Langkau ke kandungan utama

Dari Tingkat 13 Hingga Ke Khayalanku.

Malam tadi, dari tingkat 13 pejabat aku perhatikan tapak binaan di sebelah. Masih ada yang bekerja.

Asyik aku memerhatikan kren berputar mengangkat bahan-bahan binaan. Tiba-tiba aku tersedar. Ah, kren itu sebenarnya berayun kesana kemari mengikut arah beban dan 'tangannya'. Sungguh mengerikan keadaannya. Siapa saja yang mengendalikan kren (seingat aku dipanggil Kangaroo Crane) yang bilik pengendalinya kira-kira 30 meter di udara adalah orang yang amat berani dan berhati kering. Aku takkan menjadi seberani dia.

Setiap bulan aku akan rakamkan progress binaan tersebut. Sama seperti yang aku lakukan terhadap Masjid Putrajaya (Masjid Besi) yang hampir siap pembinaannya di Presint 3. Kerana aku teringat suatu ketika dahulu (sekitar tahun 1993) semasa bekerja di menara Arab-Malaysia di Jalan Raja Chulan. Aku begitu asyik memerhatikan progress pembinaan Menara Kuala Lumpur dari tingkat 17 bangunan aku bekerja. Dalam masa dua minggu, tiang menara itu menjadi lebih tinggi daripada tingkat 17  bangunan Arab-Malaysia. Sungguh menakjubkan.

Aku amat berminat dengan senibina. Sejak dari kecil. Mungkin kerana ayah adalah seorang pelukis pelan. Namun aku tidak mewarisi kerja ayah. Satu halnya kerana aku rabun warna menyebabkan agar sukar untuk aku memohon belajar dalam bidang senibina di ITM. Salah satu syarat mereka adalah TIDAK RABUN WARNA. Mungkin atas sebab-sebab keselamatan. Entah. Jadi berkuburlah satu cita-cita aku, pelukis pelan.

Adik aku dua orang mengikut jejak langkah ayah mempelajari selok belok pelukis pelan walau aku fikir mereka tidak akan bekerja sebagai pelukis pelan seperti ayah dulu. Heh. Teringat juga, Ikhwan Johari, suami si Wardina adalah seorang arkitek. Tidak hairan kerana semenjak dari maktab (satu batch semasa di MRSM Balik Pulau) dulu dia memang pandai melukis.

Teringat lagi, Brad Pitt juga adalah peminat senibina. Cuma aku tidak ada kekasih secantik Angelina Jolie. Err... Aku tiada sesiapa pun. Sigh.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…