makanan biasa. Mereka juga perlu malu bila mereka tiba dengan Proton Perdana V6 siap dengan pemandu dan eskot polis kerana orang biasa yang tiba ada daripada mereka yang bersusah payah naik menunggu bas dua tiga jam dan berjalan jauh di bawah terik matahari.

Mereka juga perlu malu kerana setiap kata-kata mereka yang menyuruh orang biasa bersyukur dan berterima kasih atas budi dan jasa yang kerajaan curahkan kepada rakyat itu adalah sebenarnya amanah yang WAJIB mereka tunaikan. ITU SEBAB mereka dilantik ke jawatan mereka itu, untuk menyebarkan dan mencurahkan kekayaan negara kepada rakyat. Perlu jugakah rakyat berterima kasih lagi? Sepatutnya mereka yang perlu ucap terima kasih dan tunduk (seperti orang Jepun biasa buat) kepada orang ramai setiap kali mereka hulurkan sesuatu kepada rakyat.

Kemudian mereka perlu mohon maaf atas kelewatan dan kecuaian mereka untuk membantu rakyat. Bukan rakyat yang perlu berterima kasih kerana itu memang sudah tanggungjawab KERAJAAN YANG MEMERINTAH.  Takkan pula hendak ugut rakyat kalau kita tidak sokong mereka, kita akan dihukum dan tidak diberi bantuan atau apa saja? Kerajaan apa macamtu? Serius aku cakap, kalau ada menteri yang ugut sebegitu, wajib saja dia di pecat oleh rakyat. Menteri yang tak kenang budi.

Begitu juga dengan pembesar yang menggunakan kedudukan yang ada dan menggunakan agensi kerajaan di bawahnya untuk kepentingan sendiri dan politik. Mereka adalah pengkhianat negara nombor satu. Tidak kira siapa mereka baik dari ahli politik yang memerintah atau dari yang dibarisan pembangkang, kalau mereka menggunakan agensi kerajaan untuk kepentingan sendiri dan politik mereka, wajib saja mereka dihukum sebagai pengkhianat negara.

Agensi kerajaan bukan tugasnya untuk membantu ahli politik sebagai kepentingan peribadi. Agensi kerajaan adalah untuk membantu rakyat. Agensi kerajaan adalah hak rakyat. Hak orang ramai tidak kira apa jua pegangan politik mereka. Kalau orang di luar sana tidak sedar juga, aku rasa mereka adalah orang yang amat-amat bebal.

Sudah tiba masanya orang biasa, rakyat Malaysia ini tidak lagi terlalu tunduk dengan pembesar politik yang dilantik. Itu salah. Sepatutnya mereka yang tunduk kepada kita. Sepatutnya kalau hendak diadakan majlis untuk rakyat, mereka perlu tiba dulu dan kemudian tunggu rakyat tiba. Mereka perlu datang awal dan panggil rakyat untuk berkumpul dan seterusnya berilah apa yang hendak diberi.

Aku masih ingat kami terpaksa menunggu masa yang lama untuk seorang menteri datang ke majlis yang dia arahkan supaya diadakan. Kemudian dia datang lambat. Siapa dia hendak datang lambat? Tuhan? Dewa?

Pembesar kita patut diajar cara menghormati rakyat.

Ya, aku bersifat membangkang dan kamu pasti aku ini seorang lagi pembangkang. Begini, kalau orang biasa macam kita boleh guna Proton Wira, Proton Saga, Proton Gen.2, Proton Waja, Perodua Kancil, Perodua MyVi dan lain-lain kereta murah yang boleh dibawa kemana-mana, wajarkah pembesar kita guna Proton Perdana, Toyota Camry atau Mercedes-Benz? Faham maksud aku? Jadi aku tidak sebelah mana-mana pihak.

Aku nampak tidak ada bezanya politik mana-mana pihak sekarang. Apabila di tampuk kuasa, "citarasa" mereka juga meningkat. Melainkan mungkin, Tok Guru. Entah. Aku kurang minat dengan politik. 

Cuma aku fikir, adalah tidak adil kita sebagai rakyat yang mengundi melantik wakil kita di parlimen, kita pula terpaksa hormat membabi buta terhadap mereka seperti mereka itu dewa. Alasan mereka itu pemimpin tidak logik pun. Mereka itu pemimpin bila kita yang lantik mereka jadi pemimpin. Jadi, apa jua sebab, mereka wajib hormat kepada kita. Wajib.

Ulasan

  1. Salam En.Idan. Alhamdulillah keadaan jari awak semakin pulih. Banyak menaip kot sampai terpeleot jari :)

    Hmm..posting ni memang menarik. Seperti yg saya pernah cerita kat awak dulu, hakikatnya menteri ni memang akan gunakan sehabis boleh agensi di bawahnya untuk kepentingan politiknya sendiri. Duit kementerian sedut kepada hal politik. Dalam dokumen tak nampak sebab dia tulis fasal lain.. Entahlah, daylight robbery. Dah tak takut dosa,tak takut mati, yang penting kuasa,yang penting kaya.

    Apa dia peduli tentang subsidi,biasiswa atau hak bumi? Dia ngan anak bini tiap tahun holiday sana sini gov.bayar.. maid gov. bayar, bil utiliti gov. bayar.. tol,minyak ada smartpay, apa dia rasa tentang kenaikan harga barang? makan free..

    ahh.. malas nak cerita panjang. Nanti orang kata kita pembangkang. Susah orang nak terima bila kita cerita camni. Macam cerita dongeng. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon