Langkau ke kandungan utama

365

Catatan ke 365 untuk tahun ini.

Buka Mata, Buka Otak, Buka Hati

Aku masih tidak mengerti kenapa ramai masih tidak faham beza parti politik dan kerajaan yang memerintah. Sama juga dengan aku tidak faham apabila sesebuah parti politik semasa berkempen di pilihanraya menjanjikan pembangunan demi pembangunan seperti mereka menentukan pembangunan tersebut perlu atau tidak dilakukan. Kamu boleh berkata begini,

"Saya berjanji saya akan cuba mendesak kerajaan untuk membina sebuah sekolah baru di kawasan ini."

Sebaliknya kamu tidak boleh berkata begini,

"Saya berjanji kalau saya menang nanti, Parti X akan bina sebuah sekolah di kawasan ini."

Janji pertama itu adalah sebuah usaha memberi cadangan atau mendesak atas kuasa beliau sebagai wakil rakyat di kawasan tersebut. Janji kedua pula adalah janji sebuah parti politik untuk membina sebuah sekolah. Kamu fikir, dari mana duit itu perlu datang kalau parti politik tersebut menang?

Sepatutnya dari poket mereka sendiri, bukan dari poket kerajaan. Kenapa? Kerana mereka berjanji atas tiket parti politik mereka. Itu saja. Parti politik BUKAN kerajaan. Mereka tidak boleh janjikan sesuatu perkara yang kerajaan memang perlu buat. Kerajaan ada tanggungjawab mereka sendiri dan tidak kira ianya diwakili oleh parti mana, maka tanggungjawab itu perlu dilaksanakan. Kerana sumber yang mereka guna itu adalah milik rakyat. Bukan milik parti politik yang memerintah. Ingat perkara ini.

Maka aku kurang senang apabila pemimpin negara mengeluarkan kenyataan beliau menganggap rakyat di sesuatu kawasan menolak untuk pembangunan apabila menyokong parti lawan. Itu sama seperti memberitahu rakyat di kawasan tersebut bahawa kerajaan tidak akan pedulikan kamu lagi selepas ini dan ini adalah hukuman kerana memilih pihak lain. Itu adalah SALAH, SALAH dan AMAT SALAH. Pemimpin negara tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan tersebut.

Malah bagi aku, apabila beliau berkempen mewakili parti politik beliau, jawatan beliau dalam pemerintahan kerajaan haram sekali digunakan atau dijadikan alat politik. Ini kerana jawatan beliau itu adalah lebih tinggi kedudukannya dan beliau sepatutnya melangkaui sempadan politik dan menjadi pemimpin kepada semua rakyat. Sekarang ini aku lihat ianya tidak lebih daripada "Kamu vs The Government".

Tidak, aku tidak anti mana-mana parti politik. Cuma aku tidak suka mana-mana parti politik menggunakan KERAJAAN sebagai aset dan tools mereka. Kalau pertandingan bola sepak, ianya tidak ubah seperti Selangor Red Giant menentang World's 11. Gila.

Sekali lagi aku berkata, parti politik yang menggunakan cara sebegini, penasihat/strategis/pencatur mereka patut dipecat dan disumbat dalam lubang jamban kerana kebodohan dan bebalnya mereka ini. Kalau 20 tahun dulu, mungkin kamu boleh mengaburi mata orang ramai. Sekarang, kamu tidak ubah seperti kucing kurap yang cuba mengajar orang mengaji.

Jangan Percaya Media Arus Perdana

Aku buka untuk membaca dan menonton media arus perdana cuma sekali sekala dan tidak menyeluruh. Kerana apa?

Kerana semua media arus perdana dikuasai oleh parti politik. Ini tidak sepatutnya berlaku. Sepatutnya media di Malaysia bebas daripada kekangan/pengaruh politik. Kalau kamu lihat sekarang, media tidak lebih seperti lembu yang diseret ke sana ke mari. Dalam masa lima tahun, media arus perdana akan hancur akibatkan pengaruh media internet yang lebih terbuka dan bebas.

Serius, tiada siapa yang suka disumbat ke dalam benak mereka dengan ideologi dan basuhan minda yang berlaku sekarang. Stop It! Ianya sudah 20 tahun lewat.

365

Catatan untuk hari ke 365 berbaur politik. Biarkan. Selagi mereka tidak bijak, kita yang akan jadi lebih bodoh. Melainkan orang yang mahu berfikir dengan terbuka dan waras.'

Terima kasih kepada kamu semua kerana mengunjungi blog ini. Aku amat menghargainya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon