Siapa saja yang mencipta laman HRMIS (Sistem Maklumat Pengurusan Sumber Manusia) yang diwajibkan kepada kakitangan kerajaan oleh JPA, patutnya disekeh kepalanya. Bukan saja sistem tersebut tidak mesra pengguna, namun capaian juga amat sukar dilakukan.
Sekarang aku diarahkan untuk mengisi maklumat mengenai Sasaran Kerja Tahunan (SKT) di dalam sistem tersebut. Beberapa hari lepas aku mengisi permohonan cuti menggunakan sistem yang sama. Bila hari ini aku mahu log masuk ke sistem HRMIS ini untuk mengisi maklumat mengenai SKT, kata laluan aku dikatakan tidak sah. Setelah admin pejabat kemaskini kata laluan aku, aku mencuba sekali lagi. Kata laluan masih salah. Pelik sungguh. Maka puncanya, dituduh aku salah masuk kata laluan atau CAPS LOCK aku sedang berfungsi. Ye lah tu. salah aku juga.
Bila sudah dapat masuk sistem (setelah aku membebel dengan kebebalan sistem tersebut), sekali lagi aku disajikan dengan antaramuka paling kuno di dunia. Kamu perlu klik berkali-kali untuk tiba ke skrin masukan data. Bila data hendak dimasukkan, ianya langsung tidak mesra pengguna.
Bila kita bangunkan sistem pengguna, ianya patut berfungsi untuk menyenangkan pengguna. Ini tidak. Masa dibazirkan begitu banyak semata-mata untuk mengisi beberapa data. Ada kalanya, semua menu dan arahan yang ada di skrin begitu mengelirukan. Kepada siapa mereka tuju perkhidmatan ini? Geek? Mereka ada buat UAT (user acceptance test) ke? Kalau aku jadi salah seorang panel UAT, jangan harap sistem ini akan dibenarkan beroperasi. Banyak perkara yang perlu diubah, terutama dari segi text-based link yang membosankan.
Suasana menggunakan HRMIS langsung tidak kondusif. Aku bukan mengkritik buta. Aku mahu beri cadangan tambahbaik. Walaupun aku dapati sudah ada laman versi baru yang lebih interaktif, tetapi ianya masih tipikal laman web agensi kerajaan lain; Buat asal jadi dan peduli apa dengan rungutan orang.
Tolonglah. Baiki HRMIS supaya jadi lebih baik.
Sekarang aku diarahkan untuk mengisi maklumat mengenai Sasaran Kerja Tahunan (SKT) di dalam sistem tersebut. Beberapa hari lepas aku mengisi permohonan cuti menggunakan sistem yang sama. Bila hari ini aku mahu log masuk ke sistem HRMIS ini untuk mengisi maklumat mengenai SKT, kata laluan aku dikatakan tidak sah. Setelah admin pejabat kemaskini kata laluan aku, aku mencuba sekali lagi. Kata laluan masih salah. Pelik sungguh. Maka puncanya, dituduh aku salah masuk kata laluan atau CAPS LOCK aku sedang berfungsi. Ye lah tu. salah aku juga.
Bila sudah dapat masuk sistem (setelah aku membebel dengan kebebalan sistem tersebut), sekali lagi aku disajikan dengan antaramuka paling kuno di dunia. Kamu perlu klik berkali-kali untuk tiba ke skrin masukan data. Bila data hendak dimasukkan, ianya langsung tidak mesra pengguna.
Bila kita bangunkan sistem pengguna, ianya patut berfungsi untuk menyenangkan pengguna. Ini tidak. Masa dibazirkan begitu banyak semata-mata untuk mengisi beberapa data. Ada kalanya, semua menu dan arahan yang ada di skrin begitu mengelirukan. Kepada siapa mereka tuju perkhidmatan ini? Geek? Mereka ada buat UAT (user acceptance test) ke? Kalau aku jadi salah seorang panel UAT, jangan harap sistem ini akan dibenarkan beroperasi. Banyak perkara yang perlu diubah, terutama dari segi text-based link yang membosankan.
Suasana menggunakan HRMIS langsung tidak kondusif. Aku bukan mengkritik buta. Aku mahu beri cadangan tambahbaik. Walaupun aku dapati sudah ada laman versi baru yang lebih interaktif, tetapi ianya masih tipikal laman web agensi kerajaan lain; Buat asal jadi dan peduli apa dengan rungutan orang.
Tolonglah. Baiki HRMIS supaya jadi lebih baik.
jalan2.. skodeng!! sambil Nuff!! nuff!! Nuffting!! weeeeeeeee!!
BalasPadamBetul tu.. Bukan stakat orang yang buta IT je bingung, orang IT pun pening kepala nak guna sistem ni sampaikan kalau x de buku manual, sah x reti nak guna sistem ni juga.
BalasPadam