Langkau ke kandungan utama

Post Ke 51, Bulan Ini

Ikutkan aku malas hendak menulis lagi bagi bulan ini. Kerana post aku sudah mencapai 50. Sudah banyak. Post terbanyak dalam sebulan. Kalau tengok balik beberapa tahun lepas, sebulan post aku lebih kurang 10 je. Ada yang satu post saja sebulan. Tapi bulan ini, 50 post dan kalau masuk yang ini dan mungkin beberapa lagi dalam sehari dua ni, ianya sungguh hebat, bagi akulah. Pastinya bulan Februari nanti aku tiada kesempatan untuk menulis sebanyak ini.

Novel pun belum sepenuhnya bergerak.

Bisnes pun belum bergerak juga.

Kerja pun banyak yang masih sangkut.

Apa nak jadi? Entah.

Sejak beberapa hari ini, aku ada masalah dengan makan. Makanan banyak. Macam-macam pilihan ada. Tapi sejak aku 'sedar' itu ini aku tak boleh nak makan, susah juga nak lalui hari-hari dan berfikir apa yang patut aku makan hari ini. Kalau dulu, jalan ringkas aku akan terus ke restoran makanan segera saja. Sekarang, dengan aku membuat larangan (kurangkan sebenarnya) terhadap makanan yang berisi daging ayam dan lembu, pilihan aku dari 10 jadi 2 saja. Ikan dan sayur.

Aku sebenarnya tidak ada masalah makan sayur. Aku bukanlah anti sayur. Tapi aku memilih dengan sayur yang aku makan. Jenis-jenis kobis tiada masalah. Aku kurang makan sayur seperti sawi, peria, bendi dan beberapa lagi sayur yang dulu bila aku makan, terasa pahit. Akal budak kecil, mana suka pahit. Jadi, beberapa hari ini aku pergilah ke pasaraya. Kononnya hendak membeli salad segera yang sudah berbungkus (boleh terus makan). Mulanya di Cold Storage Alamanda. Harganya jauh lebih mahal dari biasa aku tengok. Aku ke Carrefour Alamanda, langsung tidak jual.

Esoknya pula aku ke Jusco depan rumah. Ada salad yang aku cari. Cuma bila aku tengok tarikh luput, sudah luput beberapa hari lepas atau akan luput esok hari. Baru aku teringat, orang masih menyambut Tahun Baru Cina jadi stok mungkin tiada. Kalau nak suruh aku buat sendiri, jangan harap. Merugikan saja.

Jadi penyelesaiannya aku makan makanan yang tiada ayam dan daging di dalam masakan. Padahal benda-benda lain yang boleh menggemukkan tetap ada. Itulah, susah hendak menjaga makan dalam dunia yang penuh dengan makanan yang tidak sesuai untuk orang yang mahu menjaga makan.

Pengajarannya, bersenam lebih baik dan lebih menjimatkan kos daripada cuba hendak menjaga makan kerana hendak sihat. Kalau di negara barat, mungkin boleh. Mungkin. Tetapi di Malaysia dengan juadah yang bermacam dan enak, cara paling kejam adalah menjahit mulut kamu sendiri. Realitinya begitu. Ya, bersenam. Itu lebih baik.

Tapi, ada masa ke hendak bersenam?

Ulasan

  1. salam.
    di Mydin salad/sayuran murah harganya & segar. boleh buat sandwich- buh salad, tuna atau telor rebus (ambil putih je). tapi jalan paling baik.. banyakkan bergerak dan minum banyak air untuk meningkatkan metabolisme.

    cik idan, saya ada jumpa dvd collection anime dari Studio Gibli (betul ke saya sebut ni?) kat MPH. Ada 9 cerita antaranya Kekoro(betul ke nih?), Whisper of The Heart dan Kiki Delivery Service. Harganya RM 69 di MPH Alamanda. Macam nak beli tapi tunggulah bulan depan :) Tertarik bila tengok klip video yang awak letak tempohari :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…