Langkau ke kandungan utama

Azam Sekarang

Luar sana hujan rintik-rintik sejak tadi. Sejuk cuaca alam, ditambah dengan deruan angin dari kipas yang berputar semeter jaraknya dari kepala. Aku suka cuaca sejuk. Baik atau tidak untuk kesihatan, itu tidak penting.

Malam tadi baru aku selesai menontoh filem New Moon, sebuah daripada saga Twilight. Cerita yang menarik. Kebetulan beberapa hari sebelum, semasa di Thistle Johor Bahru, aku menonton Twilight di Star Movie. Itulah pertama kali aku menonton saga Twilight. Mungkin sedikit aku boleh katakan, aku sudah menjadi peminatnya. Tetapi tidak mungkin aku akan membaca novelnya. Mana ada masa. Novel Pramoedya aku beli tempohari pun masih belum aku sentuh.

Kata sudah tiba waktu santai hingga pertengahan Januari nanti. Nah... Belum rasanya. Ada lagi kerja yang mendesak di pejabat. Sesuatu yang aku rimas. Kerja orang lain, terpaksa aku lakukan. Cukup mengenai pejabat.

Secara nyata juga, kamera Canon 400D aku sebenarnyalah yang rosak, bukan lensa Tamron yang aku baru beli kira-kira 6 bulan lalu. Aku masih berkira-kira sama ada aku mahu membaikinya atau aku kumpul duit dan beli kamera baru. Pilihan untuk membeli yang baru itu amat menarik kerana kamera sekarang agak usang dari segi teknologi dan keupayaannya. Walaupun aku tidak perlukan megapiksel yang besar, aku masih perlukan teknologi memproses gambar di dalam kamera yang lebih canggih dan aku rasa aku sedikit perlukan fungsi "live view" iaitu fungsi merakam gambar melalui sudut skrin LCD.

Tetapi kamera Canon 500D atau Nikon D90 agak mahal harganya. Aku tidak berminat dengan Canon 450D atau Nikon D3000 kerana ianya agak biasa dari segi keupayaan.

Oleh itu, aku perlu kumpulkan duit. Maka aku mula berniaga. Aku menjual laptop/notebook PC dari jenama HP, Compaq, Acer dan Toshiba pelbagai model. Aku akan senaraikan kemudian nanti. Ianya sedikit murah daripada harga pasaran. Ianya unit-unit baru (fresh), bukan second-hand. Kalau kamu berminat, emel atau hubungi aku. Jumlah agak terhad.

Selebih daripada itu, aku perlu tidur. Jam sudah 1.58 pagi.


Ulasan

  1. Salam... hehehe... nasib kita nampaknya sama... kamera saya pun rosak juga.... rupanya kamera jenama terkini ini mempunyai jangka hayat yang sudah di tetapkan... bila tiba masanya suka atau tidak suka ia tidak boleh digunakan lagi.
    Berbeza dengan jenama klasik yang boleh digunakan sehingga bila-bila pun jua.
    Ini rupanya kekangan teknologi baru yang berasaskan keuntungan dan wang ringgit....

    BalasPadam
  2. Anonymous2:03 PTG

    Hi Abang Idan... kita pun minat sangat Twilight... berulang-ulang kali menontonnya... New Moon belum sempat lagi menonton... fuhhh

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon