Langkau ke kandungan utama

Ada Kerja Sebenarnya!

Aku terbaca nota seorang sahabat di Facebook; esok dia akan berangkat ke Kota Kinabalu.

Pertama, aku belum pernah sampai di Sabah.
Kedua, Damn! Aku belum siapkan slide-show Bos Besar yang perlu diolah semula.

Awal pagi esok di pejabat, perkara pertama yang perlu aku selesaikan adalah mengolah semula slaid tersebut. Tidak banyak, tetapi aku janjikan kepada Bos Besar yang aku akan hasilkan design baru untuk tahun 2010.

Itulah, membodek konon.

Sebenarnya, secara tiba-tiba aku ditimbuni kerja yang banyak. Tidak sebanyak yang boleh menyebabkan aku memasang headphone sambil mendengar muzik tarian melayu asli di iTunes dan mengabaikan semua orang di sekeliling. Ya, bila aku mahu beri tumpuan sepenuhnya dengan kerja, aku akan pasang headphone di telinga, kemudian mainkan lagu seperti muzik tarian melayu asli (yang betul-betul asli tanpa vokal) atau Metallica Death Magnetic (kerana aku mahu adrenalin aku menggelegak).

Tetapi esok tidak begitu. InsyaAllah.

Esok setiba di pejabat dalam 7.45 pagi, aku akan punch card. Kemudian turun ke kafe untuk membeli sebungkus makanan dan minuman, bawa naik ke pejabat dan makan di kubikel. Lebih kurang 8.15 pagi, setelah selesai menyemak senarai kerja dan persiapan yang perlu aku buat (ya, banyak karenah), aku akan siapkan slaid persembahan, buku atur cara, buku program, buku panduan pejabat (4 buah), slaid perancangan strategik bahagian untuk tahun 2010, slaid KMK bahagian (mungkin), slaid perancangan strategik JPN untuk tahun 2010 (mungkin juga), slaid citation Hari Inovasi, buku panduan 5S (revised edition) dan menulis blog...

Hehehe.

Ya, ya... Aku tahu. Tidak logik kakitangan kerajaan buat kerja semua ini. Patutnya jam 8.30 pagi aku masih di kafe menghabis segelas teh tarik sebelum aku order segelas lagi. Patutnya jam 9.00 pagi barulah aku naik ke pejabat untuk membaca surat khabar atau majalah Mastika, URTV, Hai dan Maskulin.

Kemudian, sepatutnya jam 10.00 pagi aku baru tiba di kubikel, semak emel di PC, berbual dengan rakan kubikel di sebelah. Jam 10.30 pagi sepatutnya aku turun kembali di kafe aku berjalan jauh sedikit ke kedai mamak luar pejabat untuk minum pagi. Sepatutnya jam 11.30 barulah aku kembali ke kubikel dan sekali lagi periksa emel. 15 minit kemudian aku buka fail semalam yang sudah sebulan di meja. Aku tutup fail kerana mahu ke tandas (banyak sangat minum di kafe dan perut tiba-tiba sakit kerana mungkin roti canai di kedai mamak tadi, kuah karinya sudah basi).

Sepatutnya juga, jam 12.30 aku keluar dari pejabat untuk balik ke rumah dan tidur. Tidur dulu. Jam 2.30 petang baru tersedar dari tidur, dan dek kerana mamai selepas tidur, aku cuma bergerak kembali ke pejabat dalam jam 3.00 petang.

Tiba di pejabat setengah jam kemudian, aku terasa lapar. Aku turun ke kafe untuk membeli nasi campur dengan lauk paling banyak kolestrol dan lemak aku pernah jumpa. Lebih kurang 4.15 aku selesai makan. Naik kembali di pejabat dan lihat kebanyakkan rakan pejabat sudah bersiap-siap untuk balik kerja, jam 5.00 petang nanti. Aku mencelah masuk dalam perbualan sekumpulan daripada rakan pejabat. 4.55 petang, aku sepatutnya tunggu berbaris di hadapan mesin punch card.

Jam 5.00 petang, aku balik rumah. Aku sepatutnya ulangi perkara yang sama setiap hari sehingga aku disah doktor bahawa aku mengidapi segala jenis penyakit berbahaya.

Ramai kamu yang berpersepsi begitu terhadap kakitangan awam ini, bukan? Ada betul. Tetapi biasanya kamu akan jadi tukang karut atau penglipur lara. Ada saja tokok tambah yang kami akan dengar.

C'est la vie.

Ulasan

  1. Tipikal pemikiran orang Malaysia ni sebenarnya. Nampak seorang buat, mereka anggap semua buat perkara yang sama.

    Kita betul-betul percaya dengan perumpamaan

    "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga"

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel.



Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap.



Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak la…

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…