Langkau ke kandungan utama

Dari Putrajaya Ke Broga Dan Pulang Ke Rumah

Entah apa kerja gila aku hari ini, setelah keluar dari pejabat petang tadi, aku memandu kereta tanpa arah yang jelas. Mula-mula aku ke Kampung Limau Manis, tidak jauh dari Putrajaya. Dari situ aku memandu ke kawasan kampung berhampiran; Sungai Merab Hulu dan Hilir.

Dari situ, aku ke Jenderam dan terus ke Bangi. Bangi Lama. Dari Bangi Lama aku lalui jalan kecil ke Semenyih. Mulanya fikir aku mahu terus dari Semenyih ke Seremban. Tapi bila tiba di simpang ke Broga, aku terus belok ke situ. Dalam perjalanan ke Broga, aku terserempak dengan kawasan penternakan (agaknya) arnab.

Rabbit Fun Land yang terletak berhampiran Broga tidaklah sebesar mana pun. Tiket masuk cuma RM5 (agak mahal untuk kawasan yang hanya ada arnab, kambing, kuda, monyet dan anjing di dalamnya). Aku capai kamera dan rakam aksi arnab dan haiwan sekeliling kawasan.





Ada banyak aksi arnab tetapi aku lebih tertarik dengan tiga ekor monyet yang dirantai. Kalau ikut saiz, ianya cuma anak monyet. masih kecil. Entah kenapa, hati jadi sayu. Monyet-monyet ini diikat di leher dan dirantai untuk menghadkan pergerakan mereka.









Benar manusia ini sebenarnya sungguh kejam. Malah kalau kamu lihat kandang arnab yang ada di situ, kamu pasti sebak. Bau busuk dan kandang yang amat kecil menjadi tempat tinggal ratusan arnab.

Aku diberi sebungkus makanan untuk diberikan kepada arnab. Aku simpan. Entah. Mungkin sepatutnya aku berikan saja kepada arnab-arnab tersebut. Atau kepada monyet.

Aku teruskan perjalanan. Dari Broga ke Lenggeng, Negeri Sembilan. Dari situ membelok ke Kampung Rawa hingga tiba di Mantin. Kemudian aku teruskan lagi memandu hingga tiba di Nilai. Dari situ aku masuk ke lebuhraya dan pulang ke rumah (selepas singgah di The Mines).

Jauh perjalanan. Puas hati. Cuma masih terasa sebak melihat haiwan diperlakukan sebegitu rupa.

Oh ya, semasa di The Mines, aku singgah di sebuah kedai haiwan peliharaan. Melihat aksi Hamster, ikan dan kura-kura. Aku terfikir hendak membeli sebuah akuarium kecil untuk diletakkan di pejabat.

Sekejap saja lupa mengenai keadaan haiwan-haiwan di Rabbit Fun Land tadi.

Ulasan

  1. uishh... jauhnyer perjalanan. hehehe..

    BalasPadam
  2. saya pun penah pegi kat sini...banyak sgt arnab..i thought jual murah...tapi mak ai..gile tekan harge...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...