Langkau ke kandungan utama

Cuba Faham (Maksudnya BERFIKIR)

Aku fikir ramai rakyat Malaysia tidak pandai membezakan apa itu kerajaan, apa itu parti politik. Ramai antara mereka yang fikir apabila sesuatu parti politik itu memerintah, parti politik itu adalah kerajaan. Which is WRONG.

Aku malas nak cut and paste apa maksud kerajaan. Kalau kamu rasa kamu rajin dan hendak menambah ilmu atau mungkin hendak berfikir secara terbuka, sila Google atau baca. Kemudian datang balik sini dan fikirkan apa yang aku cakap. Sebab aku bukan anti-kerajaan yang memerintah. Aku cuma tidak suka mana-mana parti politik yang memerintah menggunakan harta benda dan jentera kerajaan sebagai modal politik mereka.

Bonus, gaji dan elaun kakitangan awam adalah ditentukan oleh kerajaan yang memerintah, tidak kira siapa mereka dan ianya menggunakan duit rakyat, tidak kira apa sokongan politik rakyat tersebut. Kena ingat perkara tersebut. Kita tidak kutip cukai dari satu kumpulan penyokong parti politik tertentu saja. Kita kutip cukai dari semua orang. Jadi adalah salah kalau wang tersebut tidak disebar dengan cara adil. Adil di sini membawa maksud, semua orang tidak kira apa fahaman politik mereka menerima hak yang sama.

Mungkin orang akan berkata kepada aku, kalau tidak kerana parti politik yang memerintah sekarang, kita tidak akan perolehi apa yang kita perolehi. Benar. Itu aku tidak nafikan. Aku amat berbangga bekerja di Putrajaya yang gah dan cantik ini. Aku marah kalau parti lain berkata bila mereka menang, mereka akan jual Putrajaya. Itu kenyataan bodoh. Pembangunan tidak boleh dihalang.

Tapi pembangunan itu perlu dilaksanakan oleh sesiapa pun, tidak kira mana parti politik. Parti politik juga tidak boleh kata,

"Lihat, negeri yang kami perintah maju kerana ada pembangunan dan lain-lain"

semata-mata kerana mereka sentiasa mendapat bantuan yang besar dari kerajaan persekutuan yang sama parti dengan mereka. Sebaliknya menuduh parti lain yang memerintah negeri lain tidak berjaya kerana tiada pembangunan dan mundur. Mana logik kalau negeri tersebut langsung tidak diberi bantuan? Kalau ada, mungkin tidak sehebat negeri lain.

Pembangunan adalah perkara yang wajib dilakukan oleh kerajaan persekutuan tanpa mengira latar belakang politik sesuatu lokasi. Masalah di Malaysia, parti politik dianggap musuh, sama seperti kita anggap komunis sebagai musuh. Sepatutnya parti politik yang wujud perlu dianggap sebagai pelengkap demokrasi. Bila waktu pilihanraya, kita beri ruang untuk rakyat memilih wakil mereka. Selepas daripada itu, kita sebarkan kekayaan negara sama rata. Kerana ideanya pilihanraya itu adalah untuk memilih wakil kepada rakyat sesuatu kawasan. Ia membawa suara rakyat di situ kepada suatu majlis yang lebih besar untuk didengar dan diteliti. Bukan untuk dianggap musuh.

Tidak kira mana pun parti politik, sudah tiba masa mereka buang fahaman sebegini dalam ideologi mereka. Kalau tidak negara ini akan terus porak peranda dipermainkan oleh ahli politik yang secara sedar atau tidak, sepatutnya mewakili rakyat, bukan mewakili parti politik.

Parti yang memerintah tidak boleh menggunakan wang kerajaan (atau kita istilahkan dengan lebih jelas - janji-janji pembangunan seperti jambatan, jalanraya dan dewan orang ramai) semasa berkempen. Mereka juga tidak boleh guna segala jentera kerajaan seperti polis, SPR, JPN, Penerangan dan lain-lain untuk menggerakkan operasi mereka. Itu adalah salah dan amat-amat salah. Duit itu datang dari semua rakyat dan tidak sepatutnya digunakan untuk satu-satu parti politik, tidak kira mana satu.

Kerana kerajaan adalah pemerintah. Kerajaan bertanggungjawab kepada semua rakyat di bawahnya. Semua. Kamu tidak boleh mendiskriminasi sesiapa pun mengikut fahaman politik. Kakitangan kerajaan yang bekerja bukan bekerja untuk satu-satu parti politik sahaja. Mereka bekerja untuk semua orang. Sebab kalau kamu tidak fikir begitu, lebih baik penyokong parti politik pembangkang tidak perlu ada MyKad, ada surat beranak, ada paspot, ada lesen memandu dan mematuhi undang-undang kerana mereka bukan penyokong parti yang memerintah. Setuju?

Sejak bila penyokong parti politik pembangkang menjadi musuh negara/negeri hanya kerana fahaman politik mereka? Itu kita kena fikirkan.

Tapi aku yakin kamu tetap akan jumpa loop hole untuk mempersoal balik semua ini. Cuma aku minta kamu baca dan faham dulu apa maksud demokrasi dan kenapa demokrasi, wakil rakyat, parti politik dan kerajaan itu wujud. Selepas daripada itu, datang balik dan bicarakan hati kamu.

Sekali lagi aku ulang, aku bukan anti-kerajaan yang memerintah. Malah aku juga bukan anti parti politik yang memerintah. Aku cuma mahu lihat negara ini diperintah dengan bijak, telus dan adil. Dan kamu sebagai rakyat mereka juga perlu jadi lebih bijak dan terbuka untuk memahami keadaan sebenar. 

====

Aku perlu tambah. Sepatutnya parti politik yang dianggap pembangkang dalam satu-satu kerajaan bersifat mengkritik secara positif, bukan semua perkara perlu dikritik tanpa mengira implikasi. Kadang-kadang aku pelik, apa motif mereka jadi pembangkang? Untuk mencari salah atau sebagai check and balance? Atau untuk mahu dianggap musuh?

Personally, aku tidak suka stail Anwar Ibrahim dalam percaturan politiknya. Nampak kalut dan agresif; seperti terdesak. Tapi aku salut kebolehan pidatonya yang jauh dan amat jauh lebih hebat dari mana-mana ahli politik parti yang memerintah. Malah, aku bosan mendengar Najib berpidato. Seperti terlalu berskrip.

Parti politik pembangkang juga perlu menjadi entiti bijak yang boleh menjana pembangunan, bukan menyekatnya. Kalau setiap perkara kita tuduh tidak bagus, apa yang kerajaan boleh buat lagi? Beli kapal selam pun bising. Kamu kata rasuah. Tapi yang pentingnya, kita ada kapal selam. Negara kecil seperti Singapura pun ada kapal selam. Kerajaan bina Putrajaya dikata membazir. Eh, sekali sekala datang sini dan lihat apa Putrajaya sudah jadi. Ianya sekarang destinasi pelancongan yang semakin berkembang. Tapi aku faham apa yang kamu bangkitkan. Itu perkara lain.

Kemudian kamu menghina Tun Mahathir. Biarpun orang kata dia memerintah secara kuku besi, tapi dia tetap membawa pembangunan. Itu yang pasti. 

Lain kali aku cerita lagi. Pergi buat kerja!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon