Langkau ke kandungan utama

Pendapat: Adakah Namewee Seorang Rasis?

Sekarang kecoh pasal si cina, Namewee (sebutannya, Name+Wee), bukan?

Maka yang melayu dalam diri kita amat marah kerana ianya menyinggung agama kita. Maka yang hantu berpolitik di kalangan kita amat marah kerana ianya menyinggung parti politik kegemaran kita. Maka yang bebal tidak tahu apa-apa amat marah tanpa sebab kerana terpengaruh dengan kata-kata orang lain mengenainya.

Kadang-kadang aku tertanya-tanya, mana pergi otak, mana pergi akal fikiran dalam kebanyakan daripada kita? Atau kita lebih mudah dan suka disuap saja oleh orang lain dan bila ianya dirasa masin, maka sahlah ianya akibat garam? Bukan sebab-sebab lain? Kenapa tidak diselidik dulu puncanya?

Maaf, aku bukan hendak mempertahan atau menyokong Namewee. Jauh sekali aku menyukai caranya. Tetapi cuba sekali sekala dengan teliti dengar apa yang hendak dia beritahu. Contohnya mengenai TNB (kes blackout di Muar) dan seorang cikgu sekolah yang disangka rasis. Faham baris-baris katanya dan kamu dapati ianya tidak rasis sama sekali. Biadap dan kurang ajar, ya. Rasis tidak langsung.

Seperti kes TNB. Aku rasa kalau kamu di tempat dia, tahap marah kamu pun akan sampai macam dia. Dia cuba bandingkan bahawa selama enam tahun dia tinggal di Taiwan, tidak pernah terjadi sekalipun blackout walaupun kita tahu Taiwan termasuk dalam Lingkaran Api Pasifik yang sering dilanda gempa bumi. Apa yang cuba disampaikan adalah mudah. Kita sebagai pengguna ada hak untuk komplen terhadap TNB atau mana-mana pembekal perkhidmatan. Kita ada hak marah kalau perkhidmatan tidak mencapai tahap yang dikehendaki. Paling utama, untuk menjadi sebuah negara yang efisien, dinamik dan maju, sebuah perkara remeh seperti blackout tiga kali setahun di Muar tidak sepatutnya terjadi.

Sekali lagi, aku tidak menyokong dan atau mempertahankan Namewee. Aku rimas dengan bahasa kesat yang dikeluarkannya. Malah aku rimas dengan sifat kurang sabar beliau ketika berurusan dengan pihak TNB. Patutnya sebagai manusia yang bertamadun, beliau lebih bersopan. Cuma kadang-kadang kamu perlu fikir balik, kamu sendiri selalu terserempak dengan keadaan begini, bukan? Keadaan di mana orang marah dan baran akibat masalah yang dihadapinya.

Kes video beliau mengenai cikgu sekolah yang disangka bersikap rasis, aku sudah menonton video tersebut. Kalau tidak ada bahasa kesat dan rangkapnya mengenai puasa, aku rasa sesiapa yang menonton video tersebut akan bosan dan tidak akan berkata apa-apa mengenainya. Betul. Tonton sendiri dan cuba secara virtual, asingkan bahasa kesatnya dan rangkap mengenai puasa dan kamu akan dapati ianya cuma sebuah kritikan keras terhadap rasisme.

Masalahnya mungkin kerana Namewee berkata-kata dengan bahasa yang kurang menyenangkan orang lain. Masalahnya juga mungkin kerana dia seorang cina. Kerana kita tahu, sekarang semakin ramai di kalangan kita yang suka bermain dengan api bangsa. Aku salahkan politik dan ahli politik.

Mengenai rangkap berkaitan puasa. Kamu rasa apa? Kita nak pertahankan apa? Kamu lihat sendiri di luar sana, orang Islam tanpa segan silu makan dan tidak puasa. Bila orang bukan Islam yang tidak faham senario sebenar melihatnya, tentulah pada andaian mereka bahasa puasa itu bukan sesuatu yang suci di kalangan umat Islam. Ianya adalah parodi. Kritikan sosial keadaan kita yang kononnya Islamik tetapi langsung tidak faham bila orang berkata begitu.

Kemudian kita melompat marah. Marah kerana ianya berkait dengan agama kita. Tiada siapa dalam dunia ini boleh mempersoalkan agama yang kita anuti. Entah bila kita benar-benar mempertahankan agama kita? Selama ini yang aku tengok, agama dilacurkan untuk kepentingan diri sendiri.

Kita mudah. Kita cara scapegoat, si kambing hitam untuk ditunding jari dan dijatuhkan hukum. Maka Namewee, si cina berbahasa kesat yang bersuara lantang dengan kritikan pedas adalah boneka paling ideal untuk dikambing hitamkan. Betul, orang kita lebih suka meletakan kesalahan di atas bahu orang lain. Jangan harap kita mahu mengaku salah. Itu pantang larang datuk nenek kita (ciptaan baru-baru ini saja).

Aku saran kamu masuk blog Namewee dan lihat apa usahanya terhadap menjayakan 1Malaysia. Mungkin kamu akan malu dengan diri sendiri nanti. Sekurang-kurangnya dia berusaha untuk menjayakannya.

Kita? Kita kononnya pendokong di belakang Perdana Menteri, DS Najib, sebenarnya adalah manusia bebal yang cuba meroboh idealisme 1Malaysia.

I'm sorry if you still don't understand what I'm talking about. Aku tidak mahu jelaskan lagi. Pointless sebab ramai sangat di kalangan kita yang malas hendak berfikir dan berusaha. Cie la vie.

Ulasan

  1. mungkin apa yang diperjuangkan oleh beliau ialah kesamarataan kaum which is sumting dat possible di Malaysia ni..

    even negara2 maju yang lain pun susah untuk menerima kesamarataan ni..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…