Langkau ke kandungan utama

Hujung Minggu Ini

Kalau hendak menyelesaikan tatabahasa sebaris ayat pun mengambil masa sejam, memanglah banyak perkara yang dilakukan di jabatan kerajaan membazir. Membazir masa untuk menunjukkan susunan perkataan dalam ayat itu bagus dan 6 bilion orang di dunia boleh memahaminya. Well, lebih kurang 10 juta... errr.. 100 orang rakyat Malaysia yang rajin membaca boleh faham. Isk.. beberapa orang rakyat Malaysia yang mahu membaca buku kerajaan boleh faham.

Saya suka kamu.

Ayat mudah bukan? Semua orang faham kerana ianya jelas. Tapi dalam bengkel ini, ayat sebegitu tidak jelas langsung maksudnya. Maka, jadilah seperti begini;

Saya bernama Ahmad Sharidan dan bekerja di JPN memberitahu bahawa saya  sukakan kamu yang bernama...

Ya, poyo.

As if semua orang di Malaysia ini bodoh sangat. Tapi itulah realitinya dengan banyak pejabat kerajaan. Mentaliti bos mereka ini terlebih hebat kerana mereka fikir, hanya tulisan semacam tesis saja akan difahami.

Itulah yang membuat aku diam terpaku di hadapan iMac selama sejam sambil mendengar mereka berdebat perkataan yang lebih sesuai digunakan. Ini kerja bosan yang aku perlu lakukan di hujung minggu, selama hampir setiap minggu.

Kamu tentu sedang berehat santai di hujung minggu ini, bukan?

Ulasan

  1. Kadang-kadang ayat yang ringkas itu lebih mudah difahami daripada yang panjang dan berjela-jela disulami bunga-bunga bahasa yang membuatkan sesetengah orang boleh hilang maksud dan makna sebenar dalam timbunan kata-kata yang kebanyakkannya sia-sia dan tidak membawa maksud yang sebenar, apatah lagi kata-kata yang sebegini bukanlah mudah untuk difahami oleh makcik dan pakcik yang masih menggunakan perkataan 'waima','hatta', dan 'sementelah itu'...

    Bukan kah?

    (Komen ini boleh dikembangkan kepada penulisan tesis.Mungkin)

    hehehe...

    BalasPadam
  2. Saya suka ayat panjang berbelit, tapi cuma bila ianya ayat tahun 50an atau prosa klasik. Selain daripada itu, ianya adalah merepek.

    BalasPadam
  3. Keep it short and simple. (KISS)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...