Langkau ke kandungan utama

Shweeb!

Manusia sekarang begitu sibuk mencari mod atau kaedah pengangkutan yang efisien dan boleh digunakan bagi mengganti penggunaan bahan bakar petroleum. Kita percaya suatu masa nanti, bahan bakar petroleum ini akan habis disedut oleh manusia dan kita terpaksa mencari alternatif sumber tenaga untuk menggerakkan jentera pengangkutan kita.

Kita juga tahu (kalau mengikut teori si Morpheus dalam cerita Matrix) bahawa badan manusia mengandungi cukup bahan bakar (tenaga) melebihi bateri 120-volt atau 25,000 BTU. Kalau ianya digunakan sebagai bahan bakar untuk menggerakkan mesin pengangkutan, sudah tentu masalah bahan bakar boleh diatasi sedikit. Mesin sedia ada yang paling dekat dengan mesin pengangkutan adalah basikal. Hampir sesiapa saja boleh menggunakan basikal. Boleh mengayuhnya dari satu destinasi ke destinasi lain.

Kini terdapat sebuah mod pengangkutan awam yang dicadangkan iaitu monorel berbasikal. Sebuah syarikat daripada New Zealand percaya, monorel berbasikal yang dicipta dan diberi nama Shweeb (diambil dari bahasa Jerman, Schweben yang bermaksud terapung) mampu mengatasi masalah pengangkutan awam sedia ada. Pengguna boleh menggunakan Shweeb dari poin A ke poin B (jarak yang dekat) dengan lebih mudah pantas.



Aku fikir ianya suatu idea yang menarik. Google sendiri fikir begitu juga. Jadi tidak hairan kenapa mereka menderma USD1 juta kepada syarikat tersebut untuk membangunkan lagi projek ini. Tetapi aku dapat lihat masalah yang timbul jika ianya mahu dibina di Malaysia. Contohnya;


  • Malaysia sangat panas. Menggunakan Shweeb yang tertutup seperti dalam kapsul akan menyebabkan pengguna kepanasan. 
  • Rakyat Malaysia ramai yang pemalas bersukan. Kalau di Putrajaya itu penuh dengan laluan berbasikal, kadang-kadang aku jumpa beberapa orang saja yang berbasikal setiap petang. Malam hujung minggu memang ramai tetapi berbasikal secara umumnya tidak digemari sebagai mod pengangkutan di Putrajaya dan di mana-mana bandar di Malaysia.
  • Rakyat kita kurang bertimbang rasa. Ramai antara kita yang cepat marah dan cepat naik angin bila di dalam kereta atau atas motor sewaktu di atas jalanraya. Bayangkan sedang kita berkayuh dalam kapsul, kita nampak pengguna di hadapan kita sedang berkayuh agak perlahan. Kita tidak boleh potong kerana laluan monorel ini cuma satu. Pengguna lain tidak boleh memotong. Nak bagi lampu tinggi pun tidak boleh!
  • Kos akan jadi melampau tinggi. Kalau sistem monorel Shweeb itu sebenarnya dikoskan berharga lebih kurang RM1 bilion, di sini nanti akan jadi berkali ganda lebih mahal keuntungan 'lebih' akan diberikan kepada orang tertentu.
Tapi kalau ada, apa salahnya, bukan? Kalau bukan untuk pengangkutan awam, kita boleh jadikan ianya sebagai permainan di taman tema. Mesti fun!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…