Langkau ke kandungan utama

Parit

Ketika aku bercuti di kampung tempohari, aku merayau-rayau di sekitar daerah Perak Tengah. Aku tiba di pekan kecil Parit untuk mengisi minyak dan berehat seketika. Kali terakhir aku ke sini adalah pada tahun lepas, ketika hari ke-3 raya Aidil Fitri.

Aku tidak tahu sangat sejarah pekan Parit. Jadi tidak perlu aku memandai cerita. Suasana pekan kecil ini begitu tenang dan tidak banyak kenderaan, kecuali di persimpangan menuju ke Ipoh/Batu Gajah. Menariknya di pekan Parit ini, rumah kedai lama diwarnakan dengan warna yang sama. Jangan tanya aku warna apa, tengok sendiri. Aku rabun warna dan tidak pasti warna apa. Kuning?







Di tebing sungai, kelihatan sebuah perahu kecil ditambat di tebing, berpayungkan pohon hujan-hujan. Air sungai Perak yang mengalir lesu agak keruh tetapi masih kelihatan 'majestic'. Aku teringat Ain yang berasal dari sini, ya? Foto di atas adalah hadiah untuk Ain dan suami. :-)

Ulasan

  1. Assalamualaikum Idan..

    Bila baca entry ni saya terdiam tak terkata apa-apa.. Pekan 'koboi' yang tenang ni (kecuali pada pagi Isnin-ada pekan sehari) memang menggamit rasa rindu.

    Sejarah Pekan Parit setakat yang saya tahu sewaktu menjadi penyelia di Pusat Internet Desa (di Pejabat Pos), pekan ni di beri nama Parit kerana disekelilingnya ada parit yang besar dan dalam; dibina dan digunakan oleh rakyat tempatan sebagai benteng sewaktu menentang penjajah. Sejauh mana benarnya saya tak pasti tapi inilah versi yang saya dapat dari Tok Penghulu dahulu..

    Thanks for the lovely pics, Idan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Terminal Bersepadu Bas - Bandar Tasik Selatan

Tempohari semasa dalam perjalanan ke terminal bas sementara Bukit Jalil untuk membeli tiket balik kampung Zura, kami melencong sementara ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Bandar Tasik Selatan. Terminal bas moden ini terletak bersebelahan dengan stesen ERL, KTM Komuter dan LRT Bandar Tasik Selatan. Pada asalnya, terminal bas ini dirancang untuk digunakan sebagai terminal bas ekspres laluan arah selatan Semenanjung Malaysia iaitu semua destinasi ke Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Namun kalau mengikut saiz infrastruktur yang dibangunkan, TBS mampu mengendalikan semua perjalanan bas ekspres laluan utara, timur dan selatan untuk jangkamasa sekurang-kurangnya 10 tahun. Jadi kerajaan boleh jimat kos pembinaan terminal arah lain buat masa ini (kalau betul kerajaan kurang dana sekarang) dan satukan terminal arah utara dan selatan di TBS saja. Terminal arah timur masih sesuai digunakan di Terminal Putra berhampiran PWTC. Terminal Puduraya yang sekarang masih dalam proses renovasi aku fik…