Langkau ke kandungan utama

Buang Diet

Sasaran mencapai berat ideal (sekitar 70kg) masih belum tercapai. Malah masih jauh untuk dicapai. Lebih perit, aku terasa seluar semakin ketat. Kenapa begitu? Sedang aku pasti aku kurang makan, aku tidak makan nasi (seperti yang dilagendakan oleh kamu bahawa ianya boleh membantu mengurangkan berat), malah aku beli minuman khas yang khabarnya membantu membakar lemak. Okay, aku cuma baru minum setakat 5 hari, mustahil ada kesan sekelip mata.

Cuma bila aku duduk diam dan fikirkan balik, aku tidak mengubah satu perkara. Mental aku. Mental aku tidak berkata aku sedang berada dalam zon yang tidak sihat. Mental aku tidak berkata aku sedang dalam keadaan gemuk yang membuat orang lain memandang sinis dengan aku. Mental aku berkata, aku sedang berada di zon selesa dan tidak ada apa yang perlu dilakukan untuk mengubahnya. Itu silap aku mungkin. Akibatnya badan aku tidak berusaha untuk mengubah keadaan. Aku kurang bersedia untuk kurus, dari sudut psikologi.

Juga, sementara aku tidak makan itu ini, aku makan makanan yang tidak sepatutnya aku makan. Aku banyak makan makanan yang diproses (nugget, sosej dan lain-lain), dan amat kurang memakan buah, sayur dan makanan segar. Akibatnya, tenaga berkurangan tetapi berat tidak berubah. Puncanya, aku tidak masak sendiri. Aku makan di luar. Lalu aku makan di tempat yang senang bagi aku dan kamu sendiri tahu di mana.

Ini bukan cerita motivasi mengenai usaha diet. Mulai hari ini, aku akan berhenti berkata aku sedang berdiet. Aku tidak berdiet. Selepas ini, aku akan makan mengikut kehendak aku tetapi berdasarkan had pemakanan yang sepatutnya. Aku perlu yakinkan diri aku (mental) bahawa keadaan aku sekarang adalah tidak baik untuk kesihatan aku. Itu sepatutnya aku lakukan dari dulu.

Kamu tahu kenapa aku bertindak begitu? Sedang aku merujuk sumber di internet mengenai program untuk menguruskan badan, aku minum oats (3 paket sekaligus) segera kerana kononnya aku mahu mengurangkan makan pada waktu malam dan oats adalah baik untuk mengurangkan kolestrol dalam badan. Aku letak bar coklat Cadbury di tepi meja kerana aku mahu menjamahnya selepas aku selesai minum oat. Aku membaca baris-baris komen mengenai usaha diet yang orang lain lakukan. Ramai antara mereka memberitahu, persediaan mental adalah penting dalam menjayakan usaha mengurangkan berat badan. Sekiranya kita bersedia untuk melakukannya, badan kita akan 'membantu' usaha kita dengan mudah.

Mungkin aku disentak dengan realiti diri sendiri. Aku tidak bersedia dari segi mental. Bila ianya berlaku, aku lihat ke arah bar coklat Cadbury di meja. Secara automatik perasaan untuk makan coklat tersebut hilang. Tiada lagi. Aku masih lapar, itu kamu perlu tahu. Tetapi aku tidak terasa untuk menjamah apa-apa makanan kerana aku tahu, badan aku tidak perlu makanan lagi. Ianya cuma mental. Aku perlu lawan kehendak itu. Tetapi bukan bermakna aku mahu berlapar.

Esok, aku akan makan nasi. Perkara yang sudah lama aku tidak lakukan. Tetapi aku akan makan sekadar perlu. Bukan untuk memuaskan hati, tetapi untuk keperluan badan. Aku perlu fokus untuk ingatkan badan aku keperluan harian aku setakat mana.

Aku buang usaha diet aku malam ini. Esok aku mahu lakukan sesuatu yang baru.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon