Langkau ke kandungan utama

Aku Mahu Buang 'Beacon' Di Badan

Tiada gambar. Jadi rasa kurang enak untuk menulis. Maklumlah kamera belum dibaiki. Ada di atas kerusi sejak dari minggu lepas. Aku biarkan di situ dengan rasa ralat. Lensa masih baru tetapi sudah rosak. Lensa asal 18 - 55mm (masih elok) terasa seperti kebudak-budakan.

Sekarang, aku perlu kumpul duit untuk dapatkan lensa baru. Lensa lama yang rosak akan aku hantar untuk dibaiki dan setelah kembali okay, aku akan jual. Tidak peduli berapa harganya nanti.

Itulah masalah kalau punyai hobi yang mahal.

Kemudian aku tersangkut di sini; apa yang nak aku tulis lagi?

10 minit kemudian...

Kelmarin aku beli sebuah novel karya Pramoedya Ananta Toer bertajuk Bumi Manusia. Aku masih belum membacanya, masih ada di atas meja di pejabat. Kadang-kadang rasa aneh juga. Bila waktu aku amat santai, tiada apa yang hendak dilakukan. Kemudian bila aku usahakan sesuatu untuk menghilangkan rasa bosan, mahu membaca novel contohnya, tiba-tiba datang kerja yang menimbun.

Sewaktu aku bercuti di Langkawi tempohari, perkara yang sama berlaku. Bila aku santai di rumah pada hujung minggu biasa, aku rasa dalam dunia ini cuma ada aku. Tidak ada sesiapa yang mengganggu. Tetapi apabila aku di Langkawi, di atas bot yang membawa aku dari pulau ke pulau, ada saja panggilan telefon dan SMS yang bertanyakan itu ini, mahu mengajar keluar, mahu berborak dan mahu mengadu masalah.

Kamu tahu bila aku dalam keadaan selesa, ya?

Aku tidak kisah. Cuma aku terasa sedikit aneh. Bukan sekali dua ini ianya berlaku. Sejak dulu lagi perkara yang sama terjadi. Mulanya aku fikir, mungkin kebetulan atau mungkin hanya aku yang terasa begitu. Tetapi apabila ianya terjadi berkali-kali, malah ada kalanya aku jangkakan ianya akan berlaku, maka ianya berlaku.

Aku balik rumah setelah selesai kerja lebih masa hujung minggu, tiada siapa yang menghubungi aku.
Aku bersiar-siar hingga ke Port Dickson setelah selesai kerja lebih masa hujung minggu, ada saja manusia yang menghubungi aku.

Aneh!

Tetapi biarkanlah. Aku lebih selesa menghadapi suasana yang biasa aku lalui. Kalau ianya tidak begitu, aku pasti akan berasa lebih pelik. Lagipun bukan aku tidak suka ianya berlaku begitu. Cuma kadang-kadang dalam keadaan aku sedang menikmati saat-saat tenang, telefon dan SMS kamu itu akan membantukan ketenangan aku. Kamu tidak nampak. Aku juga tidak beritahu kamu perasaan aku mengenainya.

Secara jujur, aku terasa diganggu. Secara jujur juga aku senang jika kamu menghubungi aku. Tidak perlulah, selepas daripada membaca post ini, kamu jadi risau. Bukan bermaksud aku marah atau jengkel. Cuma ada terasa sedikit pelik; kamu tahu aku sedang melakukan sesuatu ke?

Aku patut tanggalkan 'beacon' di badan...

Ulasan

  1. salam.

    saya mengganggu x?

    hehe

    BalasPadam
  2. Ehehe... Tak.

    Cerita ini sebenarnya lebih simbolik dari maksud sebenar.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon