Langkau ke kandungan utama

Menjadi Biasa

Sejak kebelakangan ini aku lihat durian kembali ada di mana-mana. Musim durian sudah tiba kembali? Setahun ada berapa kali musim durian?

Dulu, seingat aku cuma ada sekali musim durian dalam setahun. Ketika itu arwah nenek akan menyewa sepohon pokok durian dan semua buah durian yang jatuh dari pokok tersebut menjadi milik kami. Kebetulan pula pohon tersebut berada di belakang rumah aku di Kuala Kangsar. Kalau terdengar saja bunyi buah jatuh, bergegas aku berlari mencari buah durian yang baru jatuh. Aku tidak peduli buah lain di atas pokok.

Isi durian kampung ketika itu cuma ada satu jenis rasa. Tidak seperti sekarang. Ketika di Agrotek Hulu Langat tidak lama dulu, aku dihidangkan dengan pelbagai jenis durian dengan pelbagai jenis rasa. Tetapi aku masih tetap ingat bagaimana rasa durian kampung di Kuala Kangsar. Kata orang dulu, durian Kuala Kangsar paling sedap. Durian tembaga, kata mereka lagi. Orang dari jauh sanggup datang ke Kuala Kangsar setiap kali musim durian tiba untuk mendapatkan durian yang terbaik.

Aku sedari adanya komersialisasi durian ketika mula belajar di MRSM Balik Pulau. Sepanjang jalan menuju ke maktab, pohon durian di kiri kanan dengan jaring di bentang tinggi merentasi atas jalan untuk menghalang durian jatuh terus ke jalanraya. Belakang maktab pula, penuh pokok durian milik tokey cina dan setiap musim durian tiba, pasti ada buah durian yang jatuh ke dalam kawasan pagar maktab. Itu rezeki kami.

Sekarang, aku sudah tidak dapat bezakan bila musim durian. Aku rasa durian sentiasa ada setiap hari. Kamu lihat saja di Jusco. Ada saja durian yang siap dibungkus isinya untuk dijual.

Dan aku rasa sedikit kecewa. Dulu orang sanggup tunggu tiba musim durian untuk menikmatinya. Ianya menjadi begitu istimewa. Harganya mahal, sesuai dengan tarafnya sebagai "Raja Buah" di Malaysia. Sekarang, tiada apa-apa yang istimewa tentang buah durian. Setiap hari kamu boleh menikmatinya, kalau kamu terasa ada apa-apa nikmat lagi.

Begitu juga bahulu, ketupat, lemang, kuih raya lain, dan banyak lagi makanan yang suatu ketika dulu kita boleh perolehi di waktu-waktu tertentu saja. Namun akibat usaha komersial, ianya menjadi suatu yang biasa saja. Kamu tidak terasa teruja untuk menikmatinya, apatah lagi untuk berfikir mengenainya.

Mungkin aku sudah tua. Pemikiran juga agak tradisional mengenai perkara sebegini. Aku fikir ada benda yang sesuai dikomersialkan. Ada perkara yang patut dibiarkan menjadi tradisi. Kalau tidak, ianya akan hilang seri dan keistimewaannya. Jatuh nilai sebenarnya yang sepatutnya benda itu miliki.

Kita tidak rugi kerana kita boleh nikmatinya bila-bila masa. Cuma, kita tidak akan rasa seronok dan istimewa lagi mengenai. Semua sudah menjadi biasa. Kita lihat dan berkata,

"Next..."

Ulasan

  1. "Aku fikir ada benda yang sesuai dikomersialkan. Ada perkara yang patut dibiarkan menjadi tradisi. Kalau tidak, ianya akan hilang seri dan keistimewaannya. Jatuh nilai sebenarnya yang sepatutnya benda itu miliki."


    wah, very deep.
    thanx 4 sharin.
    :)

    BalasPadam
  2. kisah durian ini mengingatkan ku pada suatu ketika dulu aku dan tok wan lepas sekolah pergi mengutip durian di dusun. Kalau lah masa boleh diundurkan kembali...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon