Langkau ke kandungan utama

Bahasa Melambangkan Bangsa

Mungkin, cuma mungkin ada yang fikir gaya penulisan aku adalah berbelit dengan susunan ayat yang agak aneh. Kalau ambil periksa Bahasa Malaysia, aku takkan lulus. Aku tidak peduli.

Kenapa?

Kerana inspirasi aku adalah buku-buku lama. Kamu bacalah sendiri dan kamu cuba lihat baris-baris ayat yang tertulis. Kenapa berbelit-belit dan ada sesetengah ayat yang begitu panjang. Aku rasa gaya penulisan lama adalah lebih bersifat ayat perbualan berbanding sekarang yang lebih bersifat ayat untuk menulis. Susun atus ayat penulisan sekarang menyebabkan penulisan itu menjadi bosan untuk dibaca. Tiada ayat yang kita perlu baca dua tiga kali semata-mata untuk memahami apa yang cuba dimaksudkan oleh penulis. 

Aku tidak menyukai penulisan yang skema. Aku suka membuat orang berfikir bagaimana aku boleh timbulkan ayat sebegitu. Aku cuba, tetapi tidak selalunya berjaya. Kalau dahulu penulis boleh menulis prosa klasik dengan susunan bahasa yang aneh dan berbelit-belit, kenapa kita tidak boleh lakukan sekarang? Kenapa semua perlu jadi mudah? Biar manusia tentukan hala tuju penulisan dan bahasa. Sedang sastera kita sendiri masih baru, apa hak kita untuk menghalang sesetengah kita berfikir dengan cara yang berlainan.

Namun, kita bukan boleh sesedap hati menulis dengan gaya penulisan yang berbelit semata untuk menunjuk hebat. Susah juga kalau orang langsung tidak faham dengan apa yang kita tulis.

Begitu pun, aku percaya setiap manusia ada kebolehan untuk menulis dengan baik atau sekurang-kurangnya mampu menghasilkan sesuatu yang bagus.

Kalau aku masih mengelirukan kamu, aku mohon maaf.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...