Sebagai peminat perlumbaan F1, aku sering mengikuti perkembangan pasukan Lotus Racing. Pasukan ini adalah pasukan milik Malaysia yang diketuai oleh Tony Fernandes, CEO AirAsia. Secara teknikal, ianya bukan pasukan asal Lotus iaitu Team Lotus. Nama Lotus digunakan dengan kebenaran Lotus Car. Sedang Team Lotus iaitu pasukan F1 asal Lotus tidak ada kena mengena dengan Lotus Cars.
Tetapi mulai tahun 2011, Lotus Racing akan 'ditukar' kepada nama asal Team Lotus, nama pasukan lagenda F1 yang begitu masyhur di seluruh dunia. Logo pasukan juga akan menggunakan logo asal Team Lotus, maka secara rasmi, kembalilah Team Lotus ke dunia F1 setelah lebih 15 tahun tidak bertanding.
Aku respek usaha Tony Fernandes dalam menjayakan pasukan Lotus Racing/Team Lotus ini. Dia bersungguh-sungguh menunjukkan jalan bagi membuktikan kepada orang ramai bahawa dia serius dalam mengembalikan prestij pasukan F1 yang sangat popular, mungkin berada cuma setangga di bawah Scuderia Ferrari dari segi populariti dan kejayaan.
Aku juga respek kreativiti dalam mempopularkan kembali pasukan Lotus. Lihat saja kapal terbang AirAsia yang diwarnakan mengikut warna pasukan (seperti gambar di bawah). Amat-amat cool. Malah ianya mendapat pujian ramai orang terutama peminat kapal terbang. Tidak saja usaha promosi sendiri, ada syarikat dan individu lain yang mendapat inspirasi daripada pengaruh Lotus Racing. Basikal Mountain Bike Downhill Inspire 9 (gambar bawah) adalah contoh inspirasi berjaya diserlahkan dengan begitu baik.
Kalau ianya boleh popular di negara asing dan menjadi inspirasi kepada orang lain, kenapa di Malaysia ini orang kira lebih suka mengkritik dan memberi pandangan negatif? Tambah lagi, apa saja yang dikaitkan dengan Malaysia, maka mereka kaitkan juga dengan penggunaan wang rakyat yang kononnya membazir dan lebih baik digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah.
Aku fikir usaha promosi seperti meletakkan nama Malaysia di kereta lumba F1 adalah satu usaha promosi yang sangat baik. Ianya meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai Malaysia. Potensi pelancongan sangat tinggi dan pulangan dari segi wang juga adalah tinggi.
Saya yakin, Tony Fernandes adalah seorang yang cintakan negaranya. Kamu boleh baca di dalam blog dan twitternya sendiri bagaimana semangat sebagai seorang warganegara Malaysia begitu tebal dalam sanubarinya. Malah mungkin lebih tebal daripada kita sendiri. Kita tidak perlu persoal kenapa kereta F1 Lotus tidak menggunakan corak bendera Malaysia dan warnanya. Lotus F1 sinonim dengan warna British Racing Green atau hitam dan emas John Player Special. Adalah lebih logik untuk kekal dengan tradisi daripada mengubah tradisi untuk kepentingan nasionalistik. Orang masih kenal Lotus Racing sebagai kereta lumba F1 milik rakyat Malaysia.
Semoga Lotus Racing/Team Lotus akan lebih berjaya di masa akan datang.
Tetapi mulai tahun 2011, Lotus Racing akan 'ditukar' kepada nama asal Team Lotus, nama pasukan lagenda F1 yang begitu masyhur di seluruh dunia. Logo pasukan juga akan menggunakan logo asal Team Lotus, maka secara rasmi, kembalilah Team Lotus ke dunia F1 setelah lebih 15 tahun tidak bertanding.
Aku respek usaha Tony Fernandes dalam menjayakan pasukan Lotus Racing/Team Lotus ini. Dia bersungguh-sungguh menunjukkan jalan bagi membuktikan kepada orang ramai bahawa dia serius dalam mengembalikan prestij pasukan F1 yang sangat popular, mungkin berada cuma setangga di bawah Scuderia Ferrari dari segi populariti dan kejayaan.
Aku juga respek kreativiti dalam mempopularkan kembali pasukan Lotus. Lihat saja kapal terbang AirAsia yang diwarnakan mengikut warna pasukan (seperti gambar di bawah). Amat-amat cool. Malah ianya mendapat pujian ramai orang terutama peminat kapal terbang. Tidak saja usaha promosi sendiri, ada syarikat dan individu lain yang mendapat inspirasi daripada pengaruh Lotus Racing. Basikal Mountain Bike Downhill Inspire 9 (gambar bawah) adalah contoh inspirasi berjaya diserlahkan dengan begitu baik.
Kalau ianya boleh popular di negara asing dan menjadi inspirasi kepada orang lain, kenapa di Malaysia ini orang kira lebih suka mengkritik dan memberi pandangan negatif? Tambah lagi, apa saja yang dikaitkan dengan Malaysia, maka mereka kaitkan juga dengan penggunaan wang rakyat yang kononnya membazir dan lebih baik digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah.
Aku fikir usaha promosi seperti meletakkan nama Malaysia di kereta lumba F1 adalah satu usaha promosi yang sangat baik. Ianya meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai Malaysia. Potensi pelancongan sangat tinggi dan pulangan dari segi wang juga adalah tinggi.
Saya yakin, Tony Fernandes adalah seorang yang cintakan negaranya. Kamu boleh baca di dalam blog dan twitternya sendiri bagaimana semangat sebagai seorang warganegara Malaysia begitu tebal dalam sanubarinya. Malah mungkin lebih tebal daripada kita sendiri. Kita tidak perlu persoal kenapa kereta F1 Lotus tidak menggunakan corak bendera Malaysia dan warnanya. Lotus F1 sinonim dengan warna British Racing Green atau hitam dan emas John Player Special. Adalah lebih logik untuk kekal dengan tradisi daripada mengubah tradisi untuk kepentingan nasionalistik. Orang masih kenal Lotus Racing sebagai kereta lumba F1 milik rakyat Malaysia.
Semoga Lotus Racing/Team Lotus akan lebih berjaya di masa akan datang.
Ulasan
Catat Ulasan