Langkau ke kandungan utama

Jangan Jadi Muslim Bebal

Aku tidak tahu apa lagi yang boleh membuat umat Islam bangun dari tidur. Paling mudah mungkin dengan membayangkan tulisan perkataan Allah di mana-mana tempat atau produk keluaran Barat. Oh, ianya perkara paling mudah untuk menimbulkan kemarahan umat Islam.

Tidak susah, ambil gambar seperti logo Crocs di kasut, pusing-pusing sikit dan dengan imaginasi, lukis tulisan Allah di logo tersebut. Kalau ianya menjadi, maka secara jelas logo Crocs adalah sebuah lagi penghinaan terhadap umat Islam. Kita umat Islam sememang hebat mencari perkara begini.

Aku bukan mahu berbunyi sinikal. Tetapi kita perlu melangkaui dan meninggalkan kebejatan mental yang sebenarnya lebih menunjukkan lemahnya mental umat Islam dalam menghadapi cabaran semasa.

Siapa sangka, logo Coca Cola yang wujud sejak sekian lama rupanya adalah kalimah Arabik yang menghina Islam juga?

Sekali lagi aku mahu bertanya, kita tidak ada kerja lain selain mencari anagram tersembunyi yang menghina Islam? Paling mengelirukan, umat Islam lain yang kadang-kadang aku fikir sangat bijak, dengan mudah boleh terpengaruh, malah bertindak mengesahkannya pula.

How stupid can we Muslim be? Atau mungkin kita terlebih menonton/membaca The Da Vinci Code karya Dan Brown?

Aku tidak nafikan ada anagram ciptaan golongan tertentu yang jelas berfungsi untuk menghina Islam. Ianya berjaya ditemui dan disahkan kebenarannya. Ada juga yang berlaku secara kebetulan, seperti corak api yang kelihatan hampir sama dengan nama Allah di kasut Nike.

Selebihnya, seperti yang wujud di sebelah, di logo Coca-Cola dan logo Crocs, aku percaya ianya tidak lebih daripada imaginasi manusia yang cuba mencari salah dan silap orang lain. Malah, kalau diperhatikan dengan jelas, kedua-dua anagram ini diubah dari bentuk asal untuk menyerupai tulisan Allah atau menghina Islam. Apabila wujud perubahan sebegitu, ianya jelas ciptaan manusia yang menemuinya, bukan ciptaan asal.

Sementara orang mentertawakan kita dengan kebebalan kita, kita sendiri pula terus menyebarkan informasi meragukan ini seperti ianya benar-benar sah bertentangan dengan agama. Agenda utama yang dibangkitkan adalah mudah; boikot barangan Barat, boikot Israel, boikot Amerika Syarikat dan boikot musuh Islam.

Buka sedikit minda berfikir lebih jauh sebelum bertindak. Jangan jadi manusia yang membuta tuli mengikut apa saja apa orang lain kata tanpa mengambil kira pendapat dan pandangan diri sendiri. Jadi Muslim yang progresif, positif dan bijak. Jangan jadi Muslim yang jumud, percaya perkara yang karut dan mudah tersinggung dengan setiap perkara remeh yang timbul.

Satu lagi gambar dan fikir sendiri logiknya. Kita boleh bayangkan nama Allah di selut yang kotor? Oh... Kenapalah kita sanggup menghina Yang Maha Agung?

Ulasan

  1. wa rasalah beb..
    sepatutnya kita tingkatkan iman kita dulu dari dok boikot2 ni..
    jika setakat boikot coca cola..
    tapi thai song kat tangan..
    xde guna jugak kan..

    wa ada baca pesan seorang sheikh ni..
    nak merubah satu kumpulan tu kembali semula je jalan Allah..
    bermula dengan perlahan-lahan..
    jangan terlalu radikal..
    kerana radikal tu bakal mengundang bahaya..
    kita pun belajar berjalan pun dengan 4 kaki..

    BalasPadam
  2. ske artikel ni...... nak share k.... minta izin.... :)

    BalasPadam
  3. Silakan. Takde masalah. :D

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…