Langkau ke kandungan utama

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan pengasas Apple Inc.) kembali menerajui Apple Inc., beliau telah membatalkan semua produk tersebut.

Apple yang kita tahu sekarang adalah 'kelahiran semula' setelah hampir lingkup di penghujung 90an.

Kenapa orang tertarik dengan Apple? Jawapan umum biasanya akan menjawab, Apple sinonim dengan 'coolness'. Desain produk Apple sentiasa cool dan menarik perhatian. Penggemar Apple adalah mereka yang fanatik dengan segalanya Apple. Paling jelas, majoriti peminat Apple adalah pembenci Windows. Itu sedikit latar belakang kasar Apple. Baca sendiri mengenainya di SINI kalau kamu mahu tahu lebih banyak.

Aku akan bincangkan mengenai Apple iMac dan MacBook Pro sahaja. Produk Apple lain aku malas hendak fikir.

Desain
Perkara pertama orang nampak bila melihat sebuah Apple adalah desainnya. Kamu lihat evolusi desain Apple iMac seperti gambar di bawah. Nampak bagaimana ianya mengubah persepsi manusia bagaimana sebuah komputer perlu wujud. Selepas keluarnya iMac pertama, barulah komputer peribadi berubah daripada kotak dan monitor berwarna krim kepada pancawarna seperti sekarang.

Desain terbaru iMac nampak begitu 'sleek' dengan skrin LCD yang besar dan luas, keyboard dan mouse wireless yang diperbuat daripada aluminium dan kaca.

Malah ianya sangat mudah. Bila kamu beli sebuah Mac (bahasa pasar merujuk apa saja komputer Apple), kamu cuma perlu keluarkan daripada kotak, sambungkan kabel elektrik ke plag elektrik. Sambungkan kabel mouse dan keyboard (kalau masih guna kabel) ke CPU dan tekan butang ON di belakang skrin. Setelah skrin skrin pengenalan dan beberapa perkara yang kamu perlu isi (taip), kamu boleh menggunakannya. Tidak perlu software update, tidak perlu cari software tambahan untuk hardware, tidak perlu apa-apa benda lain lagi yang menyebabkan kamu perlu tunggu berjam-jam sebelum boleh komputer kamu ON.

Sistem Operasi (Operating System - OS)
Versi OS Apple sekarang adalah versi X atau sepuluh. Lebih popular, ianya digelar Mac OSX. Ianya sama dengan Microsoft Windows atau Linux dari segi fungsi iaitu enjin utama penggerak software lain di dalam sesebuah komputer.

Kamu boleh lihat gambaran evolusi Windows OS dan Mac OS di sebelah.

Aku selesa menggunakan OSX kerana ianya amat stabil dan selamat. Berbanding Windows, OSX sangat jarang berlaku 'crash' dan tidak ada istilah "blue screen of death" yang menyebabkan komputer Windows bermasalah. Tetapi kelebihan paling besar OSX berbanding Windows adalah kurang atau boleh kata hampir tiada virus yang menyerangnya. Malah aku telah menggunakan iMac di pejabat sejak tahun 2006 tanpa menggunakan apa-apa antivirus. Setakat ini, tiada virus yang menyerang. Kita tahu betapa besarnya masalah virus di dalam Windows dan betapa besarnya juga industri antivirus akibat daripadanya.

OSX versi terbaru adalah OSX 10.6 Snow Leopard dan tahun depan akan keluar versi 10.7 dengan gelaran Lion.

Erm.. aku fikir baik aku senaraikan saja ciri-ciri baik dan buruk Mac daripada aku membebel panjang-panjang.





Kebaikan Mac

  • Mudah guna - Bila aku beritahu orang bahawa Mac sangat mudah digunakan, orang kurang percaya. Hinggalah mereka menggunanya sendiri. Kelok belajar adalah pendek dan cepat. Hampir semua software asas yang diperlukan sudah disediakan.
    • Menaip surat - TextEdit
    • Simpan koleksi gambar - iPhoto
    • Simpan koleksi lagu - iTunes
    • Edit video - iMovie
    • Edit muzik - GarageBand
    • Kalendar - iCal
  • Jangan kamu tidak tahu, Microsoft Office juga ada versi Apple. Versi terbaru akan keluar tidak lama lagi. Jadi kamu tidak ada alasan kamu perlu gunakan Microsoft Word di Windows semata-mata. Patutnya pengguna MS Office di Windows jadi lebih cemburu melihat betapa cool desain MS Office di Mac. 
  • Tiada Virus - Sebenarnya Mac ada serangan virus tetapi tidaklah kronik seperti Windows selalu kena. Macam aku kata, aku sudah guna iMac di pejabat lebih kurang empat tahun tanpa antivirus dan masih tidak kena serangan virus. Sudah cukup bagus, bukan?
  • Tidak mudah Crash - Mac boleh crash. Ianya pernah berlaku pada aku. Tetapi masih tidak kronik seperti di Windows. Satu kelebihan Mac, apa saja kerja yang kita lakukan ketika berlaku crash akan tersimpan secara automatik, atau sekurang-kurangnya beberapa step sebelum. Jadi kurang sedikit aduan komputer kita crash menyebabkan semua data kita hilang. 
  • Tahan lama - Apple iMac pertama yang dibeli di pejabat pada tahun 2006 masih berfungsi dengan baik tanpa perlu apa-apa maintenance. Cuma versi OSX sedikit usang.
Tidak dinafikan, Mac ada kekurangannya.

Kekurangan Mac
  • Satu kemegahan yang pengguna Windows selalu 'boost', iMac kurang sangat games berbanding Windows. Betul. Aku tidak nafikan. Civilization V sudah keluar dalam versi Windows tetapi masih belum keluar dalam versi Mac. Masalah juga, kalau kamu mahu beli yang cetak rompak, sangat susah untuk jumpa dalam versi Mac. 
  • Mac adalah mahal - Hakikatnya Mac sentiasa dijual pada harga yang premium. Sebuah laptop MacBook Pro dengan spesifikasi sederhana berharga RM3899. Untuk Windows, dengan RM3899, kamu akan dapat spesifikasi yang jauh lebih tinggi. Tapi tengok balik betul-betul. MacBook Pro aku diperbuat daripada aluminium dengan mousepad kaca. Gila cool.
  • Tidak boleh 'tweak' sesuka hati. Satu kelebihan komputer Windows adalah betapa mudahnya kita boleh tweak hardware dan software mengikut kehendak kita. Untuk Mac, paling hebat adalah bila kita boleh tukar RAM dan HardDisk. Itu pun di kedai rasmi Apple.
Namun begitu dalam era Mac masa kini, satu kelebihannya adalah semua Mac boleh menjalankan Windows OS di dalamnya, sama ada secara single boot up atau boot up di dalam OSX sendiri menggunakan perisian pihak ketiga. Ya, kamu boleh beli Mac, jalankan Mac OSX, kemudian di dalamnya, kamu boleh juga jalankan Microsoft Windows dan software dalam Windows yang lain seperti games yang kamu suka dan mungkin, MS Office. Semuanya di dalam OSX tanpa perlu kamu beli komputer lain semata-mata untuk jalankan Windows. Kamu boleh guna Boot Camp atau Parallel sebagai software untuk menjalankan Windows dalam OSX.

Bersambung...

Ulasan

  1. mohd mahfuz3:44 PG

    salam..sy ni baru nak berjinak2 ngan MAC..apa pandangan anda ngan the new imac..

    BalasPadam
  2. New iMac belum dapat merasa guna sebab selalu ke kedai Apple dan diorang belum ada stok lagi. Tapi kalau ikut spec, memang sangat berbaloi.

    Kalau berminat nak beli, saya cadangkan beli spec yang ada Fusion Drive. Walaupun mahal tapi Fusion Drive ni gunanya untuk cepatkan proses data retrieval dalam Mac sebab ianya guna solid state HDD di samping HDD biasa.

    Skrin pun guna LED yang lebih clear dari LCD macam sekarang ni. Saya guna iMac lama yang saya tahu problem utama skrin adalah glare sebab reflection.

    Cuma bagi saya, satu je kekurangan; takde CD/DVD slot. Memang boleh guna external tapi leceh. :D

    BalasPadam
  3. Salam Tuan,sy penguna baru MacBook Air,boleh tak tolong bagi sedikit pencerahan tentang bagaimana boleh sy mengunakan Excel dan Word di MacBook Air sy.terima kasih didahulukan

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …