Langkau ke kandungan utama

Malaysia Membangun Ke Belakang?

Kenapa ya, Malaysia sebagai sebuah negara yang mengaku gah dengan MSC dan dasar internet yang terbuka tetapi akses kepada internet terlalu terhad terutama dari segi kelajuan internet? Thailand di sebelah utara mempunyai kelajuan internet sekali ganda lebih tinggi dan Singapura di selatan, tidak perlu diceritakan. Buat malu kita saja.

Ada agenda tertentu pihak kerajaan untuk mengawal internet melalui kelajuan? Entah. Tapi kalau kita buang faktor itu, kita boleh lihat sebenarnya berpunca daripada dasar monopoli TM serta kurangnya akses orang ramai untuk mendapatkan perkhidmatan daripada syarikat lain. Pelik juga penyedia perkhidmatan internet di Malaysia lebih suka tertumpu di Lembah Klang dan bandar-bandar besar sahaja. Manakala kawasan luar daripada itu terpaksa berpuas hati dengan perkhidmatan internet Streamyx dengan kelajuan 150kbps, cuma tiga kali ganda daripada modem dail-up biasa.

Kalau dasar ini berterusan, maka dalam masa lima tahun dari sekarang, kedudukan kita sebagai negara ke-88 dari segi kelajuan internet (rujuk www.speedtest.net) akan semakin merudum dan tidak mustahil akan jadi lebih teruk berbanding dengan negara mundur lain. Kalau itu aspirasi kerajaan sekarang, maka ada baiknya mereka akui bahawa MSC dan segala keterbukaan dalam teknologi maklumat yang diwar-warkan adalah retorik semata-mata.

Itu aku belum cakap betapa hinanya perkhidmatan broadband 3G di Malaysia. Aku rasa ianya tidak ubah seperti anak terbuang yang terpaksa ditanggung oleh penyedia perkhidmatan telco di Malaysia. Kalau hendak buat sesuatu, buatlah betul-betul. Kalau asyik hendak korek duit pengguna tetapi mutu perkhidmatan masih di tahap memperbodohkan orang ramai, baik beri saja peluang syarikat asing bertapak di Malaysia.

Mungkin, kita perlu perubahan dari segi mentaliti pemimpin, atau mungkin juga kita perlu perubahan pemimpin (secara total) untuk melihat sesuatu perubahan yang besar. Apa yang aku nampak sekarang, pemimpin yang ada tidak lebih daripada mengisi sofa yang sudah sedia empuk dan tidak memperdulikan hal lain kecuali diri mereka sendiri.

Bangun, sebelum orang marah dan betul-betul marah! Waktu itu kamu guna apa saja pun takkan berguna.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...