Langkau ke kandungan utama

Politik + Blog (Di Malaysia) = Jijik

Aku sebenarnya sudah semakin membenci suasana politik di Malaysia. Ianya sudah keterlaluan dalam menggerakkan fahaman "matlamat menghalalkan cara". Politik itu sendiri tidak kotor. Demokrasi itu sendiri pun tidak kotor. Tetapi manusia yang berjuang dalam arena politik, baik mereka yang berjuang demi kuasa atau mereka yang berada di bawah yang sentiasa menyokong, mereka inilah yang mencorakkan suasana politik di Malaysia hingga menjadi sebegini rupa.

Aku tidak perlu ulas peranan media arus perdana kerana semua orang ianya milik parti pemerintah sekarang dan usaha mereka menyebarkan propaganda politik tidak langsung bertapis lagi. Aku mahu tunjuk kamu di dalam internet, bagaimana saban hari kamu akan temui blog-blog dan laman web yang begitu jijik dengan cerita politik tanpa tapisan dan sempadan. Sekarang, siapa saja boleh membuka cerita dan ianya tersebar sekelip mata.

Anehnya pula, blog sebegini dijadikan pilihan oleh media arus perdana sebagai sumber rujukan. Blog sekarang lebih berkuasa daripada media arus perdana sendiri. Kalau hari ini kamu baca ada desakan di blog-blog tertentu supaya seorang ahli politik disiasat atau dikritik, esok akan keluar desakan yang sama di media arus perdana. Bertambah aneh juga, pihak berkuasa sedia mendengar mereka. Apabila di blog mereka mendesak pihak berkuasa untuk menyiasat tentang sesuatu perkara, tidak lama kemudian pasti pihak berkuasa akan melakukannya.

Seperti yang aku katakan, ada blog tertentu sekarang yang lebih berkuasa dan boleh menentukan arus suasana politik di Malaysia. Aku yakin, mereka ini sebenar dibayar atau ditaja oleh sesetengah pihak untuk melakukannya. Sumber informasi mereka juga kadang-kadang seperti tidak masuk akal. Ada informasi yang sebenarnya sulit atau rahsia (siap ada label di kertas yang mereka scan), bagaimana boleh mereka perolehi maklumat sebegitu?

Ada juga artikel yang mereka tulis tidak lain sebagai menghina malah mencarut kepada musuh politik mereka. kalau dulu, blog sebegini akan dilaporkan kepada pihak berkuasa dan akan dikenakan tindakan. Sekarang, mereka bukan saja dilindungi, malah dijemput makan bersama pemimpin (yang aku rasa dialah yang menaja golongan bloggers ini).

Ada beberapa ciri blog dan penulis blog yang kamu boleh tahu, mereka ini ditaja oleh parti politik dan bekerja sama rapat dengan parti politik tertentu. Kalau mereka menggunakan perkhidmatan blogger.com, bar blogger.com di atas pasti akan dibuang dengan kod javascript mudah (dulu aku buat juga) bagi mengelakkan blog mereka di'flag' oleh orang ramai dan seterusnya memungkinkan blogger.com menutup blog mereka. Biasalah, manusia dayus dan penakut mana berani hadapi realiti.

Kemudian, tulisan mereka akan berkait rapat antara satu sama lain (beberapa blog lain) dan biasanya blog mereka ini akan copy paste isi cerita dari blog lain. Sumber mereka selalunya dari sumber yang sama, mungkin kita boleh anggap sumber ini sebagai "Master" yang disuap dengan informasi sepanjang masa oleh agen-agen perisik mereka. "Master" ini kemudian akan mencipta cerita yang menarik untuk dibaca. Blog lain yang lebih ekstrem dari sudut penggunaan ayat dan perkataan akan copy dan paste di blog mereka. Sedikit ulasan (biasanya berupa caci maki pihak lawan) dan mereka post.

Mereka tidak pentingkan komen yang diperolehi. Sekali sekala akan mereka 'tadbir' sebagai menunjukkan blog mereka bersifat terbuka dan boleh menerima komen sesiapa saja. Apa yang pasti, 90% daripada komen yang mereka perolehi pastinya berbaur baik (pro terhadap tulisan mereka) dan selebihnya seperti menentang. Mereka cuma mahu mewujudkan perasaan berbelah bagi dan ragu-ragu terhadap pembaca mereka. Kalau yang datang adalah dari parti lawan dan kemudiannya membaca aktikel di blog sebegini, harapannya pembaca dari parti lawan akan dipengaruhi sedikit demi sedikit.

Tiada bezanya "perang saraf" yang sedang berlaku dalam internet dengan "perang saraf" sewaktu zaman persengketaan dengan komunis dulu. Tujuan utama adalah untuk memberi tekanan psikologi kepada lawan. Matlamat menghalalkan cara. Maka apa saja informasi negatif mengenai parti walau sebesar zarah akan dikorek, dibalut dengan lapisan demi lapisan kritikan dan tulisan yang menghentam hingga ianya menjadi besar dan boleh dilihat oleh orang ramai seperti berita besar!

Aku percaya majoriti 'keyboard cowboys' ini adalah sebenarnya 'mercenaries'. Mereka yang diupah untuk menyebarkan propaganda politik. Launglah sebebas mana pun mereka, kalau jalan/konsep blog hampir sama saja, tiada faedahnya.

Dan kita sebagai orang Malaysia yang suka sangat bergossip dan menjaga tepi kain orang dan juga mencari kelemahan/keburukan orang pasti akan teruja membaca tulisan bloggers sebegitu. Maka tidak hairan kalau semakin hari semakin banyak blog berusur politik (blog propaganda) dan tidak hairan juga blog sebegitu menerima kunjungan jutaan orang. Manusia akan sentiasa mahu membaca tulisan sebegitu. Alasannya konon untuk melihat apa pula telatah penulis blog tersebut hari ini. Apa pula cerita yang mereka akan bongkar. Kononnya kita cuma memerhati, tidak berminat. Tetapi sudah dasar manusia, lama-lama akan terpangaruh juga.

PRU13 yang akan datang nanti, aku lihat medium informasi internet akan mengatasi media arus perdana sebagai sumber/wadah utama propaganda politik. Siapa dapat menguasai internet dalam berpolitik, mereka yang boleh menguasai dunia politik semasa.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…