Langkau ke kandungan utama

Home Of The Cougars

Hariman, sahabat semasa di Maktab dulu mengirim gambar ini kepada aku tempohari. Baru hari ini aku berkesempatan untuk membuka dan melihatnya.



Aku tenung gambar ini beberapa ketika. Memerhatikan detail pada gambar ini. Mulanya aku ingin menulis mengenai ayat "Home Of The Cougars". Cougars adalah gelaran bagi pasukan ragbi maktab, pasukan senior. Pasukan junior pula dikenali sebagai Foxes (zaman aku dulu). Pernah juga pasukan kami bercadang untuk menukar nama gelaran pasukan kepada nama lain. Antara nama yang aku masih ingat untuk dicadangkan adalah "Assault". Pelik juga nama gelaran begitu tapi mungkin kerana zaman itu, Thrash Metal sedang hebat mempengaruhi minda.

Pencapaian terbaik zaman aku dulu (1989 - 1992) adalah mendapat tempat ke-3 peringkat negeri. Sayangnya, medal tersebut sudah hilang dari koleksi aku.

Kemudian aku perhatikan lebih lama gambar ini. Apa yang sebenarnya aku cari? Pertama, melalui peta yang terpapar di papan tanda ini, aku masih boleh ingat setiap bangunan yang ada. Aku juga masih ingat lokasi papan tanda ini. Tepi padang berhampiran yang mana dulu pelajar selalu berlatih softball dan hoki. Ada cerun tepi padang yang menjadi tempat lepak setelah penat bersukan. Namun aku dapati ianya agak lapang sekarang berbanding dulu.

Akhirnya aku dapat jawapannya. Ini bukanlah persoalan daripada Hariman yang menghantar gambar. Ini persoalan aku sendiri. Aku sedari sesuatu dan aku bandingkan dengan sekolah serta institusi pendidikan di negara barat.

Betul juga apa yang beberapa orang yang meninggalkan komen di blog ini tidak lama dulu. Selepas tamat belajar di maktab, kebanyakkan bekas pelajar sama ada terus mengasingkan diri dari maktab atau terasa terasing dengan maktab. Tiada bonding melainkan Ansara yang terlalu besar dan secara jujur aku fikir, ianya agak politikal. 

Aku pasti ada antara bekas pelajar yang sekarang sudah bergelar jutawan atau punyai aset yang cukup banyak. Mungkin mereka tiada ruang atau tidak nampak peluang, masih belum aku dengar ada antara mereka yang memberi sumbangan kepada maktab dalam apa bentuk. Mungkin membekalkan makmal komputer maktab dengan peralatan komputer tercanggih atau membekalkan perpustakaan dengan stok buku yang mencukupi. Sama ada aku belum pernah dengar atau tiada yang memberitahu.

Tidak mengapalah. Cuma, sepatutnya ada "avenue" yang lebih khusus untuk bekas pelajar memberi sumbangan balik kepada maktab. Mungkin, mana tahu suatu hari nanti aku mahu sumbang apa-apa kepada maktab, aku perlu tahu bagaimana dan cara yang terbaik untuk melakukannya tanpa ianya nampak seperti ada kepentingan peribadi atau lain-lain yang boleh menyebabkan MACC datang jumpa aku.

Persatuan Alumni agak kurang berkesan rasanya. Mungkin ada jalan yang lebih baik supaya manfaat boleh dirasa oleh pelajar yang ada sekarang dan masa akan datang. Mungkin kamu boleh fikirkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…