Langkau ke kandungan utama

1Malaysia F1 a.k.a Lotus F1 Team (Yay!)



Tahun hadapan, Formula 1 akan disertai oleh sebuah pasukan daripada Malaysia. Kalau mengikut FIA (Persekutuan Automobil Antarabangsa), pasukan ini akan dipanggil Lotus F1 Team. Tapi bila sampai di media Malaysia, mereka kata 1Malaysia F1 Team. Apa yang pasti, 1Malaysia F1 Sdn Bhd adalah pemilik manakala nama pasukan adalah Lotus F1.

Mengikut berita lagi, pasukan ini akan dibiayai oleh konsortium usahawan Malaysia yang diketuai oleh Tony Fernandes (AirAsia) dan juga kerajaan Malaysia. Bagaimana penglibatan kerajaan Malaysia nanti, aku tidak tahu (tidak dijelaskan dengan terperinci). Cuma kalau menurut berita, ianya mungkin melalui Proton. Proton memiliki Lotus, jadi sudah tentu penglibatan Proton ada dalam pasukan ini. Aku harap Petronas juga turut terlibat.

Bagi aku, aku sokong usaha ini. Cuma jangan guna wang rakyat untuk membiayainya. Nanti orang aka marah (orang sudah marah pun). Kalau betul caranya, ia boleh menjadi pemangkin kepada industri automotif negara. Perlu diingat, banyak teknologi perlumbaan kereta yang akhirnya sampai ke tangan pengguna. Sebab itu masih banyak syarikat automotif antarabangsa yang terlibat dalam sukan permotoran. Kalau bukan di Formula 1, mungkin di arena lain seperti rali kereta dan perlumbaan berbentuk endurance dan stock car.

Sebenarnya industri permotoran tidak boleh lari daripada perlumbaan. Kerana melalui arena tersebut sesebuah syarikat automotif boleh membina reputasi mereka. Kalau Proton mahu menggunakan Lotus sebagai batu loncatan untuk membina reputasi mereka di peringkat antarabangsa, aku rasa ianya tidak salah. Perlu diingatkan juga, nama Lotus dalam Formula 1 adalah lagenda. Malah pasukan Ferrari sendiri perlu menunggu hingga ke dekad ini untuk mengatasi kejuaraan yang Lotus rangkul sewaktu mereka menyertai Formula 1 sebelum menarik diri pada awal 90an.

Ada juga orang yang mempersoalkan kenapa pasukan ini akan menggunakan enjin Cosworth untuk perlumbaan musim hadapan. Kenapa tidak Lotus atau Proton saja yang membina enjin sendiri. Ini sebenarnya adalah pra-syarat FIA (kamu kalau malas baca berita, jangan pandai komplen saja). Ia bersangkut paut dengan langkah-langkah penjimatan dalam perlumbaan F1 di mana pihak Cosworth dilantik membina enjin untuk pasukan-pasukan F1 yang berminat. Itulah, baca dulu berita atau cari berita lama sebelum buat andaian macam-macam.

Kita juga perlu tahu kehebatan Lotus. Mereka amat dihormati dalam bidang kejuruteraan pemanduan, malah Nissan GT-R pun menggunakan kepakaran Lotus dalam membina pemanduan yang hebat mereka. Aku percaya, pasukan Lotus F1 dengan seorang pemandu yang baik boleh memberi cabaran yang hebat kepada pasukan yang sudah lama bertanding.

Orang kata, ada baik Malaysia atau Proton menaja saja pasukan bolasepak; lebih efektif dan lebih banyak pengikut (pasukan EPL contohnya). Tetapi kalau kita menaja pasukan bolasepak untuk menambah populariti, kita cuma akan dapat populariti. Itu saja. Kalau kita terlibat dalam perlumbaan yang disaksikan oleh 500 juta penonton setiap perlumbaan, kita pertontonkan kehebatan kejututeraan dan teknologi kita (kalau ada). Mana yang lebih lasting?

Sebenarnya orang cuma bising kalau kerajaan guna duit rakyat (duit cukai, dll.) untuk membiayai pasukan 1Malaysia F1. Mungkin ada cara lain yang lebih bagus. Penglibatan Petronas atau syarikat Malaysia lain contohnya. Jadi, tunggu dan libat bagaimana keadaannya nanti.

Cuma ada satu komen bila aku lihat model kereta F1 1Malaysia di atas. Jangan letak corak begitu! Buruk. tidak perlu patriotik sangat dari segi design. Aku rasa cukup dengan dua tona warna, Lebih bersih dan menarik. Atau kekalkan saja warna Lotus F1 (British Racing Green biasanya). Tetapi lebih menarik kalau digunakan warna hitam dan kuning emas seperti jersi bolasepak Malaysia atau belang harimau. Cool.

Tapi aku tetap sokong Scuderia Ferrari. Hehehe.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…