Langkau ke kandungan utama

Jauh Perjalanan Pulang

Sudah aku katakan dalam Twitter (lihat sebelah kiri tepi blog ini), balik ke Putrajaya siang tadi, aku mahu lalui jalan paling jauh dan paling lengang.


Separuh daripada perjalanan tadi memang selesa. Jalan lengang, sekali sekala baru ada kereta lain. Jalan dari Kuala Kangsar ke Manong seperti gambar di atas siang tadi memang amat mengasyikkan. Aku tahu, kereta aku juga sukakan jalan sebegini. Aku tidak akan memandu laju, dan alunan jalannya lebih membuai.


Tiba di pekan Bruas, keadaan jalan masih selesa. Namun belok saja ke kiri dari arah ini, jalannya amat teruk (sejak dari dulu begitu) dan keadaan sudah semakin sesak.


Aku singgah di Lumut, bertemu Asyikin. Agak ralat, aku tidak sempat bertemu suaminya, Alvin yang masih di atas kapal (perang). Jadi kami berbual sambil menjamah spageti yang sedap. Bertanyakan keadaan hidup dan kerja. Mengeluhkan keadaan kerja (hidup sentiasa damai). Sejam kemudian, aku meneruskan perjalanan pulang.


Singgah di sebuah masjid di Lekir (nama tempat), aku tertarik dengan sebuah tugu peringatan yang dibina di tepi dinding masjid, mengingatkan kita mengenai tarikh kemerdekaan negara. Gambarnya ada di dalam koleksi picasaweb. Bertulis jawi, aku masih belum sempat membacanya.


Sepanjang jalan dari Manjung ke Sabak Bernam, kenderaan begitu banyak, hingga terjadi kesesakan di atas jalan berhampiran jambatan (sudah lupa nama jambatan tersebut) menuju ke persimpangan Teluk Intan dan Bagan Datoh. Setelah beberapa ketika, barulah polis datang mengawal.

Kemudian aku berhenti solat di sebuah masjid di Tanjung Karang. Kalau tidak silap, kawasan Sungai Nipah. Entah kenapa aku tidak rakam nama tempatnya. Aku sedari, di belakang masjid, ada sawah padi terbentang luas. Tetapi seperti kata seorang sahabat, padi sudah dipotong. Jadi, jelapang padi hanya tinggal tanah dan sisa batang padi. Aku sempat rakamkan pelangi yang terjadi ketika hujan sedang turun. Kamu nampak?



Sebelum aku meneruskan perjalanan pulang ke rumah, aku menghampiri sawah padi dan merakamkan suasananya. Walaupun tiada pokok padi yang menguning, tetapi latar potret masih cantik untuk dirakam.

Begitulah keadaan aku siang tadi. Mencari jalan paling jauh untuk pulang. Sembilan jam lamanya aku di atas jalan raya. Tetapi kepuasan tetap ada. Aku akan kembali ke kawasan Sabak Bernam - Kuala Selangor. Ada banyak perkara yang menarik untuk dirakam melalui lensa kamera. Walaupun masih rosak, tetapi masih boleh digunakan sekadar mampu.

Kamu jangan cemburu waktu-waktu begini. Kamu juga boleh laluinya. Kalau biasa kita bergerak dari A ke B, sekali sekala, kita menyimpang ke C, D dan E sebelum sampai di titik B. Lihat suasananya, bagaimana. Dunia ini sungguh indah dicipta Tuhan.

Ulasan

  1. mana eh pelanginya? ke mataku yang semakin rabun. atau pelangi itu hanya Encik Idan je boleh nampak? Jangan lupa nanti singgah di kampung saya. Nanti boleh saya bawak awak makan mee bandung =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon