Menjelang petang di Putrajaya, hujan pula tiba. Aku masih belum keluar dari pejabat. Angin di luar begitu kuat menderu dan mengeluarkan bunyi yang sureal.
Bagaimana keadaan pun, jambatan ini (Jambatan Seri Wawasan) tetap akan berkilauan. Antara jambatan paling cantik pernah aku temui dan lalui. Alangkah bagusnya kalau jambatan-jambatan di Malaysia dibina dengan seni dan teknologi sebegini. Mungkin tidak sepenuhnya begini. Maksud aku, aku mahu jambatan di Malaysia punyai nilai estatika yang tinggi dan sedap mata memandang.
Jambatan sebenarnya adalah simbol dan benar, begitu banyak maksud di sebalik jambatan. Sebab itu di negara barat dan juga mungkin, China dan Jepun begitu menitik berat nilai estatika apabila membina jambatan. Kalau hendak difikirkan, kenapa perlu membazir membina jambatan yang cantik?
Jawapan aku mudah, orang tidak semata-mata memandu ke Millau di Perancis untuk melalui Millau Viaduct. Orang mahu melihat kehebatan senibinanya. Begitu juga apabila orang mengatakan mengenai Golden Gate Bridge atau Sydney Harbour Bridge.
Mungkin, salah satu petunjuk kemodenan sesebuah negara adalah apabila mereka mampu membina jambatan-jambatan hebat dan menakjubkan. Jadi tidak hairan melihat negara China begitu bersungguh-sungguh membina ratusan jambatan mega yang hebat dan cantik untuk merentasi sungai, delta dan lautan mereka.
Jadi aku agak kecewa apabila kerajaan mengeluarkan contoh rekabentuk jambatan kedua Pulau Pinang tidak lama dulu. Terlalu membosankan. Namun begitu, suatu masa nanti, aku mahu melihat kiranya ada kerjasama antara Malaysia dan Singapura membina jambatan paling cantik dan menakjubkan bagi menggantikan tambak Johor yang usang dan menyesakkan itu.
Tunggu sajalah. Bila, belum tahu.
In the not so distant future, there will be a bridge across Selat Melaka from Peninsular Malaysia (maybe Melaka or Johor) to Sumatera, Indonesia. Its in the planning stage right now.
BalasPadamSo we shall see what design the 2 countries have for this bridge.