Langkau ke kandungan utama

Shweeb!

Manusia sekarang begitu sibuk mencari mod atau kaedah pengangkutan yang efisien dan boleh digunakan bagi mengganti penggunaan bahan bakar petroleum. Kita percaya suatu masa nanti, bahan bakar petroleum ini akan habis disedut oleh manusia dan kita terpaksa mencari alternatif sumber tenaga untuk menggerakkan jentera pengangkutan kita.

Kita juga tahu (kalau mengikut teori si Morpheus dalam cerita Matrix) bahawa badan manusia mengandungi cukup bahan bakar (tenaga) melebihi bateri 120-volt atau 25,000 BTU. Kalau ianya digunakan sebagai bahan bakar untuk menggerakkan mesin pengangkutan, sudah tentu masalah bahan bakar boleh diatasi sedikit. Mesin sedia ada yang paling dekat dengan mesin pengangkutan adalah basikal. Hampir sesiapa saja boleh menggunakan basikal. Boleh mengayuhnya dari satu destinasi ke destinasi lain.

Kini terdapat sebuah mod pengangkutan awam yang dicadangkan iaitu monorel berbasikal. Sebuah syarikat daripada New Zealand percaya, monorel berbasikal yang dicipta dan diberi nama Shweeb (diambil dari bahasa Jerman, Schweben yang bermaksud terapung) mampu mengatasi masalah pengangkutan awam sedia ada. Pengguna boleh menggunakan Shweeb dari poin A ke poin B (jarak yang dekat) dengan lebih mudah pantas.



Aku fikir ianya suatu idea yang menarik. Google sendiri fikir begitu juga. Jadi tidak hairan kenapa mereka menderma USD1 juta kepada syarikat tersebut untuk membangunkan lagi projek ini. Tetapi aku dapat lihat masalah yang timbul jika ianya mahu dibina di Malaysia. Contohnya;


  • Malaysia sangat panas. Menggunakan Shweeb yang tertutup seperti dalam kapsul akan menyebabkan pengguna kepanasan. 
  • Rakyat Malaysia ramai yang pemalas bersukan. Kalau di Putrajaya itu penuh dengan laluan berbasikal, kadang-kadang aku jumpa beberapa orang saja yang berbasikal setiap petang. Malam hujung minggu memang ramai tetapi berbasikal secara umumnya tidak digemari sebagai mod pengangkutan di Putrajaya dan di mana-mana bandar di Malaysia.
  • Rakyat kita kurang bertimbang rasa. Ramai antara kita yang cepat marah dan cepat naik angin bila di dalam kereta atau atas motor sewaktu di atas jalanraya. Bayangkan sedang kita berkayuh dalam kapsul, kita nampak pengguna di hadapan kita sedang berkayuh agak perlahan. Kita tidak boleh potong kerana laluan monorel ini cuma satu. Pengguna lain tidak boleh memotong. Nak bagi lampu tinggi pun tidak boleh!
  • Kos akan jadi melampau tinggi. Kalau sistem monorel Shweeb itu sebenarnya dikoskan berharga lebih kurang RM1 bilion, di sini nanti akan jadi berkali ganda lebih mahal keuntungan 'lebih' akan diberikan kepada orang tertentu.
Tapi kalau ada, apa salahnya, bukan? Kalau bukan untuk pengangkutan awam, kita boleh jadikan ianya sebagai permainan di taman tema. Mesti fun!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon