Langkau ke kandungan utama

Kamera Idaman

Dalam jangkamasa terdekat ini, tiga buah model kamera DSLR baru dikeluarkan oleh Canon dan Nikon. Canon dengan EOS 60D yang secara rasminya menggantikan EOS 50D, manakala Nikon dengan D3100 yang menggantikan D3000 dan D7000 yang diselitkan antara D90 dan D300S.

Canon EOS 60D secara rasminya menggantikan EOS 50D sebagai kamera "pertengahan" profesional. Pada mulanya aku teruja melihat kamera ini tetapi apabila melihat skrin LCD yang boleh diputar (lihat gambar), aku rasa tawar hati.

Bukan aku tidak suka dengan fungi ini. Skrin yang boleh diubah kedudukan ini boleh membantu memudahkan fotografi tetapi fungsi sebenarnya adalah lebih kepada membantu menyenangkan rakaman video. Pengguna DSLR sebenar lebih suka membidik melalui corong bidik ketika merakam gambar. Secara asasnya, EOS D60 lebih mengetengahkan keupayaan fungsi rakaman video daripada fungsi fotografi sebenar. Harga EOS D60 pasti lebih murah daripada EOS 7D. Ianya bakal menarik minat ramai pengguna kamera DSLR terutama mereka yang mahu upgrade daripada kamera Canon siri 400D - 550D. Maklumat lain, sila rujuk di www.canon.com.my atau www.dpreview.com.

Nikon D3100 pula adalah kamera DSLR model asas keluaran Nikon yang menggantikan D3000. Beza ketara D3100 dengan D3000 adalah penggunakan sensor resolusi 14.2 megapiksel mengganti sensor lama bersaiz 10 megapiksel, julat ISO yang lebih tinggi dan juga keupayaan rakaman video HD.

Kalau dibandingkan dengan Canon 1000D iaitu model asas DSLR oleh Canon, Nikon D3100 ini jauh lebih berkuasa dengan kepelbagaian fungsi yang lebih menarik. Ianya kamera yang sangat sesuai untuk sesiapa yang teringin untuk terjun ke dunia fotografi DSLR. Harganya mungkin sedikit mahal berbanding model Sony dan Canon tetapi pasti lebih berbaloi dengan ringgit yang kamu bayar. Rujuk www.nikon.com.my atau www.dpreview.com untuk maklumat lebih lanjut.

Model DSLR daripada Nikon adalah model yang aku tunggu-tunggu selama ini. Nikon D7000 dianggap sebagai pengganti kepada model yang amat popular, Nikon D90. Aku hampir membeli Nikon D90 jika tidak menelusuri internet dan membaca mengenai model terbaru ini.

Dulu ianya diramal akan menggunakan nama model Nikon D95 atau D100 (mengikut aturan berturutan nama model Nikon; D70 -> D80 -> D90). Jelas D7000 ini membezakan tingkat kedudukannya, antara D90 dan D300S. Kiranya, bukan menggantikan D90 tetapi sebagai model baru tambahan kepada model sedia ada. Dengan resolusi sensor sebesar 16.2 megapiksel, ianya lebih tinggi daripada resolusi D300S tetapi bentuk dan saiz badan masih hampir sama dengan D90.

Aku tidak mahu ulas secara teknikal kerana kamu boleh lihat sendiri di www.nikon.com.my atau www.dpreview.com. Cukup aku katakan, kalau diberi pilihan antara Nikon D7000 dan Canon EOS 60D, aku akan ambil Nikon bila-bila masa. Nikon D7000 berjaya kekal bentuk dan fungsinya sebagai sebuah kamera DSLR tradisional tanpa mengenepikan ciri-ciri tambahan lain. Malah secara asasnya juga, Nikon D7000 adalah kamera untuk seorang jurugambar, berbanding Canon EOS 60D yang jelas lebih mahu menarik minat juruvideo menggunakannya.

Ada beberapa kamera DSLR yang dikeluarkan oleh syarikat lain seperti Sony SLT-A55, Pentax K-5, Pentax K-r dan Olympus E5. Namun begitu, kerana semua jenis kamera ini tidak popular di kalangan rakyat Malaysia, tidak perlu aku beritahu dengan terperinci.

Aku sedang tunggu berapa harga Nikon D7000!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon