Langkau ke kandungan utama

Hijau Lumba British, Kebanggaan Malaysia

Sebagai peminat perlumbaan F1, aku sering mengikuti perkembangan pasukan Lotus Racing. Pasukan ini adalah pasukan milik Malaysia yang diketuai oleh Tony Fernandes, CEO AirAsia. Secara teknikal, ianya bukan pasukan asal Lotus iaitu Team Lotus. Nama Lotus digunakan dengan kebenaran Lotus Car. Sedang Team Lotus iaitu pasukan F1 asal Lotus tidak ada kena mengena dengan Lotus Cars.

Tetapi mulai tahun 2011, Lotus Racing akan 'ditukar' kepada nama asal Team Lotus, nama pasukan lagenda F1 yang begitu masyhur di seluruh dunia. Logo pasukan juga akan menggunakan logo asal Team Lotus, maka secara rasmi, kembalilah Team Lotus ke dunia F1 setelah lebih 15 tahun tidak bertanding.

Aku respek usaha Tony Fernandes dalam menjayakan pasukan Lotus Racing/Team Lotus ini. Dia bersungguh-sungguh menunjukkan jalan bagi membuktikan kepada orang ramai bahawa dia serius dalam mengembalikan prestij pasukan F1 yang sangat popular, mungkin berada cuma setangga di bawah Scuderia Ferrari dari segi populariti dan kejayaan.

Aku juga respek kreativiti dalam mempopularkan kembali pasukan Lotus. Lihat saja kapal terbang AirAsia yang diwarnakan mengikut warna pasukan (seperti gambar di bawah). Amat-amat cool. Malah ianya mendapat pujian ramai orang terutama peminat kapal terbang. Tidak saja usaha promosi sendiri, ada syarikat dan individu lain yang mendapat inspirasi daripada pengaruh Lotus Racing. Basikal Mountain Bike Downhill Inspire 9 (gambar bawah) adalah contoh inspirasi berjaya diserlahkan dengan begitu baik.


Kalau ianya boleh popular di negara asing dan menjadi inspirasi kepada orang lain, kenapa di Malaysia ini orang kira lebih suka mengkritik dan memberi pandangan negatif? Tambah lagi, apa saja yang dikaitkan dengan Malaysia, maka mereka kaitkan juga dengan penggunaan wang rakyat yang kononnya membazir dan lebih baik digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah.

Aku fikir usaha promosi seperti meletakkan nama Malaysia di kereta lumba F1 adalah satu usaha promosi yang sangat baik. Ianya meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai Malaysia. Potensi pelancongan sangat tinggi dan pulangan dari segi wang juga adalah tinggi.

Saya yakin, Tony Fernandes adalah seorang yang cintakan negaranya. Kamu boleh baca di dalam blog dan twitternya sendiri bagaimana semangat sebagai seorang warganegara Malaysia begitu tebal dalam sanubarinya. Malah mungkin lebih tebal daripada kita sendiri. Kita tidak perlu persoal kenapa kereta F1 Lotus tidak menggunakan corak bendera Malaysia dan warnanya. Lotus F1 sinonim dengan warna British Racing Green atau hitam dan emas John Player Special. Adalah lebih logik untuk kekal dengan tradisi daripada mengubah tradisi untuk kepentingan nasionalistik. Orang masih kenal Lotus Racing sebagai kereta lumba F1 milik rakyat Malaysia.

Semoga Lotus Racing/Team Lotus akan lebih berjaya di masa akan datang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…