Langkau ke kandungan utama

Waktu Kerja

Aku dihulur set artikel surat khabar oleh seorang rakan pejabat. Turut dikepilkan bersama, ruang senarai nama untuk ditandatangan selepas membacanya. Artikel berkaitan kewujudan skuad pemantau yang berfungsi untuk memantau kakitangan kerajaan 'curi tulang' sewaktu bertugas.

Pertamanya, memang ada peraturan berkaitan waktu kerja. Itu kita kena sentiasa patuhi. Cuma bila dilihat balik tarikh peraturan itu dikuatkuasa, satu pada tahun 1974 dan satu lagi pada tahun 1993, aku fikir ianya sudah agak lapuk dan tidak sesuai digunakan lagi dalam suasana kehidupan sekarang. Lagipun kenapa kita beria-ia sangat hendak menguatkuasa peraturan sebegini sedangkan kita tahu kakitangan kerajaan sebenarnya berlebihan dan ada yang kadang-kadang tiada kerja hendak dibuat di pejabat.

Perkhidmatan awam sudah tiba di satu tahap di mana ianya perlu di'streamline' dan dibuat perubahan dari segi cara bekerja. Sampai bila kita masih mahu melakukan kerja-kerja separa manual yang penuh birokrasi. Kalau kita asyik hendak meniru suasana kerja di sektor swasta, kenapa tidak meniru sepenuhnya. Ambil yang baik, dan aku rasa ianya banyak. Salah satu contoh adalah bekerja di rumah. Kemajuan komunikasi sekarang membenarkan kita berinteraksi tanpa batasan. Kerja-kerja pejabat boleh diselesaikan di rumah tanpa perlu seseorang individu pergi ke pejabat untuk menyiapkannya. Bayangkan keluarga yang mempunyai anak, mereka dapat memelihara anak sendiri di samping menyiapkan kerja yang diberikan. Mesti ada time-frame untuk menyiapka kerja. Mereka boleh jimatkan kos yang agak banyak seperti kos pengangkutan dan kos penjagaan anak. Malah pejabat sendiri boleh berjimat dari segi bil eletrik dan air, contohnya.

Mungkin pemantauan agak sukar hendak dilakukan terutama dari segi mutu kerja dan keselamatan dokumen. Tetapi kalau ianya boleh dilakukan di tempat lain, tidak mustahil perkara yang sama boleh dilakukan di sini.

Seterusnya waktu kerja fleksibel. Buat masa ini, ianya bererti waktu masuk dan balik kerja yang berbeza sahaja. Ada tiga waktu bekerja; 7.30 pagi - 4.30 petang, 8.00 pagi - 5.00 petang dan 8.30 pagi - 5.30 petang.  Secara umumnya ia membantu mengurangkan kesesakan jalanraya di bandar-bandar besar. Aku fikir ianya boleh ditambahbaik. Waktu kerja fleksibel sepatutnya meliputi 24 jam sehari. Seseorang kakitangan boleh memilih untuk masuk bekerja pada bila-bila masa dan balik setelah tempoh masa kerja harian dipenuhi. Jadi pejabat secara teori boleh berfungsi 24 sehari. Contoh mudah, kalau ada keluarga yang perlu menyelesaikan urusan persekolahan anak mereka di waktu siang, mereka boleh datang bekerja lebih lewat dan pulang setelah jangkamasa kerja harian dipenuhi. Kerajaan berjimat dari segi cuti dan boleh juga membantu meningkatkan produktiviti.

Contoh paling dekat, diri aku sendiri. Majoriti kerja aku adalah melihatkan kerja-kerja grafik yang memerlukan idea. Kadang-kadang idea datang pada waktu malam. Itu waktu paling selesa. Waktu siang biasanya otak menjadi tepu. Jadi biar aku bekerja di waktu malam dan ianya masih menguntungkan kerajaan daripada membiarkan aku datang di siang hari tanpa mendapat hasilnya.

Aku fikir, kita sudah tiba di suatu keadaan di mana kita mempunyai pilihan untuk berubah. Perkhidmatan awam juga wajib berubah demi untuk kebaikan rakyat. Aku berikan perbincangan dan contoh yang mudah. Ada banyak lagi faedah sekiranya waktu kerja 'fleksibel' ditambahbaik. Kita cuma perlu lebih terbuka mengenainya.

Ulasan

  1. ape yer contoh2 kerja lain yang tak terikat dengan fixed office time?

    BalasPadam
  2. Banyak sebenarnya. Sebagai contoh; menyiapkan kertas kerja, penyediaan program, kerja-kerja yang memakan masa yang panjang dan urusan kemasukan data.

    Realitinya, apa saja kerja boleh dilakukan secara fleksibel. Kita perlu kenalpasti dan kita perlu tetapkan mana kerja yang boleh dibuat secara fleksibel dan yang mana mesti dilakukan dalam waktu urus niaga yang telah ditetapkan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Terminal Bersepadu Bas - Bandar Tasik Selatan

Tempohari semasa dalam perjalanan ke terminal bas sementara Bukit Jalil untuk membeli tiket balik kampung Zura, kami melencong sementara ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Bandar Tasik Selatan. Terminal bas moden ini terletak bersebelahan dengan stesen ERL, KTM Komuter dan LRT Bandar Tasik Selatan. Pada asalnya, terminal bas ini dirancang untuk digunakan sebagai terminal bas ekspres laluan arah selatan Semenanjung Malaysia iaitu semua destinasi ke Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Namun kalau mengikut saiz infrastruktur yang dibangunkan, TBS mampu mengendalikan semua perjalanan bas ekspres laluan utara, timur dan selatan untuk jangkamasa sekurang-kurangnya 10 tahun. Jadi kerajaan boleh jimat kos pembinaan terminal arah lain buat masa ini (kalau betul kerajaan kurang dana sekarang) dan satukan terminal arah utara dan selatan di TBS saja. Terminal arah timur masih sesuai digunakan di Terminal Putra berhampiran PWTC. Terminal Puduraya yang sekarang masih dalam proses renovasi aku fik…