Langkau ke kandungan utama

Fotografi Itu Adalah Dadah Bagi Aku Untuk Mengabaikan Kamu

Dengan kereta kancil, aku menuju ke penghujung senja di tepi tasik Putrajaya. Idea asal untuk merakam matahari senja. Namun dek kerana jerebu masih ternampak, suasana agak kabur dan kurang bercahaya. Lalu aku rakam perkara lain, termasuk kereta kancil aku.





Sang rama-rama sedang menghisap madu, atau mencari sarang untuk berteduh. Cuma suasana agak malap jadi gambar juga agak kabur.




Gambar atas aku sudah edit sepenuhnya. Seekor burung bangau sedang bergegas pulang dari jauh menuju ke sarangnya yang mungkin di taman Wetland Putrajaya berhampiran. Menarik.




Lalang. Aku begitu inginkan merakam lalang yang sedang ditiup angin. Hari ini dapat, walaupun tidak sebanyak mana.





Bunga kecil kalau diperhatikan dengan teliti, nampak cukup cantik.

Seharian di pejabat begitu menekan hati. Aku sebolehnya mahu berdiam diri dan melangsaikan kerja yang ada. Aku tidak mahu terlibat dan aku tidak mahu masuk campur. Sebab aku kecewa melihat apa yang sedang berlaku. Kamu staf JPN yang selalu membaca di sini, ketahui ini. Aku bukan orang Bos Besar atau sesiapa. Ada masanya aku tidak langsung difikirkan untuk apa-apa program. Biasalah. Ada ramai yang sedang berebut untuk mencari nama, membodek dan menonjol diri. Jadi biarkan mereka buat begitu. Aku tidak minat dan tidak pernah minat.

Sebab itu bila Bos di pejabat suruh aku masuk pertandingan mereka cipta logo (kamu sendiri tahu), aku menolaknya. Biar orang lain yang masuk dan biar orang lain yang menang. Sebab kalau ditakdirkan aku menang nanti, mulut sana sini akan berkata di belakang.

"Bolehlah menang, orang Bos..."

"Memanglah menang, baik dengan Bos..."

Sebenarnya, aku tidak peduli apa kamu mahu cakap. Aku lebih senang biarkan saja. Ada banyak hal lain yang aku boleh buat. Berbual dengan perempuan cantik yang kamu selalu nampak di kafe itu contohnya. Walaupun dia bukan istimewa, sekadar kawan. Tapi mata kamu cukup besar memandang, bukan? Aku peduli apa.

Agaknya... erm. Tidak mengapalah. Pointless sebenarnya. Masih akan tetap sama. Kamu perlu tahu the frustation of just trying to be normal. Kalau kamu hendak ambil alih, silakan. Aku lebih dari rela hendak berikan.

Aku ada passion aku sendiri dalam hidup daripada melayan kerja pejabat dan bersengkang mata hingga jam dua tiga pagi menyiapkannya. Harap kamu juga boleh buat begitu, dan lebih lagi.

Aku mahu berehat. Aku sudah penat. Aku sudah bosan.

Ulasan

  1. Saya mahu gambar pizza yang makan semalam...

    BalasPadam
  2. Eh, lupa pulak nak bagi. nanti saya emel. Tapi ada di rumah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon