Langkau ke kandungan utama

Kebun Sayur

Setelah sekian lama, baru aku berkesempatan mengunjungi ladang sayur-sayuran adik lelaki aku. Ianya tidaklah besar, namun cukup mengujakan. Cuma malang, ketika aku datang, ladang ini dalam proses penanaman semula. Maka, tiada shot cantik sayur-sayuran.


Kerja-kerja menggembur tanah menggunakan mesin.


Sebahagian daripada ladang sayuran milik adik. Bila aku tanya berapa besar kawasan tanaman sepatutnya, dia tunjukkan dari tempat dia berdiri itu hingga ke tepi sempadan lebuhraya. Agak luas. Tetapi masih tidak cukup, katanya. Dia masih berusaha untuk mendapatkan modal daripada Agrobank dan juga dua orang pekerja untuk membantunya nanti.


Baris-baris anak pokok yang baru tumbuh.


Anak pokok.. Err, aku lupa pokok apa.


Aku jumpa terjumpa sepetak ruang yang ditanam dengan terung. Bila aku tanya. adik aku menjawab bahawa tanaman terung ini tidak menjadi kerana faktor cuaca yang tidak menentu membantutkan pertumbahan pokok terung dan buahnya.

Kadang-kadang aku fikir; kalau kita lihat anak muda sebegini berusaha bersungguh-sungguh untuk memajukan pertanian dengan usaha kudrat sendiri, mana dia pihak yang bertanggungjawab untuk memberi bantuan kepada mereka?

Aku pasti, petani kecil seperti adik aku akan amat susah untuk memperolehi bantuan dari mana-mana pihak walaupun ada antara pihak tersebut ditubuhkan untuk membantu orang sebegini. Banyak alasan yang akan keluar dan banyak karenah birokrasi yang terpaksa dilalui.

Sepatutnya kerajaan lebih peka dengan golongan usahawan sebegini, bukan usahawan yang hanya tahu membodek dan mencium tapak kasut ahli politik sepanjang masa. Aku tahu, kerajaan pula akan berkata; sila tampil dan mohon bantuan, kerajaan akan tolong.

Tapi bagaimana?

Selalu aku lihat senario ini bertukar menjadi permainan puzzle atau rumah sesat. Mencari jalan penyelesaian seperti melalui lorong-lorong dalam rumah sesat.

Mungkin, aku fikir mungkin, kita sebagai orang biasa ini tidak penting dalam pembangunan negara sebenar-benarnya. Kita cuma pelengkap kecil. Small or even a very tiny player in nation building. A speck of dust. Ikan jerung besar tepi mereka mungkin jauh lebih berharga.

Fikir balik dan perbetul jalan yang ada. Bantu orang seperti adik aku, usahawan yang jujur tapi tiada ruang untuk menonjolkan diri. Bukan nak promote adik sendiri, tapi orang lain juga yang senasib dengan adik aku.

Are you willing to listen now?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...