Langkau ke kandungan utama

Aidil Fitri 2009 (In Sepia)

Kenapa sepia? Nampak kusam dan lama. Supaya bila aku balik ke sini 10 tahun lagi dan tengok gambar ini, aku akan berkata

"Ah... macamni raya 10 tahun dulu ya"










Seperti biasa, hari pertama Aidil Fitri, rumah keluarga aku akan dibanjiri sanak saudara sebelah Ayah. Kerana Ayah adalah paling tua di kalangan adik beradik beliau (Atuk, Nenek, Pak Long, Pak Ngah dan Mak Njang sudah meninggal dunia), maka sebagai adatnya, adik-adik beliau akan berkunjung ke rumah dulu.

Meriah rumah dengan sanak saudara yang jarang berjumpa. Tidak lupa hidangan laksa Kuala Kangsar yang Emak buat (setelah aku dan adik-adik mendesak beliau menukar rancangan daripada membuat nasi ayam).

Jadi biasanya, hari raya pertama kami sekeluarga jarang keluar. Menunggu sanak saudara datang berkunjung. Esoknya baru boleh berkunjung ke rumah orang. Aku pula, hari raya ke empat baru boleh berkunjung ke rumah sahabat, kerana sepanjang tiga hari sebelum, aku bertugas sebagai pemandu buat Ayah, Emak dan adik-adik.

Bunga api tetap ada. Cuma tahun ini aku tidak beli (entah kenapa). Bila aku lihat rakaman gambar si Raziq sedang bermain bunga api (bawah), aku terkenangkan zaman kanak-kanak aku. Gambar ini dirakam oleh adik bongsu menggunakan kamera Canon aku. Gambar terakhir gayanya hampir sama dengan gambar suasana Aidil Fitri semasa aku kanak-kanak dulu. Cuma anak saudara aku berseorangan, manakala aku dikeliling oleh adik, paksu dan sepupu.




(Raziq bermain bunga api seorang diri - 2009)

(Aku bermain mercun dengan adik-adik, paksu dan sepupu - 1982)

Kamu nak tahu kenapa aku kata gambar Raziq bermain bunga api hampir sama dengan gambar aku bermain mercun pada tahun 1982? Kamu lihat gambar 1982, seorang budak perempuan berdiri di sebelah kanan. Lihat gaya beliau berdiri. Hampir sama gaya dengan gaya Raziq berdiri. Budak perempuan dalam gambar pada tahun 1982 itu adalah Suhana, adik aku dan ibu kepada Raziq. Cuba gabung dua gambar tersebut. Macam mereka bermain berdua...

Menarik, bukan?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…