Langkau ke kandungan utama

Politik, Sikit Saja

Untuk yang cerdik akal, mahu berfikir secara terbuka dan tidak fanatik, sila baca baca The Rembau Times oleh wengerkhairy.

Tapi kalau kamu rasa kamu tidak boleh ditegur, racist atau lebih rela percaya bumi ini leper, pergilah baca Parpukari.

Aku bukan penyokong UMNO atau BN pun. Tapi aku tahu membezakan mana yang baik, mana yang buruk. Aku tidak letak link kerana tidak ada sebab untuk aku melakukannya.

Untuk UMNO dan BN berubah menjadi lebih baik (daripada sekarang), perlu wujud mentaliti dan perlakuan seperti di The Rembau Times. Serius, sekarang lebih ramai golongan muda yang menyokong PR (namun begitu, jauh lebih ramai yang berada di atas pagar) daripada BN. Kenapa? Kerana arah perjuangan dan strategik politik BN yang sudah terlampau kuno dan lapuk. Sudah beberapa kali aku sebut dalam post sebelum ini bahawa BN tidak boleh lagi memainkan sentimen rakyat perlu berterima kasih, rakyat perlu bersyukur, janji pembangunan (sedangkan itu tanggungjawab wajib kerajaan yang memerintah) atau hanya BN boleh menjamin kesejahteraan rakyat. Itu semua sudah terlalu lapuk untuk digunakan sebagai senjata berpolitik.

Mereka juga perlu ubah mindset mengenai penggunaan medium komunikasi internet sebagai tempat menembak sesiapa saja sesedap rasa. MSM (main stream media - surat khabar, TV dan radio) sudah tidak relevan buat golongan muda kerana berita dan cerita yang sentiasa berat sebelah (realiti, bukan?). Perlu aku jelaskan lagi, MSM tidak sepatutnya dimiliki oleh mana-mana parti politik. Ia sepatutnya bebas dari kekangan politik agar informasi yang disampaikan menjadi lebih adil dan seimbang. Kerana dengan menyekat akses (secara membuat liputan berat sebelah) orang ramai dalam MSM, mereka sekarang dengan mudah boleh memperolehi informasi yang mereka mahu melalui internet dan saluran komunikasi lain. Jadi tidak hairan kalau media alternatif di internet seperti Malaysiakini dan The Malaysia Insider atau MalaysiaToday menjadi pilihan mereka.

Memainkan sentimen politik perkauman juga adalah bukan jalan yang terbaik untuk menarik undi. Kalau negara ini 80% majoriti Melayu, maka cara ini amat sesuai (kalau tidak difikirkan moral). Tetapi kita tahu majoriti Melayu tidak sampai 50% kerana selebihnya dalam golongan bumiputra bukan orang Melayu, tetapi etnik lain di Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Apa guna hendak kita mainkan sentimen perkauman demi membeli jiwa 50% orang Melayu dan biarkan 50% lagi jiwa di Malaysia sakit hati dan marah? Ianya tindakan bodoh dan amat memualkan.

Politik perkauman juga adalah politik kuno yang hanya boleh berfungsi kalau negara ini seperti Korea Utara atau Laos (mungkin); tertutup komunikasi sejagat. Kerana kerajaan begitu "bermurah hati" memberikan pendidikan tertinggi kepada rakyatnya, maka pemikiran rakyat ini lebih terbuka dalam menilai segala aspek yang disumbatkan kepada mereka. Melainkan mereka itu fanatik, mereka tidak akan boleh terima sesedap rasa fahaman perkauman ini. Kamu lihat, sekurang-kurangnya ada dalam lingkungan persahabatan kita (Melayu) seorang bukan Melayu. Adakah wajar kita menerima fahaman rasist (politik perkauman) sambil kita terus berkawan dengan bukan Melayu? Apa jenis hipokrit yang kamu anuti?

Betul, BN perlu berubah. UMNO terutamanya perlu berubah. Apabila aku menonton 1957 Hati Malaya (aku belajar sedikit darinya walaupun filem itu amat bosan dan tidak menarik), aku faham kenapa Onn Jaafar mendesak agar UMNO menerima bukan melayu dalam parti tersebut. Beliau tidak mahu apa yang terjadi sekarang, terjadi. Kita memusnahkan negara kita dengan mengasingkan bangsa dalam politik, which is really bad move.

Cara paling 'kotor' BN boleh lakukan adalah dengan 're-invent' kembali menjadi parti politik multi-racial yang sejati. Hentikan retorik Ketuanan Melayu. Ianya tidak akan berkesan dalam jangka masa panjang. Sebaliknya betul-betul perjuangkan Ketuanan Rakyat. Oh, itu PR punya tagline. Tidak kira apa jua jalan, kalau hendak jayakan 1Malaysia yang PM laungkan, itu jalannya. Bukan politik perkauman yang sedang diapi-apikan sekarang.

Erm.. panjang pulak jadinya.

Ulasan

  1. berubah menjadi lebih baik (daripada sekarang), perlu wujud mentaliti dan perlakuan seperti di The Rembau Times. Serius, cuy

    BalasPadam
  2. Ianya mengenai BN dan UMNO, jadi sasarannya jelas. Tidak perlu bagi contoh yang lebih baik.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon