Langkau ke kandungan utama

Menilai Diri Ini

10 minit terlelap dan aku terjaga dari tidur. 10 minit. Itu sudah tentu rekod peribadi untuk tidur paling sekejap paling pendek. Biasanya tidur sekejap aku akan berlarutan sampai pagi.

Lalu aku bangun dan menulis ini. Aku penat bicara pasal kerja. Ianya takkan selesai sehingga aku pencen nanti. Melainkan aku pergi kerja, punch card dan balik rumah, tidur. Jadi aku takkan ceritakan pasal kerja. Aku juga tidak akan ceritakan pasal fotografi kerana sudah beberapa hari aku tidak melakukannya.

Sudah lama aku tidak berbual-bual di YM dengan seseorang. Kalau dulu, sewaktu Asyikin masih suka berjaga malam, kami akan berbual hingga menjelang subuh. Kini dengan keadaan dia yang sudah berkahwin dan sarat mengandung, tidur adalah perkara yang lebih baik dilakukannya. 

Sekarang, sudah beberapa hari aku sering berbual lama dengan seorang yang baru aku kenali. Memang aku tidak reti berbual. Kaku dan sering berulang-ulang. Aku tidak tahu apa yang hendak diperkatakan atau apa yang hendak dicerita. Aku lebih selesa orang bertanya dan aku akan ceritakan hasil dari soalan mereka. Tapi kalau hendak mula bercerita sendiri, aku tak tahu.

Nasib dia juga faham bagaimana sifat aku. Mungkin kerana kerjayanya membolehkan dia mengenali pelbagai ragam manusia. Itu menyebabkan perbualan jadi tidak terputus dan kaku. Cuma aku masih belum bijak berbicara.

Aku memang pendiam. Aku lebih selesa berdiam diri dan memandu kereta berseorangan menuju destinasi entah di mana daripada berdiri dikalangan sekelompok manusia. Aku lebih selesa menunggu senja berlabuh. 

Dalam keadaan ini, banyak perkara yang aku tinggalkan atau tertinggal. Atau ditinggalkan. Bila aku berpaling untuk melihatnya kembali, barulah aku sedar apa yang telah hilang dalam hidup ini. Kalau hendak rasa menyesal pun, aku tak tahu atas sebab apa. Jadi aku biarkan saja kebanyakkan darinya berlalu pergi. C'est la vie. 

Ada waktunya aku sedar, aku sedang memiliki sesuatu dan aku tidak mahu lepaskannya. Namun aku tidak pasti sama ada tindakan aku itu betul atau mahukah keadaan biarkan aku terus menggenggamnya atau pun menerima aku. Aku benar-benar tidak tahu dan aku tidak tahu bagaimana caranya. 

Itulah saat paling mengecewakan. Terasa mahu saja aku marah pada diri sendiri tetapi untuk apa? Kerana akhirnya, ianya tetap begitu. Mungkin untuk kamu, aku boleh tambah satu lagi sifat aku; aku mudah biarkan sesuatu perkara berlalu, biar betapa berharga pun ianya.

Ya, kamu boleh cakap itu. Aku takutkan kegagalan. Jadi aku biarkan saja segalanya berlalu agar aku tidak terasa gagal. Aku cuba menjadi neutral dalam erti kata sebenar. Tanpa rasa dan tawar. Aku biarkan saja manis-manis dalam hidup ini berlalu pergi. Aku cuma duduk di satu sudut dan memerhatikannya.

Kalau kamu tiba di tahap aku ini, kamu pasti akan meronta kebosanan.


Ulasan

  1. memang kat tahap tu dah pun...sabar je la...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon