Langkau ke kandungan utama

Lego

Posting sebelum ini aku menceritakan mengenai Rubik Cube dan di akhirnya aku juga beritahu mengenai hasrat aku membeli set Lego. 

Sebenarnya sudah agak lama aku berhasrat untuk membeli set permainan Lego. Kalau mengikut kehendak hati, sejak darjah 5 lagi. Pada tahun 1986 sewaktu pertama kali berpeluang bermain set permainan Lego milik Maz Mirza (lelaki ni...) di rumah dia. Sejak itu aku tertarik dengan Lego dan brick building.

Jadi sejak kebelakangan ini (sudah setahun dua), aku tercari-cari set Lego yang sesuai untuk di beli. Susah. Pertama, harganya agak mahal. Kedua, set-set yang dijual agak mengecewakan. Entah kenapa, set Lego yang dijual di Malaysia lebih bersifat tema terutamanya merujuk kepada filem-filem terbaru yang disiarkan di pawagam. Antara yang popular adalah Lego Star Wars dan Lego Batman. 

Set lain yang biasa ada di jual adalah Lego Creator, Lego City, Lego Racer (banyak Ferrari) dan juga Bionicle. Rupa-rupanya memang tiada set lego open ended biasa yang boleh kita beli dan bina apa saja. Kalau ada pun, susah sangat hendak jumpa dan harganya amat mahal. Dulu ada lego set keretapi dan set bandar yang tidak serumit Lego City. Ianya lebih terbuka dan tidak terlalu spesifik seperti Lego City. Itu yang aku cari sebenarnya. Seperti set Lego Factory di bawah. Mana aku hendak cari set ini?

Mungkin bagi pihak Lego, set open ended sukar hendak dijual dan tidak menguntungkan. Entahlah. Kalau ada di mana-mana, aku akan beli.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...