Langkau ke kandungan utama

Empat Cerita

PERTAMA

Setelah lebih seminggu menggunakan Windows 7 Beta Build, aku kembali menggunakan Windows Vista. Maklum dengan versi Beta, banyak lagi yang sedang diperbaiki oleh Microsoft, mungkin. Aku selesa menggunakan Windows 7 dan ianya agak pantas berbanding Vista. Namun kerana aku ada masalah dengan sistem bunyi di mana Windows 7 menyatakan bahawa hardware aku menimbulkan konflik dengan OS mereka, aku terpaksa kembali ke Vista.

Secara umumnya, Windows 7 lebih "ringan" dan mudah dijalankan. Apa mengecewakan aku adalah kerana Windows 7 tidak membawa apa-apa perubahan signifikan terhadap OS keluaran Microsoft. Antaramuka lebih kurang sama dan masih kuno seperti Vista dan XP. Tiada yang radikal.

Aku cadangkan kamu tunggu dulu sehingga versi sebenar Windows 7 keluar nanti. Harapnya ketika itu, masalah yang dihadapi terutama support terhadap hardware sedia ada dapat diselesaikan. Aku pasti akan berpindah ke Windows 7 secepat mungkin apabila keluar kelak. Sekarang, aku terpaksa layan Vista yang amat berat ini.

KEDUA

Bila pulang dari bengkel siang tadi, aku begitu keletihan. Namun niat di hati mahu ke The Mines untuk mencari barang. Sebelum itu, aku mahu tidur sekejap. Jadi aku set penggera di telefon untuk menggerakkan aku pada jam 4 petang.

Empat petang penggera berbunyi. Aku dengan malas capai telefon dan padamkan penggera. Aku tidur kembali; hingga jam 7 petang. Benarlah aku amat keletihan akibat dari bengkel yang berlangsung sejak dari khamis lalu hingga tengahari ahad tadi.

Betul amat memenatkan. Hingga tiba satu masa, aku hampir muntah melihat teks di komputer. Aku terpaksa lari keluar dari bilik bengkel untuk merehatkan otak yang terbeban dengan data yang begitu banyak.

Sebelum balik, bos beritahu bahawa ada satu sesi lagi di awal Mei nanti. Tiga hari yang akan lebih memenatkan. Aku sudah minta awal-awal lagi bahawa aku mahu pembantu untuk membantu aku menaip. Aku tidak mampu untuk melakukannya seorang diri. Bos mencadangkan orang yang sama (dua orang yang agak kurang berfungsi) dan aku tolak. Aku mahu orang lain yang lebih komited dan tidak memberi seribu alasan untuk tidak membuat kerja.

Aku pasti, akhirnya nanti aku akan dapat orang yang Bos cadangkan dan aku bakal hadapi nausea melihat teks lagi. Sigh.

KETIGA

Aku terpaksa limitkan akses ke blog satu lagi (frossonfire.blogspot.com) kerana selepas ini, banyak post di situ adalah isu kontroversi. Aku tidak mahu orang gunakan tulisan aku itu untuk menjatuhkan atau menyusahkan aku nanti. Kalau kamu mahu akses ke blog tersebut, pohonlah. Tapi aku tidak janji untuk benarkan sesiapa saja memasukinya.

Namun, aku tidak pasti sama ada kamu boleh guna selain akaun emel Gmail untuk mendapatkan akses. Cuba dulu.

KEEMPAT

Aku sedari sesuatu. Aku sudah berusia 34 tahun dan sudah lebih 10 tahun aku tidak ada awek. Hahaha.

Memang sah tak laku.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...