Langkau ke kandungan utama

Mana Setangginya - Rebiu Tahap Pasar

Aku sebenarnya tidak pernah tahu mengenai Mana Setangginya karya Datuk Noordin Hassan yang dipentaskan di Istana Budaya sekarang. Malam kelmarin aku dijemput oleh seorang sahabat untuk menontonnya secara percuma. Itu untungnya ada ramai kawan, ya? Aku perlu contohi dia.



Ini kesimpulan aku mengenai teater Mana Setangginya (kerana aku malas hendak membuat karangan):

Menarik -
  • Set yang besar dengan penggunaan prop yang hampir menutupi seluruh pentas. Reka bentuk set mengingatkan aku dengan filem-filem klasik barat sekitar tahun 60an mengenai empayar Roman dan Greek. Ianya juga tidak ubah seperti menonton Indiana Jones apabila set Provinsi Gemilang dipaparkan.
  • Runut bunyi yang menarik. Menurut kata Pengurus Produksi, runut bunyi ini diilhamkan dari filem Lord of The Rings. Memang ada namun tidak semuanya. Aku kurang selesa apabila set dram biasa digunakan. Ia secara tiba-tiba menjadi agak moden.
  • Pari-pari berterbangan. Ya, berterbangan walau hanya ada tiga pari-pari. Kata mereka, itulah pertama kali efek ini digunakan di Istana Budaya dan ianya dibawakan khas dari Chicago, Illinois. Nampak memang cool kerana dengan mood cahaya yang sesuai, tali yang mengikat pelakon (setebal 1.25 cm, diameter mungkin) tidak langsung kelihatan. Cuma pergerakan pari-pari agak terbatas. Mungkin mereka masih perlu belajar untuk membiasakan diri dengan gerak geri di awangan.
  • Lakonan yang hebat daripada Shaharudin Thamby yang membawa watak Hawar dan Azizah Mahzan yang membawa watak Mira. Watak lain seperti Uzza, Subat dan Ibra begitu hidup dan bertenaga.
  • Penggunaan efek lain seperti api dan bahan letupan di tongkat Silbi mampu membuat orang terperanjat. Cuma letupan di tongkat Silbi bunyinya agak halus dan tidak meninggalkan impak yang besar. Mungkin itu tujuannya tapi bagi aku, tiada motif.
  • Efek visual lain seperti latar video di belakang serta pencahayaan juga agak menarik walaupun ada sedikit "overdone".
Kurang Menarik -
  • Lakonan Tony Eusoff dan Sabrina Ali yang masing-masing membawa watak utama Juda dan Iriam agak kaku dan kurang berkesan, terutama Sabrina Ali. Juda juga tidak membawa emosi yang jelas mengenai sifat talam dua mukanya. Nampak sama saja. Mungkin itu tujuannya, untuk mengaburi mata penonton. Cuma, akibat daripada itu, Juda menjadi agak tawar. Manakala watak Iriam nampak monotone sepanjang masa.
  • Watak sampingan lain seperti orang kampung dan nelayan sebenarnya baik. Namun begitu suara mereka agak kurang berkesan untuk dihayati dan tidak mampu memberi impak yang jelas bagi keseluruhan cerita.
  • Penggunaan visual video yang kurang berkesan dan tidak sepenuhnya membantu penceritaan. Mungkin video sebagai latar belakang hanya sebuah perlambangan namun ianya tidak dihasilkan dengan baik dan nampak seperti copy and paste saja.
  • Babak percintaan Juda dan Iriam sewaktu pari-pari menari dan terbang seperti tidak "flow" dengan keseluruhan persembahan. Itu yang aku rasa. 
Aku tidak nampak banyak yang negatif atau kurang menarik. Teater Mana Setangginya ini adalah sebuah teater menarik yang mampu membuat penonton berfikir sepanjang pementasan. Cuma aku tidak sarankan kamu bawa kanak-kanak kerana mereka tidak akan faham dengan cerita yang cuba disampaikan. Malah, pada malam itu, aku dengar mereka berdengkur tidur.

Mana Setangginya adalah sebuah teater berat yang mendesak penonton untuk berfikir dan meneliti setiap baris kata yang dituturkan oleh pelakon. Namun agak mengecewakan tidak ramai penonton yang datang. Agaknya tiket RM30 (paling murah) masih dianggap mahal. 

Kalau hendak diberi rating, aku berikan 7/10. Kamu tidak akan rugi menonton Mana Setangginya.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon