Langkau ke kandungan utama

Mengenali Diri

Lima hari menjelang.

Tidak mengapa. Aku tidak menghitung hari. Aku cuma terkenangkan sesuatu. Tercari-cari mana hilangnya hari-hari yang aku lalui tanpa membawa apa-apa makna. Bila tiba hari itu nanti, aku pasti akan kelu. Kemana hilangnya waktu-waktu muda sedang aku seperti masih tidak mahu berganjak dari sudut aku berdiri ini. Hati ini memberontak mendesak aku terus berada di sini. Terus mahu kekal muda, mungkin.

Kalau mengikut usia hayat, maknanya separuh daripada usia sudah aku lalui. Tanpa apa-apa makna. Tanpa apa-apa pencapaian yang boleh aku banggakan. Tanpa apa-apa kenangan indah yang boleh aku ceritakan balik di suatu masa nanti. Apa yang ada hanya sisa-sisa cerita basi kisah lalu yang separuh dari mereka yang terlibat dalam cerita itu sudah pun melupainya atau tidak lagi menghitung saat-saat itu sebagai kenangan mereka.

Benar seperti kata hati. Aku sendiri yang masih berdiri di tempat yang sama dan tidak mahu berganjak pergi. Tidak mahu berpaling dari kenangan lalu dan melihat yang baru. Kerana cerita-cerita baru aku adalah amat membosankan dengan ritual kehidupan yang sama setiap hari.

Hakikatnya, hidup ini sekarang mengikat ketat kaki seorang manusia yang sentiasa mahu bebas dari ritual. Yang setiap hari dalam hidupnya mahu mencari jalan yang lain dari yang dilalui semalam. Sekarang, aku tidak ubah seperti berada di dalam akuarium. Kemana saja aku pergi, di penghujungnya adalah kaca jernih yang tidak aku sedari wujud. Bila terhantuk di kaca itu, aku rasa sakit dan pedih. Rasa kecewa dan berputus asa. Rasa keliru. Kemudian aku berpaling dan menuju kearah lain hingga sekali lagi akan terhantuk dengan dinding kaca. Aku akan sakit, kecewa dan berputus asa lagi.

Sudut mana sekalipun aku berpaling, begitu juga akhirnya nanti kesudahan yang aku hadapi. Itu yang aku rasa.

Lalu aku duduk diam di tengah-tengah tanpa melakukan apa-apa. Diam memerhatikan yang lain bergerak bebas dan gembira. Entah kenapa mereka tidak pula terhantuk dengan dinding kaca di dalam akuarium ini. Mungkin mereka selesa dengan suasana begini. Tidak bagi aku.

Kamu tahu apa yang aku selalu terfikir?

Aku impikan terlalu tinggi. Aku mahukan sesuatu di luar batasan kemampuan aku dan aku lakukan perkara-perkara yang sentiasa menjerat aku kepada kegagalan. Aku beri alasan kepada seribu ketidak sempurnaan dalam hidup aku sebagai hiasan terhadap kelemahan diri sendiri. Supaya orang tidak nampak lemah aku. Supaya orang berkata,

"Bagus lah engkau ni Idan.."

Kamu fikir aku tidak bangga diperkata begitu? Dalam hati, sedikit-sedikit ada rasa bangga. Sedang sebenarnya, ia tidaklah sehebat kenyataan tersebut. Ianya cuma perkara biasa yang tergambar dari seorang manusia yang sering berselindung di sebalik kelemahan. Kelemahan yang amat banyak.

Ini bukanlah tulisan seorang aku yang sedang menanggung dilema dalam simpati diri sendiri. Ini muhasabah diri, mungkin. Aku tidak pernah mahu guna perkataan itu, muhasabah. Kerana ianya dilihat begitu elitis dan akademik. Biar aku guna ayat, mengenali diri. Ya, ini adalah proses mengenali diri, mungkin. Mencipta realiti keatas manusia yang selama ini sering berselindung disebalik kelemahan diri sendiri.

Kerana aku bukanlah sehebat yang kamu sangka. Kamu tidak akan dapat daripada aku seribu jawapan terhadap satu persoalan kamu. Kamu takkan juga dapat seribu kebenaran daripada setiap keikhlasan aku. Kerana selama ini aku bersusah payah hendak mencapaianya. Sedikit sebanyak bila aku perolehi sesuatu, aku akan simpan erat dalam diri kerana itu adalah kekuatan aku. Kekuatan kecil sebesar debu.

Ini mungkin berpunca dari zaman kecil aku. Kerana aku anak sulung dari 7 beradik. Balik dari sekolah adalah ada waktunya bila ke dapur, tiada lagi lauk pauk yang dimasak oleh emak. Tinggal nasi. Jadi aku makan apa yang ada. Goreng telur dan makan dengan kicap di tepi tingkap sambil membayangkan aku makan makanan termahal di restoran paling mewah. Setiap butir nasi aku akan habiskan. Kerana aku tidak mahu berasa terkilan akibat tiada berpeluang menikmati lauk pauk lain. Bukan salah emak, bukan salah ayah. Mereka sudah sediakan cukup untuk kami sekeluarga. Tidak mudah untuk sediakan juadah bagi 7 orang anak yang membesar. Kalau tidak cukup, sebenarnya kami adik beradik yang mengambil lebih dari sepatutnya.

Sehingga aku besar. Apa yang ada sedikit aku perolehi, aku nikmatinya sepenuh mungkin. Aku kejarnya sehingga dapat walau  tidaklah sebanyak mana. Sebab itu kalau kamu lihat, aku jarang sangat menawar makanan yang aku makan kepada orang walaupun mereka berada di sebelah. Bukan kerana kedekut. Ianya lebih bersifat survival. Menikmati hak aku. Tetapi aku akan beri jika orang memintanya. Aku tidak pandai menawar tetapi aku tidak kisah kalau diminta. Aku tidak pandang orang yang meminta itu negatif. Kamu boleh kata aku kedekut, tidak mengapa.

Maka ilmu yang aku perolehi, aku simpannya di dalam hati dan amat sukar hendak lepas bebas ilmu itu begitu saja, kecuali di tanya oleh orang lain. Kerana sedikit-sedikit yang ada di dalam diri ini adalah kekuatan aku. Seperti yang aku sebutkan tadi.

Ya, lima hari lagi dan aku cuba mengenali diri.

p/s: Pernah kamu lihat aku menulis perkataan - diriku, keranaku... aku rasa amat janggal dengan ringkasan "ku".

Ulasan

  1. Dear Idan,

    You have achieved a lot and I believe its just your insecurity or inferiority making you think you have nothing to be proud of. I feel the same way at times.

    Your sincerity have touched so many lives and most of them are grateful to you. You have touched my life and I will always treasure the memories, always.

    So, enjoy your upcoming birthday! Make one small change at a time.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon